TEST: KIA XCeed | Polysegment

7614

Všetko čo má podvozok bližšie k zemi než na 17 centimetrov zažíva ťažké časy. Hatchbacky sú síce na cestách tým najrozšírenejším automobilovým druhom, no domácnosti chcú v týchto dňoch hlavne zvýšené modely. Nie všetky však „fungujú“, ako by mali. KIA XCeed je dôkazom toho, že aj zvýšený podvozok vás môže poslúchať, no je nutné mu dodať dávku technológií a nesľubovať hory-doly.

Podobný trend zastihol už mnohé segmenty a nakreslil medzi ne extrémne tenučkú čiaru, do ktorej stredu hodil oplastovaný model. KIA XCeed stojí prakticky medzi väčším SUV Sportage a klasickým hatchbackom Ceed.

Taktiež však stojí nad modelom Stonic, od ktorého je väčší a vyšší. Začína v tom byť poriadny guláš, a to sme ešte ani nezačali hovoriť o číslach a parametroch. Pohodlne sa usaďte, všetko vám bude dostatočne vysvetlené.

Najdrsnejší zo súrodencov

KIA XCeed má niekoľko sebe vlastných špecifík, ktorými neoplýva bežný model. Aj napriek tomu, že zostáva zachovaný svetelný podpis so štvoricou „kociek ľadu“, miernou zmenou si prechádza tvar predných svetlometov a lem prednej masky z matného kovu.

Na prednej maske pristála lišta, ktorá sa náramne podobá tej z modelu Sportage po facelifte. Pri pohľade z boku si taktiež môžete všimnúť zmenu siluety okien. Kým na klasickom Ceede hatchback pokračuje „skleník“ aj za hranicou zadných dverí posádky, pri modeli XCeed je za zadnými oknami na oboch stranách ozdobná chrómová lišta.

Vzadu sú zmeny rovnako evidentné ako vpredu vďaka novým úzkym svetlometom, ochrane zadnej nájazdovej hrany v matnom striebornom vyhotovení a dvojici výrazne falošných koncoviek výfukov.

Čo tie čísla?

KIA XCeed je v podstate v každom smere väčšia a praktickejšia než klasický hatchback. Dĺžka narástla o 8,5 centimetra, šírka o 2,6 centimetra a výška o 4,8 centimetra. Rázvor kolies je pritom rovnako dlhý ako v prípade kombi či krátkej verzie.

Svetlá výška je dokonca v prípade použitia základných diskov o dva milimetre vyššia než v prípade SUV Sportage, no na 18-palcových diskoch, ktoré vidíte na fotografiách, je o ďalší centimeter vyššia. Zvýšený strop však do veľkej miery pomáha pasažierom v kabíne a hlavne na zadných sedadlách.

Interiér XCeedu je prakticky totožný s tým v klasickom Ceede. Môžete si ho však objednať s farebnými prvkami či veselším čalúnením.

Aj napriek otvárateľnej panoramatickej streche sa môže na zadné sedadlá posadiť človek s výškou do 190 centimetrov. Nový crossover XCeed si však polepšil aj z hľadiska objemu batožinového priestoru.

Batožinový priestor má dvojité dno, čím ho viete buď prehĺbiť alebo ho zrovnať so sklopenými sedadlami. Jeho objem narastie po sklopení druhého radu na 1 378 litrov.

Ten narástol oproti klasickému modelu o 31 litrov na celkových 426 litrov. Dvojpodlažný kufor taktiež umožňuje vytvoriť rovinu po sklopení sedadiel. To by malo umožniť aktívnejším dobrodruhom prespať na festivaloch v kufri auta.

Rodinu nezaprieš

Interiér je prakticky totožný s rodinne spriaznenými modelmi Ceed a Proceed. Jediným výrazným prvkom, ktorý sa v modelovom rade zatiaľ neobjavil, je veľký 10,25-palcový displej infotainmentu. Ten dokáže rozdeliť obrazovku, čím vám umožňuje sledovať mapu navigácie v kombinácii s inými funkciami a aj naďalej má displej matnú povrchovú úpravu, vďaka čomu má skvelú čitateľnosť za denného svetla.

