TEST: Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC | Neoklasicizmus

2008
Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS

Neviem, či ste si to všimli, no momentálne existuje v automobilovom svete niečo ako svätý grál všetkých karosárskych a pohonných druhov: štýlový elektrický crossover. Svoje želiezko v ohni tu už má napríklad Jaguar alebo Audi. Dávajte však pozor, pretože prichádza Mercedes-Benz so svojím EQC.

Predstavte si mejdan elektromobilov. Audi e-tron ukazuje svoje hi-tech spätné kamery a Jaguar I-Pace sa pýši svojím elektromobilovým rázvorom, čo najviac to len ide. Nastáva bitka laserových svetlometov a futuristických línií exteriéru a interiéru, keď vtom dvere rozrazí Mercedes-Benz EQC a všetci stíchnu:

EQC na to totiž ide trocha inak. Zvonku nenápadne, no so schopnosťami, ktoré vyrážajú dych.

Bonviván

O akom “trocha inak” hovorím? Zatiaľ, čo Jaguar I-Pace alebo Audi e-tron inžinieri postavili na špeciálne vyvinutej platforme pre elektromobily, prvé elektrovozidlo od Mercedesu vzniklo na upravených základoch triedy GLC. Okrem veľmi pomyselného základu, siluety a pár prelisov v skelete karosérie s ním však toho veľa nezdieľa.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Krása sa skrýva v jednoduchosti. A v efektných západoch slnka, samozrejme.

EQC dostalo svoj vlastný charakter najmä vďaka prepracovanej prednej časti s obrovskou na čierno lakovanou maskou chladiča a súvislým LED pásom denného svietenia, ktorý sa tiahne lemom kapoty. Rovnaký motív nájdeme aj v zadnej časti, ktorá je celá obopnutá súvislým svetelným pásom. Hej, kto v roku 2017 pri pohľade na Audi A8 tipoval, že svetelné pásy budú hitom budúcnosti, mal pravdu. The future is now, baby!

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Len pri pohľade zboku vynikne drobná spriaznenosť s triedou GLC.

Svetelné pásy sú však prvá a zároveň posledná vec, ktorá na vzhľade EQC kričí, že ide o špecialitu. A to je veľmi dobre – bežné elektromobily sa jednoducho tak veľmi snažia vykričať do sveta, že sú elektrické a niečím odlišné, až sa často strácajú v hromade zbytočných línií, svetielok a efektných doplnkov.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Neviem vám presne povedať, kedy sa vrátili svetelné pásy cez celú zadnú časť auta do módy, no som rád, že v tejto dobe žijem.

Tichá voda

Mercedes to dobre vie. Preto vyrobil karosériu EQC takú nenápadnú, ako to len v Stuttgarte vedeli a z dizajnérskych výstrelkov nakoniec na mieste zostali len príplatkové nášľapné prahy bočných dverí, ktoré mi prídu v aute tohto zamerania trocha zbytočné. Otvárajú však cestu do interiéru, ktorý je všetkým, čím karoséria nechcela byť. A to je tiež dobre.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Interiér Mercedesu-Benz EQC je príjemný asi tak, ako príjemne vyzerá. Veľmi.

Recept je pre Mercedes v podstate klasický. Zoberiete tie najlepšie materiály, aké máte k dispozícii, preložíte ich perfektným dielenským spracovaním a pridáte dva plávajúce displeje s rozlíšením lepším, ako má realita. Medzery, ktoré vám tam niekde vzniknú, vyplníte lesklým čiernym dekorom. Pridáte niekoľko USB-C portov a prekvapivo veľké odkladacie priestory na nápoje v predných dverách a máte hotovo.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Nemôžete o ňom povedať, že je jednoduchý. Ale správne minimalistický? Určite áno.

Nič nenasvedčuje, že sedíte v elektromobile. Dokonca aj ovládač smeru jazdy je na chlp rovnaký a na rovnakom mieste ako páčka prevodovky na akomkoľvek modernom Benze. V praxi teda nasadnete, nadýchnete sa príjemného interiérového parfumu a cítite sa ako doma.

Je dokonca tak estetický, že som sa neubránil jemnej umeleckej impresii.

