Pre mainstreamové automobilky je dnes zástupca v triede malých crossoverov takmer povinnou jazdou. Kamiqy, Captury a 2008-čky z trhu celkom razantne vytlačili kategóriu malých kombíkov podobne ako prepĺňané litrové trojvalce takmer všetky ostatné druhy pohonu v malých autách.
Ale čo na to najmenší crossover z ponuky obľúbenej kórejskej automobilky?
Cross-under
KIA Stonic je jedno z vozidiel, ktoré si pravdepodobne na ulici úplne nevšimnete. Na to je určený jeho konkurent z vlastného koncernu – Hyundai Kona – a treba povedať, že úlohu konzervatívnejšieho crossoveru z dvojice hrá Stonic perfektne.
Moderne pôsobí aj po niekoľkých rokoch na trhu a facelift sa ho vizuálne takmer nedotkol. Jediné, čo naznačuje “crossoverovitosť” Stonicu je tiež len stále plastové lemovanie blatníkov, prahov a nárazníkov vozidla. Relatívne “retro” pôsobia aj svetlomety, síce s LED denným svietením, no zároveň so stretávacími svetlometmi so žiarovkou a projektorovou šošovkou, ktoré by mohli svietiť lepšie. To však závisí od výbavy.
Testovaný kus je vybavený v strednej úrovni Gold a KIA si zaň pýta akciových 16 590 eur s DPH.
V najlepšom poriadku
Osviežujúci je interiér Stonicu, ktorý nepodlieha displejovej panike posledných dní. Sú tu použité príjemné, i keď tvrdšie materiály; automobilka sa snažila vyhnúť aj lakovanému čiernemu plastu, čo jej vyšlo. Spracovanie je výborné a vďaka podarenému sivému dekoru palubnej dosky sa tu človek cíti hodnotne.
Vylepšený je aj multimediálny systém. V testovanom vozidle predovšetkým použitím balíka Gold Pack za 790 eur, obsahujúceho navigáciu, 8” dotykový displej, automatickú klimatizáciu, zatmavené zadné sklá a dažďový senzor. Využiť tento balík je dobrý nápad, keďže obsahuje približne všetko, čo by súčasnému Európanovi za volantom nemalo chýbať – plus vyhrievané sedadlá a volant (!), za čo by som niekomu z marketingového oddelenia značky ruky vybozkával.
Analógový je tachometer aj otáčkomer, medzi nimi sa nachádza 4,2” displej Supervision, a stavím sa, že Kia presne vie, že tak to ich zákazníci chcú. Volant padne príjemne do ruky a poteší, že každá podstatná ovládaná funkcia má svoje vlastné tlačidlo a vy môžete zostať sústredení na jazdu.
Ľahká atletika
Stonic pôsobí už v interiéri príjemne familiárne až konzervatívne a podobné je to aj na ceste. Po usadnutí do príjemných sedadiel s nevýrazným bočným vedením si nájdete ideálnu polohu veľmi jednoducho, po pravej ruke sa nachádza manuálna ručná brzda. V dnešnej dobe poteší, rovnako ako skutočnosť, že Stonic váži len niečo cez 1 100 kilogramov.
73-kilowattový (100 k) trojvalec Smartstream T-GDi potom v svetle týchto skutočností dostáva zmysel. S jednohmotovým zotrvačníkom má hrubší prejav, nie nepodobný trojvalcom TSI. Maximálny krútiaci moment 172 Nm je podľa papierov dostupný od 1 500 otáčok, čo zodpovedá realite.
Čo však realite úplne nezodpovedá, to je ľahkosť, s akou sa Stonic pohybuje po ceste. Je naladený veľmi príjemne a bezpečne, bez výrazných sklonov k pretáčaniu či nedotáčaniu. Keď si už musí vybrať, Stonic bude skôr nedotáčavý, no vždy veľmi precízne kontrolovateľný ľahkým a presným riadením.
Ohrozený druh
Aerodynamický odpor mu vadí len pri spotrebe paliva, ktorá sa na diaľnici zvyšuje, mimo nej sa však zmestíte niekde ku 5,5 – 6 litrom na stovku. A taký je Stonic – úplne neprekvapí, no miestami nadchne. Ide o poctivo postavené auto s príjemným interiérom, príjemným podvozkom a ťahacou rúčkou, ktorých bude už len menej. Tak ich kupujte!
Základná cena modelu – KIA Stonic 1,2 MPi Silver: 13 190 €
Základná cena testovanej verzie – KIA Stonic 1,0 T-GDi Gold: 16 590 €
Euro NCAP: 3*
Záruka: 7 rokov / 150 000 km
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | 1,0 T-GDi |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 3/12 |
Zdvihový objem [cm3]: | 998 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 73,5 (100)/4500 - 6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 172/1500-4000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 183 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 10,7 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,4 - 5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 332/1135 |
Objem nádrže [l]: | 45 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1195 |
Rozmer pneumatík: | 195/55 R 16 |
Dĺžka [mm]: | 4140 |
Šírka [mm]: | 1760 |
Výška [mm]: | 1520 |
Rázvor [mm]: | 2580 |