O nabíjateľných hybridoch, plug-in hybridoch či takzvaných PHEV, budete v najbližších rokoch čítať už len a len viac. Najnovším prírastkom do rodu vozidiel imitujúcich komfortný a pokojný život s elektromobilom je KIA XCeed PHEV. Jedno z najsymaptickejších áut vo svojom segmente sa chce prihovoriť svetu s použitím známeho receptu.
KIA XCeed bola jedným z mojich najpríjemnejších prekvapení minulého roka. Pocitom kvality, ktorým oplýva, ju bez problémov zaraďujem na vrchol jej segmentu.
To isté platí o dizajne a aj keď mi nepríde jazda v nej tak uspokojivá ako v nižšom modeli Ceed, schopnosť prejsť ľahučkým terénom vďaka vysokej svetlej výške mi berú akékoľvek argumenty na kritiku. Ako si však dáva rady s plug-in hybridným pohonom?
Inkognito
Rovno si povedzme, že nebyť reklamných polepov a otvoru pre nabíjací konektor, ekologický potenciál modelu si ani len nevšimnete.
Dnes je to už pomerne bežná prax a často sú jediným poznávacím znamením prítomnosti elektrického pohonu už len “mentolové” poznávacie značky.
Podľa môjho názoru by však bola škoda dizajn XCeedu akokoľvek meniť. Všetko je tak, ako má byť, na svojom mieste a veľmi príjemne spracované.
Podstatný detail
Exteriér a interiér nie je nutné rozoberať, no s výnimkou jednej oblasti, v ktorej môžeme už dlhšiu dobu badať pomerne zaujímavý trend. Batožinové priestory kompaktných modelov zažívali v posledných rokoch neúprosné preteky o desiatky litrov a niekde tieto preteky jednoducho museli naraziť na krutosť každodennej reality.
Pretože, často výrobcovia k objemu batožinového priestoru prirátavali jama pod jeho podlahou, ktorá vznikla či už vybratím rezervného kolesa alebo preusporiadaním spodného poschodia kufra.
Mnohé plug-in hybridné modely nosia z logických a aj fyzikálnych dôvodov batériu uloženú v kufri. No a v prípade modelu XCeed, ktorý má vo svojej bežnej benzínovej či naftovej konfigurácii objem kufra až 426 litrov, XCeed PHEV deklaruje objem 291 litrov. Úprimne, málokedy som sa pri balení do kufra moderného auta utiekal k využitiu spodných podlaží kufra, no tento fakt je nutné mať na pamäti.
K meritu veci
Prečo teda robiť ústupky? To je veľmi jednoduché. Pokiaľ dokážete v noci zaparkovať auto blízko elektrickej zásuvky a nejazdíte v bežný deň viac ako 50 kilometrov, váš účet za dopravu do práce bude každý mesiac doslova smiešny. Pohonné ústrojenstvo XCeed PHEV pozostáva z hladkého 1,6-litrového benzínového štvorvalca s výkonom 77 kW/105 koní a elektromotora s výkonom 44 kW/60 koní. Ten má síce nižší výkon ako spaľovacia jednotka, jeho krútiaci moment je o 23 Nm vyšší a to 170 Nm. Batéria v kufri disponuje kapacitou 8,9 kWh a pri maximálnom nabíjacom výkone sa dokáže naplniť za 2 hodiny a 15 minút.
Vyššie spomenutý dojazd 50 kilometrov môžete pokojne považovať za vrchnú hranicu pre bežné bratislavské podmienky. No a netreba zabúdať na to, že hlavné mesto disponuje obchvatom či úsekmi, kde je možné jazdiť viac ako klasickou mestskou “päťdesiatkou”.
Spotreba v meste pri vybitej batérii osciluje okolo hranice 7 litrov benzínu na 100 km a mimo mesta dokáže spadnúť hlbšie k šiestim.
Počas dlhého diaľničného presunu si však auto vyžaduje pokojnú a stabilnú jazdu maximálnou povolenou rýchlosťou a nie je zrovna svižné pri “tančekoch” v ľavom pruhu. Jeho revírom sú mesto, medzimestská premávka a krátke trasy. Pretože, tam sa cíti doma samotné auto, jeho veľmi dobre vyladený podvozok a taktiež aj vy za jeho volantom. Ako náhradu za diesel teda XCeed PHEV určite nepovažujem. Je to skôr náhrada za elektromobil s komfortom prítomnosti spaľovacieho motora.
Základná cena modelu – KIA XCeed PHEV GOLD: 33 000 €
Základná cena testovanej verzie – KIA XCeed PLATINUM: 36 300 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 7 rokov/150 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + elektromotor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1580 |
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]: | 77(105)/5700 |
Najvyšší výkon elektrického motora [kW(k)] | 44(60) |
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)] | 104(141) |
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]: | 265 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 155 - 188 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 1,4 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 291 |
Objem nádrže [l]: | 37 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1519 - 1596 |
Rozmer pneumatík: | 235/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4395 |
Šírka [mm]: | 1826 |
Výška [mm]: | 1495 |
Rázvor [mm]: | 2650 |