TEST Ford Bronco: Američan k nám zavítal bez kompromisov

827
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Lacné autá už neexistujú. A viete, čo je šialené? Že kým bežných áut je stále menej, tie extrémne sú stále extrémnejšie. A presne taký je aj Ford Bronco. Prišiel k nám do Európy, poskytuje kopu výkonu a brutálne terénne vlastnosti.

Ford Bronco sa vyrába neuveriteľných 58 rokov a zažil dokopy 6 generácií. A keďže je v Európe po prvýkrát, je na ňom nové prakticky všetko. Na dĺžku má 4,8 metra, na výšku 1,96 a šírka bez zrkadiel predstavuje takmer 194 centimetrov. I keď jeho najväčší konkurent Jeep Wrangler má rozmery podobné, sú nemenej šokujúce.

Predná maska má aktívnu mriežku chladiča a Full LED svetlomety, ktoré ale nie sú matrixové. Nájdete tu aj kovový predný nárazník, obrovský nápis Bronco či terénne oká na kapote na upevňovanie lán a doplnkov. Vzadu LED svetlá, neprehliadnuteľná rezerva, a keď sme už pri pneumatikách, vyššia verzia Badlands má o palec menšie disky kolies, 17-palcové, no o to terénnejšie pneumatiky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

S ohľadom na tvrdú prácu

V interiéri je praktickosť na prvom mieste. I keď bezrámové okná tak na prvý pohľad nepôsobia, perfektne plnia svoj účel. Multifunkčný volant skrýva tlačidlá pod vrstvou gumy, aby boli ľahko umývateľné. A v podobnom duchu sú ochránené aj mnohé ďalšie plochy, ktorých sa počas jazdy často dotýkate. Na jednej strane pôsobí robustne, no na druhej aj prémiovo.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nájdete tu napríklad digitálny prístrojový štít, vyhrievaný volant, ďalej elektricky ovládané a vyhrievané predné sedačky a v neposlednom rade aj rozmerné multimédiá. Majú 12 palcov a bežia na systéme Sync 4 s navigáciou, prepojením smartfónu a reproduktormi Bang & Olufsen. Aby toho nebolo málo, na stredovom tuneli sa nachádza priam zberateľský štítok s označením modelu a továrne, z ktorej vyšiel.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Mechanika a elektronika idú ruka v ruke

No najviac vás asi bude zaujímať ovládací panel na vrchu palubnej dosky. Ten totiž skrýva nastavenia, ktoré robia z Bronca vozidlo do všetkých podmienok. Odpájanie tyčky stabilizátora, uzamykanie diferenciálov a systém zmenšovania polomeru otáčania. Ten v teréne pribrzďuje vnútorné zadné koleso, vďaka čomu vám na otočenie postačí menšia plocha.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa David Dejvo Schun (@jasomdejvo)

Kufor sa otvára do boku a ak ho naložíte po strechu, zmestíte doň 873 litrov. A ak chcete, strechu viete dať aj dole. Najprv však musíte zhodiť nosiče, no potom to už ide jednoducho. Navyše dole viete dať aj dvere a práve pri tomto úkone sa hodí, že okná sú bezrámové. Po zložení tak zaberajú takmer o polovicu menej miesta. Jedinou výčitkou, ktorú musíme pripísať na vrub modularite, je nízka nosnosť strechy. Dynamické zaťaženie totiž predstavuje len 50 kíl.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po nasadnutí vás hneď stretne kultúrny šok, lebo Bronco za volantom na pravej strane nemá žiadnu páčku. Čiže podobne ako pri Mercedesoch, stierače, blinkre, diaľkové svetlá, to všetko sa ovláda ľavou rukou. Vpravo sa však nenachádza nič. Smer jazdy si volíte klasicky, na stredovom tuneli.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Viac výkonu ako v Amerike

