TEST: MINI Countryman SE PHEV⎜Obraz doby

1839
Zdroj: František Pisarovič

MINI Countryman nie je zrovna tým autom, ktoré vám pri vete “SUV od BMW” napadne ako prvé. Bohužiaľ pre mníchovskú automobilku, práve Countryman je podľa mňa hlavným problémom, ktorý parazituje na nemeckých modeloch X1 a X2.

Malé SUV od BMW sa stali aspoň na našich cestách celkom slušným fenoménom. Schválne; skúste vyjsť na ulicu, obzrieť sa okolo seba a povedzte mi, koľko iksjednotiek vidíte. Určite tam nebude iba jedna!

Countryman vzbudzuje elementárnu pozornosť už bez strešného boxu, s ním je ešte o level inde
Zdroj: František Pisarovič

Nálož štýlu

Nie je to tak dávno, čo sa nám do rúk dostala na test modrá, plug-in hybridná verzia BMW X1. A keďže je najmenšie X-ko technicky spriaznené s MINI a veľkosťou najbližšie modelu Countryman, neprekvapí, že plug-in hybridná verzia sa nám dostala pod ruky aj pri tomto modeli. Konkrétne ide o model Countryman SE, ktorý je zároveň druhým najvýkonnejším modelom značky. I keď, ako tušíte, nebude to bez pomyselnej hviezdičky na konci vety.

Verzia Cooper S s plug-in hybridnou jednotkou dostala žlté emblémy
Zdroj: František Pisarovič

Žiadne skryté podmienky však ani v najmenšom neevokuje jeho plnotučný vzhľad. MINI Cooper je vozidlom, ktoré už samé osebe strháva pohľady, Countryman SE je so svojím väčším formátom a zelenými akcentmi ešte výraznejším zjavom. Púta napríklad diskami kolies s priemerom 19 palcov a veľmi nízkym profilom 225/45.

Praktický strešný stan sa dá rozložiť doslova za minútu a pol. Nastúpite doň praktickým rebríkom.
Zdroj: František Pisarovič

Je tu ale aj zopár ďalších detailov, najmä tých, ktoré evokujú plug-in hybridnosť tohto stvorenia. Nabíjací port na ľavom prednom blatníku auta je len jedným z nich, ďalšími sú ostrožlté emblémy S a žlté lakovanie páčkového prepínača, ktorým sa v strede palubnej dosky štartuje vozidlo.

Áno, je možné, že v tejto konfigurácii vám už k šťastiu nebude chýbať nič
Zdroj: František Pisarovič

Útulné až praktické

To nás elegantne dostáva do interiéru Countrymanu, ktorý je všetkým, čo by ste pri nastúpení do MINI čakali, len s jemne väčšou dávkou miesta. Ozaj, oproti bežným verziám je tu ešte jedna – neveľmi šťastná – zmena, ktorou je digitálny prístrojový panel. Ten má nielen na pomery triedy podpriemernú grafiku, ale aj zvláštnu povrchovú úpravu, ktorá kombinuje to najhoršie zo sveta lesklých aj matných obrazoviek.

Palubná doska je osobitná a členitá, štýl a kvalita jej však nechýbajú
Zdroj: František Pisarovič

Ergonómia je niečo, čo rieši predovšetkým odborná verejnosť, a s MINI sa treba v tomto smere zžiť. Pre toho, kto je zvyknutý na mníchovské interiéry, tu bude všetko poruke, pre ostatných užívateľov bude na prvý pohľad trochu zložitejšie zorientovať sa v členitej palubnej doske s množstvom kruhov, oblín a odleskov z lesklého čierneho plastu.

Tu je to prakticky bez “výtky”, keby nebolo špecifického displeja prístrojového panela plug-in hybridných modelov
Zdroj: František Pisarovič

Ako celok však interiér pôsobí veľmi hodnotne, príjemne vonia a navyše je veľmi dobre odhlučnený. Dalo by sa povedať, že je to vnútri takmer útulné – no na to by Countryman musel poskytovať menej priestoru. Takto je ho tam na rodinné auto tak akurát, za seba si s rozmermi priemerného Európana s prehľadom sadnem a batožinový priestor núka objem 405 litrov, čo je o 45 litrov menej, ako má čisto fosílna verzia.

Infotainment sa tvári inkognito, v skutočnosti je to však prezlečený iDrive. A to nie je vôbec zle.
Zdroj: František Pisarovič

Vie kopnúť

Na plug-in hybridy sa často pozerá ako na vozidlá, ktoré dokážu jazdiť za dva litre na stovku (1,7 až 1,9 l / 100 km v tabuľke v tomto prípade), prosím, nenazerajme tak na ne. Pravdou je, že ich hlavný prínos pre pohyb je skôr dynamický ako ekonomický. Zvlášť to platí v tomto MINI, ktorého 92 kilowattov (125 koní) zo spaľovacieho motora dopĺňa ďalších 70 kilowattov (95 koní) z elektromotora.

Plug-in hybridná zostava ponúka náladových, no miestami náruživých 220 koní
Zdroj: František Pisarovič

Tu treba podotknúť, že systémový výkon 162 kilowattov (220 koní) je už po stlačení pravého pedála riadne cítiť, no všetko závisí na aktuálnom stave nabitia batérie a na rýchlosti, kde mu už pri diaľničných rýchlostiach začína dochádzať dych. To ale  nekorešponduje s podvozkom, ktorý sa s každým jedným prejdeným metrom chce prostredníctvom skvelého naladenia a precízneho riadenia baviť.

Countryman s plug-in hybridom nie je vôbec zlé auto. V prvom rade však záleží na vašich prioritách.
Zdroj: František Pisarovič

Čiže áno, MINI Countryman SE dokáže fungovať zábavne, primerane úžitkovo, ale aj ekologicky. Je len na vás, či to chcete hrať až na tri strany – žiak však v tomto prípade prekonal učiteľa od BMW.

Základná cena modelu – MINI One Countryman: 25 100 €
Základná cena testovanej verzie – MINI Countryman SE ALL4: 38 350 €
Euro NCAP: 5* (2017)
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 55 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:1499
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:92(125)/5000-5500
Najvyšší výkon elektrického motora [kW (k)/ot./min.]:70 (95)/8000
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]162 (220)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:385
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:196
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,7-1,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:405 / 1275
Objem nádrže [l]:36
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1790
Rozmer pneumatík:225/45 R19
Dĺžka [mm]:4299
Šírka [mm]:1822
Výška [mm]:1559
Rázvor [mm]:2670