10,25-palcový displej zvládne zobrazovať aj dve funkcie naraz. Chýbajú mi však fyzické tlačidlá funkcií pod ním, ktoré nahradili dotykové tlačidlá na lesklej lište.

Novinkou je taktiež digitálny prístrojový kokpit s veľmi príjemnou grafikou. Má uhlopriečku 12,3-palca, no nedokáže zobrazovať mapu navigácie či výrazne pozmeniť grafiku prístrojových elementov ako sme zvyknutí u konkurencie. Tento systém mám veľmi rád a skutočne vítam jeho ďalší evolučný stupeň.

Digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca má krásnu grafiku. Bohužiaľ, s jeho grafikou či preusporiadaním elementov sa nepohráte. Taktiež nedokáže zobraziť mapu, ale len navigačné návesti.

Čo mi však chýba sú fyzické tlačidlá funkcií mapy alebo médií. Namiesto nich sa pod displejom udomácnil panel dotykových tlačidiel vo vyhotovení z čierneho klavírneho laku. Tento materiál je v interiéri zastúpený v skutočne hojnej miere.

Vo výbave PLATINUM získavate v cene aj funkciu automatického parkovania.

K autu si dokúpte utierku z mikro vlákien, lebo aj keď nie ste žiadny perfekcionista, uchytané plochy vás budú jednoducho znervózňovať. XCeed si však viete vybaviť farebnými prvkami interiéru a čalúnením so špeciálnym vzorom. Ergonómia a kvalitatívne vyhotovenie je na vysokej úrovni.

Rozumná voľba

Testovací kúsok poháňal 1,4-litrový benzínový štvorvalec s výkonom 103 kW/140 koní. Prostredný benzínový motor má hladučký chod a je dobre odizolovaný od kabíny. Cestovný a akustický komfort je taktiež v poriadku či už na spevnených, alebo nespevnených cestách. Dvojspojková 7-stupňová prevodovka DCT je klasickým moderným systémom, ktorý si podradí až vtedy, keď to myslíte s akceleráciou skutočne vážne.

Samotná páka a jej okolie pôsobí extrémne kvalitne. Má chod s príjemným odporom. Kov a koža na jej hlavici navodzujú až luxusný dojem.

Väčší priestor na sebarealizáciu dostávate až po stlačení tlačidla SPORT, kedy sa stáva motor komunikatívnejším. Novinka taktiež disponuje prednými tlmičmi s progresívnymi dorazmi. XCeed však nie je žiadny lietajúci koberec. Vďaka týmto tlmičom je však eliminované poskakovanie zvýšeného podvozku a jazdný prejav pripomína veľmi dobre nastavený podvozok klasického hatchbacku Ceed.

Auto sme prebrali s nájazdom mierne cez 600 kilometrov a osobne som ochotný vyššiu spotrebu pripísať práve tomuto faktu.

Auto sme si prebrali s nájazdom len niečo viac než 600 kilometrov. Počítam, že spotreba benzínového štvorvalca mierne klesne, pretože v meste sme jazdili za 8,2 l/100 km a na diaľnici za 8,5 l/100 km. Mimo mesta by mal byť výsledok po čase rozhodne lepší, pretože 7 litrov na 100 km na klasickej trase zo Šoporne do Nových Zámkov mi prišlo trošku priveľa.

Základná cena modelu – KIA XCeed AMBER 1.0 T-GDi: 17 690 €
Základná cena testovanej verzie – KIA XCeed PLATINUM 1.4 T-GDi: 23 490 €
Záruka: 7 rokov/150 000 km (prvé 3 roky bez obmedzenia km)
Registračná daň: 210 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1353
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:103(140)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:242/1500-3200
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:9,5
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:6,5-6,9/5,2-5,3/5,7-5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:426
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1436
Rozmer pneumatík:235/45 R18
Dĺžka [mm]:4395
Šírka [mm]:1826
Výška [mm]:1495
Rázvor [mm]:2650