TEST: KIA XCeed PHEV | Krokom k budúcnosti

1223
Zdroj: Redakcia

O nabíjateľných hybridoch, plug-in hybridoch či takzvaných PHEV, budete v najbližších rokoch čítať už len a len viac. Najnovším prírastkom do rodu vozidiel imitujúcich komfortný a pokojný život s elektromobilom je KIA XCeed PHEV. Jedno z najsymaptickejších áut vo svojom segmente sa chce prihovoriť svetu s použitím známeho receptu.

KIA XCeed bola jedným z mojich najpríjemnejších prekvapení minulého roka. Pocitom kvality, ktorým oplýva, ju bez problémov zaraďujem na vrchol jej segmentu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

To isté platí o dizajne a aj keď mi nepríde jazda v nej tak uspokojivá ako v nižšom modeli Ceed, schopnosť prejsť ľahučkým terénom vďaka vysokej svetlej výške mi berú akékoľvek argumenty na kritiku. Ako si však dáva rady s plug-in hybridným pohonom?

Inkognito

Rovno si povedzme, že nebyť reklamných polepov a otvoru pre nabíjací konektor, ekologický potenciál modelu si ani len nevšimnete.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Dnes je to už pomerne bežná prax a často sú jediným poznávacím znamením prítomnosti elektrického pohonu už len “mentolové” poznávacie značky.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Podľa môjho názoru by však bola škoda dizajn XCeedu akokoľvek meniť. Všetko je tak, ako má byť, na svojom mieste a veľmi príjemne spracované.

Podstatný detail

Exteriér a interiér nie je nutné rozoberať, no s výnimkou jednej oblasti, v ktorej môžeme už dlhšiu dobu badať pomerne zaujímavý trend. Batožinové priestory kompaktných modelov zažívali v posledných rokoch neúprosné preteky o desiatky litrov a niekde tieto preteky jednoducho museli naraziť na krutosť každodennej reality.

Objem kufra sa z dôvodu prítomnosti batérie celkom výrazne zmenšil. Evidentné je to však len v priestoroch pod jeho podlahou. Štandardná kapacita a jeho tvar boli zachované
Zdroj: Redakcia

Pretože, často výrobcovia k objemu batožinového priestoru prirátavali jama pod jeho podlahou, ktorá vznikla či už vybratím rezervného kolesa alebo preusporiadaním spodného poschodia kufra.

Interiér XCeedu je vyhotovený kvalitne a z veľmi uspokojivých materiálov. K tomu sa pridáva výborná “európska” ergonómia. Nemám čo dodať.
Zdroj: Redakcia

Mnohé plug-in hybridné modely nosia z logických a aj fyzikálnych dôvodov batériu uloženú v kufri. No a v prípade modelu XCeed, ktorý má vo svojej bežnej benzínovej či naftovej konfigurácii objem kufra až 426 litrov, XCeed PHEV deklaruje objem 291 litrov. Úprimne, málokedy som sa pri balení do kufra moderného auta utiekal k využitiu spodných podlaží kufra, no tento fakt je nutné mať na pamäti.

K meritu veci

Prečo teda robiť ústupky? To je veľmi jednoduché. Pokiaľ dokážete v noci zaparkovať auto blízko elektrickej zásuvky a nejazdíte v bežný deň viac ako 50 kilometrov, váš účet za dopravu do práce bude každý mesiac doslova smiešny. Pohonné ústrojenstvo XCeed PHEV pozostáva z hladkého 1,6-litrového benzínového štvorvalca s výkonom 77 kW/105 koní a elektromotora s výkonom 44 kW/60 koní. Ten má síce nižší výkon ako spaľovacia jednotka, jeho krútiaci moment je o 23 Nm vyšší a to 170 Nm. Batéria v kufri disponuje kapacitou 8,9 kWh a pri maximálnom nabíjacom výkone sa dokáže naplniť za 2 hodiny a 15 minút.

Vďaka spaľovaciemu motoru s nízkym výkonom je registračná daň pre XCeed PHEV len 33 eur
Zdroj: Redakcia

Vyššie spomenutý dojazd 50 kilometrov môžete pokojne považovať za vrchnú hranicu pre bežné bratislavské podmienky. No a netreba zabúdať na to, že hlavné mesto disponuje obchvatom či úsekmi, kde je možné jazdiť viac ako klasickou mestskou “päťdesiatkou”.
Spotreba v meste pri vybitej batérii osciluje okolo hranice 7 litrov benzínu na 100 km a mimo mesta dokáže spadnúť hlbšie k šiestim.

Použitie tlačidla SPORT výrazne ovplyvňuje prácu pohonu a prevodovky. Na diaľnici musel byť tento mód aktivovaný, aby auto rozumelo, že nesrandujem a pri predbiehaní nechcem šetriť ani palivo, ani elektrickú energiu a už vôbec nie čas.
Zdroj: Redakcia

Počas dlhého diaľničného presunu si však auto vyžaduje pokojnú a stabilnú jazdu maximálnou povolenou rýchlosťou a nie je zrovna svižné pri “tančekoch” v ľavom pruhu. Jeho revírom sú mesto, medzimestská premávka a krátke trasy. Pretože, tam sa cíti doma samotné auto, jeho veľmi dobre vyladený podvozok a taktiež aj vy za jeho volantom. Ako náhradu za diesel teda XCeed PHEV určite nepovažujem. Je to skôr náhrada za elektromobil s komfortom prítomnosti spaľovacieho motora.

Základná cena modelu – KIA XCeed PHEV GOLD: 33 000 €
Základná cena testovanej verzie – KIA XCeed PLATINUM: 36 300 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019

Záruka: 7 rokov/150 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1580
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:77(105)/5700
Najvyšší výkon elektrického motora [kW(k)]44(60)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]104(141)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:265
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:155 - 188
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:291
Objem nádrže [l]:37
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1519 - 1596
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4395
Šírka [mm]:1826
Výška [mm]:1495
Rázvor [mm]:2650