Tomuto pocitu pomáhajú aj sedadlá špeciálne dedikované výbave 1886, ktorej názov referuje o dátume výroby prvého automobilu na svete. Sedadlá sú vyhrievané a potešia masážnou funkciou, ktorú viete regulovať z prehľadného menu systému me connect. Ten po novom hostí aj naozaj skvelú navigáciu so systémom rozšírenej reality, vďaka ktorej sa už musíte naozaj snažiť, aby ste zablúdili. Navigačné údaje totiž premieta priamo do obrazu prednej kamery v displeji infotainmentu.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Vzadu je dostatok miesta pre nohy pasažierov, aj dostatok komfortu pre ich chrbáty

Kto by čakal oklieštený priestor pre pasažierov alebo náklad z dôvodu veľkej batérie, zostane sklamaný. Priestorová ponuka je aj napriek prezencii zdroja energie a dvoch elektromotorov nadpriemerná. Na diskomfort sa nemôže sťažovať ani jeden z piatich potenciálnych členov posádky. Žiadne kompromisy necítiť ani v batožinovom priestore so slušným objemom 500 litrov.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Batožinový priestor ponúka už v základe príjemných 500 litrov

To je napríklad dosť priestoru pre akýkoľvek nákup, ktorý spravíte. Zmestí sa tam napríklad aj pes. Alebo veľa iných vecí, ale musíte si dať naozaj bacha, aby po priestore nelietali. Potenciál tu na to totiž skutočne je!

Teleport

Pohonná jednotka je však to, čo nás na tomto aute zaujíma najviac. Teda, presnejšie sú tu dva elektrické motory – na každú nápravu jeden – ktoré spolu produkujú až 300 kilowattov (408 koní) a 760 newtonmetrov krútiaceho momentu na všetkých štyroch kolesách.

Jeden z motorov sa nachádza pod prednou kapotou a veľmi dôkladným krytom, ktorý sa tvári, akoby patril spaľovaciemu motoru. Nie je to však tak, čo je jasné po prvom zošliapnutí plynového pedála. EQC zrýchľuje s brutalitou, akú mu môže závidieť aj čínska polícia. Z nuly na stovku za tichých a neprerušovaných 5,1 sekundy vás dnes dostanú jedine Tesly alebo Jaguar I-Pace.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Touto fotografiou sme chceli dokázať, že EQC sa v mestskej džungli nestratí. Ani vizuálne.

Mercedes však pôsobí o niečo kompaktnejšie, pričom máte z jeho riadenia príjemne organický pocit. Nemusíte zabúdať na všetko, čo ste sa učili o jazde s konvenčným motorom. Skrátka, zabudnite na všetko, čo vám na tom prekážalo – na čakanie na výkon, niekedy otravný hluk alebo na preraďovanie prevodovky. Táto vec jednoducho ide.

A ide všade. Dopredu, dozadu, do strán – vždy rovnako a konštantne. Zrýchlenie pripomína vystrelenie z praku a podobne efektívne sú aj brzdy, ktorých prechod medzi rekuperáciou a štandardným brzdením nie je ani veľmi poznať.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Čím dlhšie sa pozerám na jednoduché krivky EQC, tým viac ma oslovujú. Ako je to u vás?

Pri prejazde zákrutami sa bijú tri faktory: široké pneumatiky a nízke ťažisko, s ktorým súperí hmotnosť vozidla. V prudších zákrutách už je hybnosť EQC-čka poznať, vďaka veľmi efektívnej stabilizácii sa však tento elektrický Medveď radí do kategórie “neutrhnuteľných”.

Mercedes-Benz EQC AUTOGRÁTIS
Ak túžite po elektromobile na každý deň, nedokážem vám aktuálne poradiť veľa príjemnejších záležitostí.

Na každý deň

A tiež úsporných. Na diaľnici si EQC vypýtalo priemerne 34,3 kWh na 100 kilometrov, mimo mesta si vypýtal 26,35 kWh/100 km. V meste spotreba klesla k hranici 25 kWh na stovku. Všetky tieto parametre sa síce od tabuľkových hodnôt trocha odlišujú, no tento rozdiel je v podstate zanedbateľný. To je elektrický ekvivalent približne troch litrov benzínu. A to znie fajn, nie?

Hej, znie. Podobne ako dojazd 416 kilometrov alebo základná cena, ktorá síce tesne, ale predsa podlieza základnú cenu konkurencie. Za ňu nedostanete len vynikajúci elektromobil, ale vynikajúci elektrický Mercedes. A to naozaj chcete.

Základná cena modelu – Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC:  76 800 €
Základná cena testovanej verzie –Mercedes-Benz EQC 400 4MATIC 1886: 86 544 €
Záruka: 2 roky

Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:2 x Elektromotor
Najvyšší výkon [kW (k)]:300 (408)
Najvyšší krút. moment [Nm]:760
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,1
Dojazd – WLTP kombi [km]:417
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:500
Kapacita batérie [kWh]:85
Pohotovostná hmotnosť [kg]:2495
Rozmer pneumatík:Vpredu: 235/55 R19
Vzadu: 255/50 R19
Dĺžka [mm]:4761
Šírka [mm]:1884
Výška [mm]:1623
Rázvor [mm]:2873