TEST: SEAT Leon – skromný pretekár

1370
Tretia generácia SEATu Leon je po prvýkrát v histórii tohto modelu k dispozícii aj ako trojdverové športovo ladené kupé s označením SC (SportCoupé). Zámerne som napísal kupé, pretože to nie je iba trojdverová verzia klasického Leonu. Zadný C-stĺpik má oproti päťdverovej verzii o 19 % strmší sklon, čo pomáha dotvárať ešte dynamickejší výraz trojdverovej karosérie. Celé auto je pritom kratšie o takmer 3 cm. O 3,5 cm bol skrátený aj rázvor náprav. Nemusíte sa však báť, že by tým konštruktéri vytvorili v interiéri dojem stiesnenosti. Je to síce trojdverové auto, ale stále relatívne veľké, takže vzadu sa sedí úplne bez problémov. Veľkosť batožinového priestoru je úplne identická s päťdverovou verziou.

Tajná identita
Ani v interiéri sa prakticky nič nemení. Jediným rozdielom je iba jeden pár dverí a tým pádom výklopné predné sedadlá, ktoré umožňujú nastupovanie na tie zadné. Nami testované auto malo síce červenú dekoráciu palubnej dosky, ale podobne ako čierna strecha, čierne disky kolies a tie zlovestné čierne nálepky bola dorobená dodatočne. Toto nie je továrenský tuning, je to miestna práca, ktorou sa importér rozhodol auto viac zviditeľniť.
Pôvodne to bol obyčajný SEAT Leon SC červenej farby s najvyššou výbavou FR. Musím však uznať, že tá „premena“ mala svoj význam. Ja som to auto poznal prakticky odnova. Videl som ho niekoľkokrát a tešil som sa na termín, kedy nám ho požičajú. Keď nadišiel ten deň, červený Leon SC zrazu vyzeral takto. Keďže som presne vedel o čo ide, nebol som kto vie ako ohromený. Moji známi ale z toho auta padali na zadok. U ľudí budí rovnaký rešpekt ako napríklad 265-koňový Renault Mégane R.S, pričom pod kapotou má „iba“ motor 1.4 TSI s výkonom 103 kW (140 k).

Prekvapivo dobrý motor
Áno, podľa vzhľadu by človek čakal pod kapotou minimálne dvojliter, ale ten je výsadou iba vrcholnej verzia Cupra. Toto je bežné „civilné“ auto, ktoré sa drsne iba tvári. Alebo sa mýlim? 140 koní nie je veľa, ale to auto ma naozaj príjemne prekvapilo. Za pozornosť určite stojí fakt, že tento motor má rovnako veľký krútiaci moment ako väčšia „jedna-osmička“. V nižších otáčkach teda ťahá porovnateľne s agregátom 1.8 TSI, čiže zatlačenie plynového pedálu vyústi v oveľa intenzívnejšiu odozvu, ako by človek od tohto motora očakával. V tých vyšších otáčkach sa už ale rozdiel 40 koní pochopiteľne prejaví.
Príjemne prekvapovať však tento motor neprestáva ani na čerpacej stanici. Spotreba veľmi záleží od štýlu jazdy. Pri pokojnej jazde sa dá na moderných benzínových turbomotoroch radiť na vyšší stupeň už pri cca 2 000 ot./min., keďže plný krútiaci moment je k dispozícii už od 1 500 ot./min. Kolega jazdil v meste za 7 litrov, ale mne sa bez nejakého výrazného obmedzovania podarilo dostať na 6,1 l/100 km. Mimo mesta sme jazdili za 5,2 litra a na diaľnici nám benzín z nádrže ubúdal tempom 6,6 l/100 km. Ručička otáčkomera ukazuje pri 130 km/h a zaradenom šiestom prevodovom stupni celkom príjemných 2 800 ot./min.

Pretekárske gény
Toto auto je naozaj „multitalent“. Nie je to síce „trhač asfaltu“, ale ani žiadna zdochlina. Čo by aj Leon SC 1.4 TSI náhodou strácal na rovinkách, svojej športovej vizáži nebude nič dlžný v zákrutách. Auto na ceste drží naozaj perfektne, o tom zbytočne hovoriť – nízke ťažisko, mimoriadne nízky posed za volantom (čo je len dobré), široký rozchod kolies – stabilita zaručená. Prekvapivo je však jazda dostatočné komfortná, a to aj na 17-palcových kolesách. Čerešničkou na torte sú však svetlá s technológiou Full LED. Nie len že vyzerajú perfektne, ale svietia geniálne. Akoby sa zrazu noc premenila na deň. Stačí si to raz vyskúšať a už nikdy nebudete chcieť jazdiť s halogénkami.

Resumé
Obviňte ma zo zaujatosti, ale mne sa to auto proste páči. Najlepšie však na tom je, že SEAT nemusí byť len voľba srdca, ale svoju túžbu po peknom aute si viete obhájiť aj pred svojim racionálnym ja. Veď SEAT je niečo ako Volkswagen, len v krajšom kabáte, ktorý je navyše lacnejší. Čo viac si priať? Nemecký koncern dohliada na kvalitu, temperamentní Španieli dodali autu nevyhnutnú dávku emócií, pričom sa to predáva za naozaj zaujímavú cenu.

Základná cena modelu
 – SEAT Leon SC 1.2 TSI (63 kW) Cool: 11 890 €
Základná cena testovanej verzie – SEAT Leon SC 1.4 TSI (103 kW) FR: 17 690 €
Záruka: 4 roky bez obmedzenia km
Registračná daň na testované auto: 327€
Motor
 
Typ motora:
radový, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1396
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
103 (140)/4500-6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
250 /1500-3500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
211
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,2
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,4/4,5/5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
380
Objem nádrže [l]:
50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:
1211
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka [mm]:
4236
Šírka [mm]:
1810
Výška [mm]:
1431
Rázvor [mm]:
2599

Tvári sa ako ozajstný pretekársky špeciál, no pritom je to normálne auto, ktorého prevádzka vás finančne nezruinuje. SEAT Leon SC teda predstavuje ideálny spôsob, ako si okoreniť všedné dni.