TEST: KIA Stonic facelift | Na rovinu

1097

Pre mainstreamové automobilky je dnes zástupca v triede malých crossoverov takmer povinnou jazdou. Kamiqy, Captury a 2008-čky z trhu celkom razantne vytlačili kategóriu malých kombíkov podobne ako prepĺňané litrové trojvalce takmer všetky ostatné druhy pohonu v malých autách.

Ale čo na to najmenší crossover z ponuky obľúbenej kórejskej automobilky?

Halogénové svetlomety by mohli byť lepšie. A aj sú, len vo vyššej výbave GT-Line.

Cross-under

KIA Stonic je jedno z vozidiel, ktoré si pravdepodobne na ulici úplne nevšimnete. Na to je určený jeho konkurent z vlastného koncernu – Hyundai Kona – a treba povedať, že úlohu konzervatívnejšieho crossoveru z dvojice hrá Stonic perfektne.

Stonic je v triede crossoverov subtílnou silou. Nevšimnete si ho – a to je jeho zámer aj prekliatie.

Moderne pôsobí aj po niekoľkých rokoch na trhu a facelift sa ho vizuálne takmer nedotkol. Jediné, čo naznačuje “crossoverovitosť” Stonicu je tiež len stále plastové lemovanie blatníkov, prahov a nárazníkov vozidla. Relatívne “retro” pôsobia aj svetlomety, síce s LED denným svietením, no zároveň so stretávacími svetlometmi so žiarovkou a projektorovou šošovkou, ktoré by mohli svietiť lepšie. To však závisí od výbavy.

Stonic má ideálne rozmery moderného rodinného auta. No nie?

Testovaný kus je vybavený v strednej úrovni Gold a KIA si zaň pýta akciových 16 590 eur s DPH.

V najlepšom poriadku

Osviežujúci je interiér Stonicu, ktorý nepodlieha displejovej panike posledných dní. Sú tu použité príjemné, i keď tvrdšie materiály; automobilka sa snažila vyhnúť aj lakovanému čiernemu plastu, čo jej vyšlo. Spracovanie je výborné a vďaka podarenému sivému dekoru palubnej dosky sa tu človek cíti hodnotne.

Interiér Stonicu je veľmi príjemný a na prekvapenie analógový. Dobre sa s ním nažíva.

Vylepšený je aj multimediálny systém. V testovanom vozidle predovšetkým použitím balíka Gold Pack za 790 eur, obsahujúceho navigáciu, 8” dotykový displej, automatickú klimatizáciu, zatmavené zadné sklá a dažďový senzor. Využiť tento balík je dobrý nápad, keďže obsahuje približne všetko, čo by súčasnému Európanovi za volantom nemalo chýbať – plus vyhrievané sedadlá a volant (!), za čo by som niekomu z marketingového oddelenia značky ruky vybozkával.

8″ multimediálny systém s navigáciou je súčasťou balíka Gold Pack…

Analógový je tachometer aj otáčkomer, medzi nimi sa nachádza 4,2” displej Supervision, a stavím sa, že Kia presne vie, že tak to ich zákazníci chcú. Volant padne príjemne do ruky a poteší, že každá podstatná ovládaná funkcia má svoje vlastné tlačidlo a vy môžete zostať sústredení na jazdu.

…v rámci ktorého dostanete aj automatickú klimatizáciu s odhmlievaním

Ľahká atletika

Stonic pôsobí už v interiéri príjemne familiárne až konzervatívne a podobné je to aj na ceste. Po usadnutí do príjemných sedadiel s nevýrazným bočným vedením si nájdete ideálnu polohu veľmi jednoducho, po pravej ruke sa nachádza manuálna ručná brzda. V dnešnej dobe poteší, rovnako ako skutočnosť, že Stonic váži len niečo cez 1 100 kilogramov.

100-koňový Smartstream pod kapotou na auto stačí v každom možnom ohľade

73-kilowattový (100 k) trojvalec Smartstream T-GDi potom v svetle týchto skutočností dostáva zmysel. S jednohmotovým zotrvačníkom má hrubší prejav, nie nepodobný trojvalcom TSI. Maximálny krútiaci moment 172 Nm je podľa papierov dostupný od 1 500 otáčok, čo zodpovedá realite.

Batožinový priestor ponúka priemerných 332 litrov, po sklopení zadných sedadiel ich bude 1 135

Čo však realite úplne nezodpovedá, to je ľahkosť, s akou sa Stonic pohybuje po ceste. Je naladený veľmi príjemne a bezpečne, bez výrazných sklonov k pretáčaniu či nedotáčaniu. Keď si už musí vybrať, Stonic bude skôr nedotáčavý, no vždy veľmi precízne kontrolovateľný ľahkým a presným riadením.

Stonic má príjemné rozmery, dobré jazdné vlastnosti, a tak celkovo nemáte veľa dôvodov, prečo doň nejsť

Ohrozený druh

Aerodynamický odpor mu vadí len pri spotrebe paliva, ktorá sa na diaľnici zvyšuje, mimo nej sa však zmestíte niekde ku 5,5 – 6 litrom na stovku. A taký je Stonic – úplne neprekvapí, no miestami nadchne. Ide o poctivo postavené auto s príjemným interiérom, príjemným podvozkom a ťahacou rúčkou, ktorých bude už len menej. Tak ich kupujte!

Základná cena modelu – KIA Stonic 1,2 MPi Silver: 13 190 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Stonic 1,0 T-GDi Gold: 16 590 €
Euro NCAP: 3*
Záruka: 7 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 33 €

Technické údaje1,0 T-GDi
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:3/12
Zdvihový objem [cm3]:998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:73,5 (100)/4500 - 6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:172/1500-4000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,7
Spotreba - kombi [l/100 km]:5,4 - 5,9
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:332/1135
Objem nádrže [l]:45
Prevádzková hmotnosť [kg]:1195
Rozmer pneumatík:195/55 R 16
Dĺžka [mm]:4140
Šírka [mm]:1760
Výška [mm]:1520
Rázvor [mm]:2580