TEST: Suzuki Vitara | Medená medaila

2003

Je pozoruhodné, ako pár detailov dokáže výrazne zmeniť celok k lepšiemu. Špeciálna edícia Suzuki Vitara s názvom Copper Edition je toho živým dôkazom.

Dá sa povedať, že väčšina ľudstva dnes žije v blahobyte. Teda aspoň u nás v Európe ľudia nezomierajú od hladu. Naopak, mám dojem, že sme sa nikdy nemali lepšie. Politickú situáciu na Slovensku radšej nebudem komentovať, hovorím skôr o tom automobilovom svete. To, čo je dnes na trhu, je do istej miery fascinujúce. Je úžasné, aké vyspelé a inteligentné sú dnešné autá a čo všetko v nich môžete mať. Častokrát si však za ne predajcovia pýtajú nekresťanské peniaze.

No a čo takí motoristickí novinári? Neustále skúšame to najmodernejšie, čo prichádza na trh. Bežne sa vozíme v autách za 100 000 € aj viac. No a potom sa človek posadí do Suzuki Vitara a…No a nič. Zistí, že aj za rozumné peniaze sa dá kúpiť dobré auto.

Zmysel pre detail

Vozidlá z edície Copper sa vyznačujú špeciálnym odtieňom modrého laku, ktorý môže byť za príplatok kombinovaný aj so sivou strechou. Majú masku chladiča ako Vitara S a ozdobné detaily medenej farby v predných LED svetlách a na diskoch kolies. Aj palubná doska má dekor medenej farby. Medenú farbu nájdete aj na ďalších miestach v interiéri, ale za pochvalu stojí tiež posuvná lakťová opierka a v neposlednom rade aj veľmi luxusne pôsobiace sedadlá čalúnené kombináciou semišu a kože.

Medená farba dekoračných materiálov navodzuje luxusnú atmosféru.

Osvedčená technika

Edícia Copper je k dispozícii iba s jediným motorom – klasickou benzínovou „jedna-šestkou“. Jednoduchý motor má atmosférické plnenie, čiže nečakajte žiadny „turbozáťah“, na ktorý už môžete byť zvyknutí pri väčšine nových áut. Suzuki v tomto prípade stavilo skôr na osvedčenú a nezničiteľnú koncepciu. Nechápte ma zle, motor má podľa mňa dostatočný výkon, ale treba trochu zapracovať s prevodovkou a poriadne ho vytočiť, ak od neho chcete nejakú dynamiku. Jeho akustický prejav je však potom trochu výraznejší, čo do kabíny vnáša viac drámy ako by ste chceli. Každopádne, ako auto tak aj motor je určený hlavne na pohodové rodinné presúvanie a v tejto disciplíne je skvelý. Môže sa totiž pochváliť výbornou spotrebou. Výrobca v meste udáva 6,5 l/100 km, čo je aj reálne, ako sme sa presvedčili v predošlom teste. Teraz sme zrejme jazdili s ťažšou nohou na plyne, keďže sa spotreba pohybovala okolo siedmich litrov. Aj tak to však považujem za skvelý výsledok. Na diaľnici nám palubný počítač vyrátal priemer 7,3 l/100 km, zatiaľ čo otáčkomer pri rýchlosti 130 km/h ukazoval zhruba 3 250 ot./min. Pri jazde po okreskách nie je problém zmestiť sa do šiestich litrov.

Resumé

Zoberme si napríklad BMW X2, ktorého test taktiež nájdete na týchto stránkach. Je to úžasné auto a Vitara by sa s ním mohla len ťažko porovnávať. Toto konkrétne auto je však takmer trikrát lacnejšie ako testovaný exemplár BMW X2, takže akékoľvek porovnávanie je úplne zbytočné. Vitara zvláda všetko to, čo sa od nej očakáva a pritom nezruinuje vaše bankové konto. Je to auto pre rozumných ľudí, ktorí sa držia nohami stále pri zemi. No a edíciu Copper odporúčame všetkými desiatimi. Auto pekne oživuje a súhra detailov spôsobuje, že Vitara pôsobí citeľne hodnotnejším dojmom.

Základná cena modelu – Suzuki Vitara 1.6 VVT 2WD Comfort: 14 200 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Vitara 1.6 VVT 4WD Copper Edition (2-farebné prevedenie): 20 100 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok), poistenie na rok v cene

Registračná daň: 110 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1586
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:88 (120)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:156 /4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:12,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,5/5,1/5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:375/1120
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1235
Rozmer pneumatík:215/55 R17
Dĺžka [mm]:4175
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1610
Rázvor [mm]:2500