Ak ste čakali, že do Európy príde Bronco poriadne zoštíhlené po emisných úpravách, ste na omyle. Pod kapotou buble 2,7-litrová V6 úplne rovnako ako v USA. Ba čo viac, vďaka vyššiemu oktánovému číslu je v Európe výkon ešte vyšší, 335 koní. K tomu 563 Nm najvyššieho krútiaceho momentu a 2,8-tonové Bronco zrýchli na stovku za 6,7 sekundy! Maximálka 161 km/h nie je nijako ohromujúca. No má 10-stupňový automat a to znamená, že ani pri diaľničných rýchlostiach nebude ručať vo vysokých otáčkach.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak ale ide o hluk, toto auto rozhodne nie je tiché. Nečakajte žiadnu pohodlnú limuzínovú jazdu. Podvozok v našej verzii Badlands funguje na technológii HOSS 2.0, čiže High-performance offroad stability suspension, a to je to najvyššie, čo v Európe dostanete. Stojí na tlmičoch Bilstein, citlivých na mieru stlačenia s teflónovou úpravou pre väčšiu odolnosť. A aj keď nerovnosti cítite celkom dosť, rozhodne necítite strach, že vás auto nechá v štichu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pokiaľ ide o terén, je tu aj systém GOAT, čiže Goes Over Any Terrain, alebo prejde každým terénom. A jazdný režim tu nájdete asi na všetko. Samozrejmosťou sú Normal, Eco a Sport. No a menej samozrejmé sú Klzký povrch, Blato a Piesok. Avšak absolútnym stropom sú Skaly a Baja. Každý z týchto režimov pre vás pripraví iný kokteil nastavení diferenciálov, stabilizátorov a pohonu všetkých kolies. Keď už sme pri ňom, aj ten si viete zvoliť absolútne podľa seba. Buď necháte elektroniku, aby si ho ovládala sama, pošlete všetku silu na zadnú nápravu, alebo si uzamknete režimy 4H či 4L. K tomu predný nájazdový uhol takmer 41 stupňov, svetlá výška viac ako štvrť metra a brodivosť neuveriteľných 80 centimetrov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Lepší je len tank

Na poľnej ceste zvládne prejazdy prakticky v akýchkoľvek rýchlostiach. Teda, ak beriete ohľady na fyziku. A čo je pre Ford celkom výnimočné, priniesol technológiu z elektromobilov do terénneho auta. Jazdu jedným pedálom. A nie je určená pre jazdu na ceste, ale v teréne. Do asi 30 km/h vám stačí iba stláčať a púšťať plynový pedál a auto si samo aj brzdí.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

V našich končinách ťažko nájsť podmienky, ktoré by skutočne preverili toto auto. A s cenovkou viac ako 95-tisíc eur si auto pred terénnou jazdou náležite “obrníte”. No všetko, čomu sme ho vystavili, mu prišlo málo. Azda okrem strmého kaskádovitého svahu. Ale ten si najlepšie pozriete v našom videu na YouTube. Kombinovaná spotreba WLTP je na úrovni 14,2 l/100 km. Ale v teréne… tam sa predsa spotreba nepočíta.

Ford Bronco nás naozaj ohúril. Jazdí výborne, vyzerá výborne, a to aj so strechou, aj bez strechy a dverí. A aj keď nám by ho na oškieranie medzi stromami a obíjanie podvozku o hlinu a skaly prišlo ľúto, sme radi, že prišiel na Slovensko.

Základná cena modelu – Ford Bronco OuterBanks: 74 990 €
Základná cena testovanej verzie – Ford Bronco Badlands: 79 990 €
Záruka: 5 rokov / 100 tkm

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce:6
Zdvihový objem [cm3]:2694
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:246(335)/5250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:563/3100
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:161
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,2
Spotreba - kombi [l/100 km]:14,2
Rozmery a hmotnosti
Objem kufra (po strechu) [l]:873
Objem nádrže [l]:-
Prevádzková hmotnosť [kg]:2343
Užitočné zaťaženie:462
Dĺžka [mm]:4800
Šírka [mm]:1937
Výška [mm]:1962
Rázvor [mm]:2950