TEST: Honda Civic Type R | Need for speed

Nová Honda Civic Type R ma vrátila pekných pár rokov dozadu. Do môjho detstva, kedy sme si fičali na počítačových hrách, ktorých hlavní hrdinovia boli „ospojlerované“ a všemožne poupravované autá. Keby som v tom čase zbadal na ceste toto, asi by si to vyžadovalo veľmi dlhú terapiu.

1344

Type R vyzerá hrozitánsky. Preberal som si ju od kolegu v noci. Pršalo a nejako som ani neriešil, do čoho si sadám. Chcel som byť čo najskôr doma. Až na druhý deň ráno som sa zapozeral do tých kriviek. Stála si tam tak potichučky odparkovaná, ale pritom akoby kričala. Je takmer úplne jedno, kam s novým Civicom Type R prídete. Je vysoko pravdepodobné, že zakaždým to bude to najviditeľnejšie auto na parkovisku. Z fotiek možno necítite to fluidum, ale toto auto vyžaruje silnú energiu. Keby som to mal definovať, asi by som volil slová ako obdiv a rešpekt… možno až strach.

Vzrušujúce odhaľovanie

Vždy, keď som k nemu kráčal, kým som nastúpil, stihol som si všimnúť ďalší a ďalší zaujímavý detail. Asi ako keď ste na rande s naozaj peknou ženou, na ktorú sa nemôžete vynadívať, a zrazu nastane ten oslobodzujúci moment, kedy sa zarozpráva s obsluhou. Vtedy môžete na okamih popustiť uzdu svojim očiam a dovoliť im zatúlať sa tam, kam to bežne nie je prístojné. Dobre, možno je trochu vulgárna, ale ten jej agresívny a dynamický dizajn vo vás vyvoláva pocity, ako keď ste v detstve vyliezli ešte o jednu vetvičku na strome vyššie a vyhodnocovali, či aj z tejto výšky bude ešte stále bezpečné zoskočiť. Za dizajn má u mňa najnovší Civic Type R jednoznačne palec hore.

Žiadne kompromisy

Nová Honda Civic Type R zvonku vyzerá ako okruhový špeciál a presne tak sa cítite aj za jej volantom. Už samotné nastupovanie do škrupinových sedadiel s výrazným bočným vedením je procedúra, ktorá si vyžaduje akýsi cvik. Je to však len dobré. Aspoň hneď viete, s čím máte dočinenia. Kulisa 6-stupňovej prevodovky je chlapsky tuhá, ale mimoriadne precízna. Radiaca páka má guľatú kovovú hlavicu a sakramentsky krátke a presné dráhy. Skrátka, šoférsky ideál. Ešte aj medziplyny zvláda auto samo, takže na radenie sa nedá povedať ani pol krivého slova. Riadenie je, hádam, ešte lepšie, ale aby som príliš neodbočoval od témy, stále sa bavíme o Honde Civic. Aj keď ide o ostrú verziu Type R, vždy je to plnohodnotné rodinné auto so 420-litrovým kufrom. Niežeby vás to ako vodiča muselo zaujímať, ale zapíšte si to ako presvedčovací argument pre manželku. Možnože sa vám zíde.

V strede digitálneho prístrojového panela môžete mať prakticky čokoľvek. Napríklad aj takéto diódy upozorňujúce na vhodný okamih preradenia.

Známy motor

Nová generácia modelu Type R prichádza ani nie dva roky po uvedení tej predošlej, čo je nezvyčajne krátka doba. Honde však trval vývoj motora o čosi dlhšie, ako predpokladali. Nakoniec, ako to už v ich prípade býva zvykom, je však taký dobrý, že ho mohli bez výčitiek svedomia použiť aj v novom modeli. Môže sa pochváliť variabilným zdvihom aj časovaním ventilov. Ventily sú pritom plnené sodíkom. Efektívnejšie chladenie a ochranu proti klepaniu zabezpečujú aj špeciálne drážky na olej v piestoch. No a aby sa nepovedalo, výkon zvýšili o symbolických 10 koní vďaka výfuku s menším spätým tlakom. Zatiaľ čo predošlý Civic Type R bol dosť hlučný, nový model je vďaka tomuto prepracovanému výfuku citeľne tichší, najmä pri jazde na dlhšie vzdialenosti. Keď už sme pri tom cestovaní, pri predpisovej 130-tke rátajte so spotrebou okolo 8 l/100 km. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za 7 l/100 km, pokiaľ máte asketickú povahu. V meste by nemal byť problém zmestiť sa do 10 l/100 km.

Motor pochádza z predošlého modelu ale vďaka výfuku produkuje o 10 koní viac.

Najlepšia z najlepších

Nová Honda Civic je jednoducho famózna v každom smere. Ešte sa len pohnete z miesta a už počujete, ako ultralepivé pneumatiky Continental SportContact 6 zachytávajú drobné kamienky z cesty a vyhadzujú ich do blatníkov. Adaptívny podvozok funguje geniálne. Má tri režimy, pričom v tom komfortnom je to celkom pohodlné auto. A to na sériovo dodávaných 20-palcových kolesách podotýkam. V tom najtvrdšom režime je podvozok naozaj tvrdý, ale nie tak, aby nepracoval, resp., aby prenášal do kabíny nejaké buchoty. Do nerovností nenaráža, iba ich odpruží (aj keď veľmi tuho) a v momente je auto opäť stabilné. Žiadne plávanie sa nekoná. Na svojom testovacom úseku som dosahoval také rýchlosti, až som pri pohľade na rýchlomer neveril vlastným očiam.

Napriek výkonu „iba“ 320 koní som s Type R dokázal držať také tempo, ako napríklad na vyše 500-koňovej Alfe Giulia QV či 450-koňovom BMW M4. Nová Honda Civic Type R totiž nie je len najvýkonnejšou predokolkou súčasnosti, ale zároveň je najrýchlejšia a o poriadny kus lepšie fungujúca v každom smere ako ktorýkoľvek konkurent. Jej charakter má totiž až neuveriteľne blízko k okruhovému špeciálu a musím priznať, že sa zaradila do malého zoznamu áut, o ktorých môžem povedať, že si nie som istý, či moje šoférske schopnosti siahajú až po limity auta. A to je asi jediná predokolka na spomínanom zozname.

Resumé

Počas týždňa stráveného s novou Hodnou Civic Type R som zistil tri veci. Po prvé: to, že vyzerá perfektne, si nemyslím len ja. Toľko obdivných pohľadov a zdvihnutých palcov som už dlho nezažil. Po druhé: v daždi nefunguje. Dokážete s ňou jazdiť ako s normálnym autom, ale superschopnosti modelu Type R sú na mokrej vozovke jednoducho nedostupné. Po tretie: keď sa pred vami objaví suchá kľukatá cesta, nebudete mať konkurenciu. A to myslím smrteľne vážne.

Základná cena modelu – Honda Civic Type R: 34 290 €
Základná cena testovanej verzie – Honda Civic Type R GT: 36 990 €
Záruka: 8 rokov/150 000 km

Registračná daň: 2 700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1996
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:235 (320)/6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:400 /2500-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:272
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:9,8/6,5/7,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:420
Objem nádrže [l]:46
Prevádzková hmotnosť [kg]:1380-1420
Rozmer pneumatík:245/30 ZR20
Dĺžka [mm]:4557
Šírka [mm]:1877
Výška [mm]:1434
Rázvor [mm]:2699