Mazda3 je od svojho uvedenia na našom trhu umiestnená v akejsi šedej zóne medzi hatchbackmi nemeckej prémie a klasickými fleetovými makačmi. Dostalo sa jej však v benzínovej verzii to, čo jej chýbalo, a práve vďaka svojmu charizmatickému motoru tak výrazne trčí z davu.
Ale nielen to je silnou stránkou hatchbacku Mazda3. Je to jedinečné auto, ktoré už netreba ospravedlňovať a obhajovať pre jeho nízky výkon alebo nepraktickú úžitkovú stránku.
No a stačilo tak málo. Teda, stačilo zdvihnúť výkon a uvedomiť si zopár dôležitých faktov.
Moment pred útokom
Dizajnérsky jazyk Kodo prednedávnom oslávil 10 rokov existencie a každým dňom zreje do krásy. Nenašiel som človeka, ktorému by sa Mazda3 nepáčila a na atraktivite jej určite neuberá ani farebná paleta, ktorá zahŕňa do veľkej miery skôr večerné farby príťažlivých dámskych rób.
Šedá farba Machine je druhým najdrahším odtieňom v cenníku, hneď po notoricky známom červenom odtieni Crystal.
Pri zemi
Aj keď tento testovací disponoval prívlastkom Plus a paketmi Sound a Style, čalúnenie sedadiel bolo látkové. V zime sa teda rýchlo zohreje a v lete vám neroztopí zadnicu. Relatívne luxusné auto s čalúnenými sedadlami je už dnes skutočne rarita.
Tiež som si okrem tohto uvedomil, že trojka vo verzii hatchback je skôr akýmsi imidžovým a voľnočasovým variantom tohto modelu.
S objemom 334 litrov nemá nijak oslnivo veľký kufor, na zadné sedadlá som sa poskladal s výškou 185 centimetrov celkom natesno, a aj keď nie som človek, ktorý by potreboval mať okolo seba v aute obrie presvetlené plochy, malé zadné okná a široký C-stĺpik celkom príjemne polarizujú automobilovú verejnosť.
Mazda však tento problém vyriešila výrobou pohodlnejšieho, priestrannejšieho a praktickejšieho sedanu. Čiže žiadny hlavolam sa tu nekoná.
Zaslúžený doping
Prečo sa ale opakovane vracia Mazda3 do našej redakcie? Totiž, po úvodnej dvojke s benzínovým motorom (G122) a naftovým motorom (D116) sme mali pred letom a počas neho v redakcii aj modely Skyactiv-X s revolučným motorom. Ten pracoval skvele, no jeho vysoký výkon akosi nebolo cítiť.
Na C-segment, do ktorého patrí napríklad aj taký Volkswagen Golf či BMW radu 1, je výkon 110 kW/150 koní taký príjemný štandard. Presne takouto porciou konského stáda disponuje nový dvojliter, pričom krútiaci moment zostal zhodný so slabšou, 122-koňovou verziou. Práve takéto “niečo medzi” Mazda3 vyslovene potrebovala.
Keďže sa Japonci vyhýbajú downsizingu a v ponuke benzínových motorizácií sú výhradne atmosférické dvojlitre s hladučkým priebehom krútiaceho momentu, je nutné povedať, že ich prejav je viac elegantný ako dynamický. V tom by som však problém nevidel. Či už si vyberiete 6-stupňový manuál, alebo automat, jednoducho nemáte šancu trafiť mimo.
Testovací kúsok disponoval práve 6-stupňovým automatom, čo spravilo z dolovania krútiaceho momentu z motora absolútnu baladu. Malý počet prevodov dnes pôsobí nezvyčajne a ich dĺžka je citeľne väčšia než pri moderných 8-stupňových automatoch. Kým ma však motor Skyactiv-X príliš nepresvedčil, verzia G150 si ma naopak získala.
Dynamika jazdy je teda konečne adekvátna k veľmi príjemnému podvozku, akustickej pohode a povedal by som až prémiovému odhlučneniu a pocitu na palube. Spotreba stúpa na diaľnici a v meste výraznejšie nad hranicu 7 litrov, no mimo mesta dokážete jazdiť aj pod 6. Osobne by som vymenil už len automat za ešte zábavnejší manuál a pokojne by som jej dovolil hovoriť mi “Pane”.
Základná cena modelu – Mazda3 Skyactiv-G122: 19 990 €
Základná cena testovanej verzie – Mazda3 Skyactiv-G150 AT PLUS Sound/Style: 26 090 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 360 €
Technické údaje | |
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110(150)/6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 213/4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 206 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,1 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 6,6-6,7/4,7-4,8/5,4-5,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 334 |
Objem nádrže [l]: | 51 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1364 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4460 |
Šírka [mm]: | 1795 |
Výška [mm]: | 1435 |
Rázvor [mm]: | 2725 |