Záujem o autá typu crossover stále neutícha. Nahrádzajú verzie kombi a často aj bežné kompaktné hatchbacky. V drvivej väčšine neponúkajú pohon všetkých štyroch kolies a ich svetlá výška neláka na návštevu nespevnených komunikácií. V porovnaní s nižšími súrodencami vyžadujú o niečo vyššiu dávku paliva a za to sa „odvďačia“ kompromisnou dynamikou a často aj horšími jazdnými vlastnosťami.
Prečo ich potom zákazníci tak vyhľadávajú? Záujem o SUV vo vyšších triedach sa pravdepodobne prejavil aj v tej kompaktnej a ľudí priťahuje robustný dizajn, oplastované blatníky a falošný pocit bezpečnosti. Na druhej strane stoja argumenty o predsa len väčšom vnútornom priestore ako pri hatchbacku, o pohodlnejšom nastupovaní a jednoduchšom parkovaní v porovnaní s podobnou kombi verziou.

Crossoverom sa nevyhýbajú ani zástupcovia prémiového segmentu. Niektorí dokonca ponúkajú viac modelov v jednom segmente postavených na spoločnom základe. BMW X2 je toho dokonalým príkladom. Nikdy nebol úplne samostatným modelom, predstavoval skôr štýlovejšieho súrodenca modelu X1.
Zlé jazyky tvrdia, že nástupca X2 bude predstavený už v roku 2023 a prejde veľkou dizajnovom premenou. Jeho úlohou bude nahradiť nielen svojho predchodcu, ale aj neveľmi úspešnú X4, s ktorou sa už vo výrobnom programe BMW nepočíta. Je zrejmé, že do flotily X-modelov pribudne ďalšie SUV kupé, aj keď technicky naďalej previazané s X1 novej generácie.

Ešte predtým, ako sa so súčasnou X2 rozlúčime, prevezieme sa na jeho top verzii a to dokonca v limitke Edition GoldPlay.
GoldPlay
Maska chladiča v peknom zlatom ráme a rovnako sfarbené kryty spätných zrkadiel, jednoduché polepy na bokoch, to všetko charakterizuje túto limitovanú edíciu. Zaujme aj hlboká tmavozelená metalíza San Remo vyhradená výlučne pre GoldPlay.

X2 pôsobí napriek svojim skromným rozmerom robustne a pritom stále pomerne športovo. Pomáha tomu dlhá predná kapota, nízke previsy na oboch stranách ako aj 19-palcové disky s mohutnými brzdovými kotúčmi zarezanými do červených strmeňov. Na zadnej časti potešia reálne a nie práve najmenšie koncovky výfukov.
Návrat do minulosti
Pohľad do interiéru nechá zabudnúť na viaceré dizajnové kroky a skoky, ktorými BMW prešlo za posledné roky a ktoré sú prijímané nielen pozitívne. Vyznávači klasického BMW analógového štýlu si prídu na svoje a možno sa znova zamilujú.

Ocenia nádherný športový M-volant s útlym stredom a oranžovo podsvietené „budíky“, ktorých prevedenie už chýba na súčasných digitálnych prístrojových paneloch. Poskytujú všetky potrebné informácie, ich umiestenie blízko sebe pôsobí však trochu komicky.
Display infotainmentu už patrí k tým modernejším a poskytuje rýchlu odozvu, výbornú grafiku a kvalitný software. Jeho dotykové ovládanie je možné plnohodnotne kombinovať s iDrive, ktorého umiestnenie však nie je najšťastnejšie a núti vodiča podávať gymnastické výkony.

Edícia GoldPlay sa od iných odlišuje v žltom prešívaní sedadiel, lakťovej opierky a prístrojovej dosky, špeciálnymi nástupnými lištami a žltou linkou pred spolujazdcom. Stačí. Rovnako stačí aj úsporné použitie klavírneho laku.
Posed je na prvý pocit vyšší, ale kombinácia základnej výšky sedadla, hĺbky umiestenia pedálov a rozsahu nastavenia volantu ma ubezpečila, že v X2 sa dá sedieť veľmi športovo. Vpredu sa na nedostatok miesta nedá sťažovať, čomu pomáha aj vysoko umiestnené madlo na predných dverách. Otázkou zvyku je pomerne široký a na lýtko tlačiaci stredový panel.

K športovým, ale dostatočne pohodlným sedadlám nemôžu mať výhrady vodiči s postavou do približne 180 cm. Ostatným už trčí hlava z integrovaných opierok. Hrubšie A a C stĺpiky zabraňujú označiť výhľad z auta za vynikajúci. Nízke umiestnenie spätného zrkadla zacláňa vyšším vodičom vo výhľade.
Vzadu sa pohodlne odvezú dvaja priemerne vysokí pasažieri. Batožinový priestor s priestorom pod podlahou sa za svoj objem nemusí hanbiť.
M35i
Písmeno M v názve ktoréhokoľvek modelu BMW vždy poteší a zároveň podnieti isté očakávania. Prepĺňaný štvorvalcový dvojliter v X2 sa ochotne derie do otáčok, pri čom mu sekunduje dokonalá 8-stupňová automatická prevodovka. Akceleráciu sprevádza príjemný zvukový prejav, špeciálne zosilnený v športovom režime. Výkon je dostatočný a autu poskytuje rezervu aj pri vysokých rýchlostiach.

Na diaľnici som ocenil slušné odhlučnenie interiéru od aerodynamického hluku, zimné pneumatiky dobrý dojem však trochu kazili. Nízke otáčky pri rýchlosti 130 km/h prispievajú k prijateľnej spotrebe s hodnotou 8,5 litra. V meste sa auto nehanbí vypýtať viac ako 10 litrov.

Na okreskách X2 apetít naopak zníži na sedem litrov a to aj pri využívaní predností tuhého, ale skvele nastaveného podvozku. Benevolentne nastavená stabilizácia umožní vodičovi bezpečne prechádzať zákruty relatívne vysokými rýchlosťami. Pocit bezpečnosti podporia aj nízke náklony karosérie a vysoko účinné a perfektne dávkovateľné brzdy. Rovnako si budete užívať citlivé a dobre vyvážené riadenie s istou spätnou väzbu. Z tuhosti podvozka sa naopak nebudete tešiť pri prejazde aj zanedbateľných nerovností, ktoré auto skôr kopíruje ako pohlcuje.

Moje očakávania sa nenaplnili pri jazde na mokrom povrchu, kedy ma auto prekvapilo pomerne skorou nedotáčavosťou. Napriek priorite pohonu prednej nápravy by som si prial výraznejšiu pomoc zadku pri stáčaní auta do zákruty, prípadne výjazdu z nej.
Verdikt
BMW X2 v tejto verzii určite nie je predajným trhákom, už len vzhľadom na nie práve ľudovú cenu. Prémiový crossover od bavorskej značky v edícii GoldPlay však zo seba vydal maximum. Svojho kupujúceho si nájde, len na neho bude dlhšie čakať.
Základná cena modelu – BMW X2 sDrive18i 100 kW MT6: 35 810 €
Základná cena testovanej verzie – BMW X2 M35i 225 kW: 58 860 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)
EuroNCAP: 5* (BMW X1, 2015)
Registračná daň: 2300 €
Technické údaje | BMW X2 M35i |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 225 (306) / 5000 - 6250 |
Najvyšší krút. moment [Nm /ot./min.]: | 450 / 1800 - 4500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 4,9 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 7,5 - 8,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 470 |
Objem nádrže [l]: | 61 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1690 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4360 |
Šírka [mm]: | 1824 |
Výška [mm]: | 1526 |
Rázvor [mm]: | 2670 |