TEST: Jaguar XF – Jeho veličenstvo

2545

Britskú (takmer) dokonalosť sme si vyskúšali v novej, o čosi praktickejšej, podobe. Investícia do exkluzivity zrazu dáva väčší zmysel.

Nie sú prémiové ako prémiové automobilky. Máme tu napríklad známu nemeckú trojku (Audi, BMW, Mercedes) ale potom tú tu aj také značky ako napríklad Rolls-Royce, Bentley či Bugatti. To už je úplne iná liga. Kam zaradiť Jaguar? Táto tradičná britská automobilka si stabilne drží svoje miesto niekde uprostred. Vidieť to aj na jej produktovom portfóliu. Zatiaľ čo u „nemeckej trojky“ sú „kombíky“ a iné typy praktických vozidiel úplne bežné, u spomínanej „superluxusnej“ trojky by ste kombi hľadali márne.
Vo vyše 90-ročnej histórii automobilky Jaguar existovalo iba jedno sériové kombi (X-Type z roku 2008). Na poslednom autosalóne v Ženeve bolo predstavené druhé – XF Sportbrake. Angličania tak vykročili smerom k praktickej využiteľnosti svojich luxusných áut, aby tak dokázali Nemcom ukradnúť väčšiu časť trhového podielu.

Dôraz na detaily

Stačí si sadnúť za volant a hneď je vám jasné, že nesedíte v obyčajnom aute. Biely nápis „START ENGINE“ na štartovacom tlačidle pulzuje načerveno v srdečnom rytme. Potom, ako ho podržíte, motor ožije a zo stredovej konzoly sa vysunie kovový kruh, ktorý slúži ako volič automatickej prevodovky. S naštartovaním sa zrazu objavia aj výduchy klimatizácie. Tie sú taktiež maskované v palubnej doske a vysúvajú sa až po prebudení motora. Zaujímavým detailom je aj osvetlenie interiéru – svetlá na strope sa zapínajú a vypínajú iba dotykom. Všetky tieto drobnosti umocňujú dojem exotiky a podčiarkujú výnimočnosť tohto auta.

Čo sa týka praktických vlastností, interiér je priestranný ako sa na vyššiu strednú triedu patrí. Adekvátne je aj spracovanie interiéru, ktoré je plne porovnateľné s konkurenciou. V Jaguari však dostanete materiály ako hliník či koža (na palubnej doske) už v základnej výbave. V tomto prípade je ale najpodstatnejší batožinový priestor, keďže práve kombi verzia Jaguaru XF s označením Sportbrake je novinkou. Traja najpriamejší konkurenti (Audi A6, BMW radu 5 a Mercedes triedy E) sú totiž k dispozícii aj ako kombi, a tak im Jaguar chce konkurovať aj v tomto segmente.

Objem batožinového priestoru (l)
Objem batožinového priestoru po sklopení sedadiel (l)
Jaguar XF Sportbrake
550
1675
Audi A6 Avant
565
1680
BMW radu 5 Touring
560
1670
Mercedes triedy E kombi
695
1950


Skromné srdce

K Jaguaru sa hodí minimálne šesťvalec, ak nie osemvalec. Novou základnou motorizáciou je však 2,2-litrový naftový štvorvalec vyladený na 120 kW (163 k). No a ako jazdí toto veľké kombi s tak malým motorom? V prvom rade by som povedal, že zvukový prejav agregátu je neadekvátny „urodzenosti“ značky. Možno by pomohlo lepšie odhlučnenie, ale štyri valce sú skrátka štyri valce, nie šesť. Jazdná dynamika je celkom postačujúca. Neoslní, ale postačí. Malý motor si však za svoje služby veľa nepýta. V meste sme jazdili za nejakých 8,5 litra nafty na 100 km, ale mimo neho sa dá vďaka osemstupňovej prevodovke zmestiť aj do piatich litrov. Na diaľnici sa dá spotreba udržať pod hranicou šiestich litrov, keďže pri 130 km/h sa motor iba prevaľuje niekde na 1 750 ot./min.

Resumé

Okolo značky Jaguar sa skutočne vznáša mimoriadne luxusná aura a model XF Sportbrake nie je výnimkou. Jedinou „chybičkou krásy“ je štvorvalcový turbodiesel, ktorý sa do tak luxusného auta nehodí. S týmto agregátom je to však úsporné, no stále luxusné auto. Nízka spotreba naftového štvorvalca a veľký kufor do značnej miery zvyšujú možnosti praktického využitia auta, čiže je viac všestrannejšie. No a so základným motorom nie je ani jeho cena horibilná. Spomedzi svojich konkurentov je Jaguar dokonca najlacnejší.

Základná cena modelu
 – Jaguar XF Sportbrake 2.2 i4 Diesel (163 k): 40 419 €
Základná cena testovanej verzie – Jaguar XF Sportbrake 2.2 i4 Diesel (163 k) Luxury: 41 370 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km
Registračná daň na testované auto: 477€

 


Motor
 
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
2179
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
120 (163)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
400 /2000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
10,9
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,1/4,3/5,4
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
550/1675
Objem nádrže [l]:
70
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1824
Rozmer pneumatík:
Dĺžka [mm]:
4966
Šírka [mm]:
1939
Výška [mm]:
1480
Rázvor [mm]:
2909