TEST: Jaguar E-Pace | F-Type v objemovke

341

Poznáte ten pocit, keď po rokoch stretnete starého známeho, ale nie ste si istí, či je to on, pretože je tak strašne pribratý? Pozrite sa na E-Pace. Nevyzerá ako F-Type „po rokoch“?

Legendárny Jaguar E-Type je podľa mňa najkrajšie auto na svete. Existuje veľa nádherných áut, ale podľa môjho názoru ani po tých 57 rokoch jednoducho neprišlo nič krajšie. Jeho duchovný nástupca, model F-Type, sa však legende dosť približuje. No a najmenšie SUV značky, s označením E-Pace, akoby modelu F-Type z oka vypadlo. Má však miernu nadváhu. Akoby prototyp F-Type-u po ukončení vývoja odložili do garáže na dlhú dobu bez pohybu a ten sa tam celý čas napchával vysokooktánovým benzínom. Keď potom vývojári odomkli zaprášený zámok, zbadali toto. Nielen že mu narástol zadok, ale objavil sa aj druhý pár dverí. No a keďže nadváha je dnes v automobilovom svete v móde, rozhodli sa ho pustiť do výroby pod názvom E-Pace.

To podstatné je vo vnútri

Keby ste si pri pohľade zvonku neboli istí, či je to naozaj ten starý známy, interiér vás presvedčí. Po usadnutí za volant je cítiť ducha modelu F-Type ešte intenzívnejšie. Interiér s ním má totiž veľa spoločných dizajnových čŕt. Stredová konzola má na pravej strane veľké madlo, ktorého sa môže spolujazdec držať, keď si budete užívať skvelý motor a podvozok tohto auta. Presne ako v modeli F-Type. Ešte aj radiaca páka je rovnaká. Zatiaľ čo všetky ostatné modely značky Jaguar majú elegantný otočný volič prevodovky, jedine F-Type a E-Pace majú klasickú radiacu páku. Ešte aj smer sekvenčného radenia je správny – dopredu sa radí dole a dozadu hore. Pod volantom však nechýbajú pádla, keby sa vám v prípade potreby manuálneho radenia nechcelo skladať ruky z volantu.

Každá plocha, ktorej sa dotknete a každý detail zdôrazňuje zmysel pre kvalitu vlastný značke Jaguar.

Na palube nájdete najmodernejšie riešenia v oblasti konektivity. Multimediálny systém s 12,3-palcovou dotykovou obrazovkou dokáže vygenerovať 4G Wi-Fi hotspot až pre 8 zariadení. Nechýba ani vodotesný náramok, ktorý poznáte už aj z iných modelov značiek Jaguar a Land Rover. Slúži ako náhrada kľúča v prípade, že si kľúč od auta nemôžete zobrať so sebou.

Čo sa týka vnútorného priestoru, prioritu majú jednoznačne predné sedadlá. Priemerne vysokí dospeláci sa však pohodlne usadia aj vzadu. Nedá sa ale povedať, že by tam bolo miesta nazvyš. Konštruktéri však boli štedrejší k batožinovému priestoru. Ten je na takéto relatívne krátke auto až prekvapivo veľký. V prípade, že oželiete rezervu a postačí vám aj sada na opravu defektov, naložíte do kufra až 577 litrov batožiny.

Priemerne vysokí jedinci sa vzadu usadia komfortne. Vyšší by mohli mať problém.

Srdce šelmy

Predpokladám, že väčšina na Slovensku predaných Jaguarov E-Pace bude mať pod kapotou vydarený dvojlitrový turbodiesel, ktorý je k dispozícii v troch verziách (150 k, 180 k, alebo 240 k). My sme však testovali E-Pace s benzínovým dvojlitrom vyladeným na takmer 250 koní. Motor sa síce vďaka deväťstupňovej prevodovke ZF väčšinou drží v nízkych otáčkach, kde si potichučky pradie, ale keď tejto „mačičke“ stúpite „na chvost“, vie pekne zasyčať. Aj keď má auto vyše 1 800 kg, vďaka dopingu turbodúchadla vás motor dokáže pekne zatlačiť do sedadla. Bohužiaľ, odrazí sa to aj na spotrebe. V meste sme jazdili zhruba za 11 litrov benzínu na 100 km. Mimo mesta však tejto „šelmičke“ postačí aj 7,5 l. Na diaľnici je spotreba zhruba o liter vyššia, a to aj napriek tomu, že otáčkomer pri rýchlosti 130 km/h ukazuje ležérnych 2 000 ot./min.

Gény nezaprie

Nadváha, nenadváha, E-Pace nie je nič dlžný povesti značky Jaguar. To auto jazdí geniálne. Už posed za volantom navodzuje tú správnu športovú atmosféru. Sedíte síce vysoko nad cestou, čo je pri SUV samozrejmosťou, ale v kabíne máte vďaka vzájomnej polohe sedadla a palubnej dosky pocit ako v športovom aute. Osobitnú pochvalu si zaslúži podvozok, ktorý je presne taký, aký by malo mať každé športové SUV. Je maximálne komfortný, ale aj na nerovnostiach dodáva vodičovi pocit istoty. Za každých okolností krásne drží stopu a vďaka presnému riadeniu a vektorovaniu krútiaceho momentu robí presne to, čo od neho chcete.

Resumé

Rozmýšľal som, čo je vlastne konkurencia pre toto auto, ale veľa podobných áut mi na um neprichádzalo. Asi jediný skutočný konkurent pochádza z vlastných radov – bratranec Range Rover Evoque. No a to je veľké plus. Jaguar E-Pace je skutočne mimoriadne jedinečné auto s obrovskou dávkou charakteru, a to je v dnešnej dobe, kedy výrobcovia zapĺňajú aj tie najmenšie diery na trhu, veľká vzácnosť. Ak teda chcete športové ale kompaktné SUV s ušľachtilým rodokmeňom a atletickým genofondom, Jaguar E-Pace je tou správnou, ak nie jedinou, voľbou.

Základná cena modelu – Jaguar E-Pace 2.0D I4 150 k FWD manuál Standard: 35 304 €
Základná cena testovanej verzie – Jaguar E-Pace 2.0 I4 249 k AWD automat First Edition: 63 686 €
Záruka: 3 roky bez obmedzenia počtu km (servis na 3 roky zdarma)

Registračná daň: 1 100 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:183 (249)/5500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:365 /1200-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:7,0
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,5/6,6/7,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:577
Objem nádrže [l]:68,5
Prevádzková hmotnosť [kg]:1832
Rozmer pneumatík:R20
Dĺžka [mm]:4411
Šírka [mm]:1984
Výška [mm]:1648
Rázvor [mm]:2681