Štát bude dotovať aj modely na CNG a LPG. Prinášame vám prehľad ponuky

31234

Automobilky ledva dosiahli na aktuálne emisné kvóty Euro 6, no od roku 2020 pre ne nastane hotové peklo. To sa však bavíme o autách bežiacich na benzín či naftu. Autá poháňané stlačeným zemným plynom (CNG) či skvapalneným propán-butánom (LPG) majú stále čo povedať. 

Pokiaľ vlastníte auto, ktoré jazdí na zemný plyn, využívate mnoho benefitov a rovnako prospievate svojmu okoliu. LPG či CNG totiž prispievajú k najčistejšej forme spaľovania, pri ktorej nevznikajú žiadne sadze, síry či pevné častice. Pozrite si prehľad dostupných áut na našom trhu, ktoré využívajú tieto palivá.

Najlepší čas

Možno sa pýtate, prečo vyťahujeme tento prehľad práve v týchto dňoch. Vláda totiž niekoľko dní dozadu schválila novelu zákona o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva. Tento návrh má podporiť nákup ekologických vozidiel a podporiť majiteľov starších áut ku kúpe auta s alternatívnym pohonom. Klasickú dotáciu na nákup ekologického vozidla teda v tomto kontexte dopĺňa rozšírenie, ktoré je nápadne podobné niekdajšiemu šrotovnému.

Zdroj: Auto Express

Príspevok sa má týkať aj vozidiel, ktoré jazdia na LPG alebo CNG v kombinácii s pohonom na benzín či naftu. Čiže v skratke, pri kúpe vozidla s týmito druhmi pohonu získavate od štátu dotáciu až 25 % z kúpnej ceny vozidla. Pokiaľ sa však chystáte vymeniť staršie než 15-ročné auto za vozidlo s alternatívnym pohonom, dostanete dole z ceny až 35 %. A teraz máte v hlave chrobáka.

Účinnosť zákona navrhlo Ministerstvo hospodárstva na 15. októbra tak, aby mohlo ešte v roku 2019 vyhlásiť výzvu na predkladanie žiadostí.

Fakty o LPG

  1. LPG vzniká priamo v rafinérii pri spracovaní ropy.
  2. Jazda na tento druh paliva produkuje približne o 80 % menej exhalátov než jazda na benzín či naftu.
  3. Ide o najrozšírenejšie alternatívne palivo v Európe,
  4. Je šetrnejšie k motoru a motorovým mazivám.
  5. Aj napriek číselne vyššej spotrebe paliva je jazda na LPG výhodnejšia.

Fakty o CNG

  1. Vďaka metánu je energetická hodnota CNG porovnateľná s tuhým palivom s oktánovým číslom 128.
  2. Spaľovanie CNG je dokonca čistejšie ako v prípade LPG.
  3. Je ho možné vyrábať z obnoviteľných zdrojov.
  4. Ide o zemný plyn, ktorý je ľahší než vzduch.
  5. Je stlačený pri tlaku 200 barov.

Nevýhodou je však počet čerpacích staníc, ktoré tieto druhy paliva ponúkajú. Aktuálne je na Slovensku 907 registrovaných čerpacích staníc (zdroj: benzin.sk, 18. 6. 2019). Z toho 271 ponúka tankovanie LPG a len 9, na ktorých natankujete CNG. Výhodou tohto pohonu je však ten, že je vždy kombinovaný s klasickým benzínovým pohonom.

Audi

Aktuálne ide o jedinú prémiovú značku, ktorá ponúka modely jazdiace na zemný plyn. Modely g-tron poháňa CNG.

A3 Sportback g-tron 30

Motor: 1,5-litrový radový štvorvalec
Výkon: 96 kW/131 koní
Nádrž na CNG: 17 kilogramov
spotreba: 4,4 – 3,5 kg/100 km
dojazd na CNG: 400 km
CENA: dostupná koncom júla 2019

A4 Avant g-tron

motor: 2,0-litrový radový štvorvalec
výkon: 125 kW/170 koní
nádrž na CNG: 19 litrov
spotreba: 4,4 – 3,8 kg
dojazd na CNG: 500 km
CENA: dostupná koncom júla 2019

A5 Sportback g-tron

motor: 2,0-litrový radový štvorvalec
výkon: 125 kW/170 koní
nádrž na CNG: 19 litrov
spotreba: 4,2 – 3,8 kg
dojazd na CNG: 500 km
CENA: dostupná koncom júla 2019

FIAT

Panda 1,2 69 k LPG

motor: 1,2-litrový radový štvorvalec
výkon: 51 kW/69 koní
nádrž na LPG: 30,5 litrov
kombinovaná spotreba LPG: 6,5 litra
dojazd na LPG: cca 500 km
CENA: 10 120 €

Panda 0.9 TwinAir 80 k CNG

motor: 0,9-litrový radový dvojvalec
výkon: 62,5 kW/85 koní
nádrž na CNG: 12 kilogramov
kombinovaná spotreba CNG: 4,5 – 3,1 kg
dojazd na CNG: 300 – 400 km
CENA: 12 840 €

Qubo 1.4 Natural Power

motor: 1,4-litrový radový štvorvalec
výkon: 51 kW/70 koní
nádrž na CNG: 13,2 kg
kombinovaná spotreba CNG: 4,3 kg
dojazd na CNG: cca 325 km
CENA: 13 240 €

Dobló 1.4 T-Jet 120 k Natural Power

motor: 1,4-litrový radový štvorvalec
výkon: 88 kW/120 koní
nádrž na CNG: 16,15 kg
kombinovaná spotreba CNG: 4,9 kg
dojazd na CNG: cca 400 km
CENA: 19 020 €

Opel

Astra Hatchback/Sports Tourer 1.4 TURBO CNG

motor: 1,4-litrový radový štvorvalec
výkon: 81 kW/110 koní
nádrž na CNG: 19 kg
kombinovaná spotreba CNG: 4,3 kg
dojazd na CNG: cca 475 km
CENA: 20 890 € za Hatchback/22 290 € za Sports Tourer

SEAT

Ibiza 1.0 TGI 90

motor: 1,0-litrový radový trojvalec
výkon: 66 kW/90 koní
kombinovaná spotreba CNG: 4,1 kg – 3,3 kg
nádrž na CNG: 13,8 kg
dojazd na CNG: cca 325 – 430 km
CENA: 14 480 €

SEAT Leon 1,5 TGI 130

motor: 1,5-litrový radový štvorvalec
výkon: 96 kW/130 koní
kombinovaná spotreba CNG: 4,5 – 3,5 kg
nádrž na CNG: 17,3 kg
dojazd na CNG: cca 425 – 560 km
CENA: 17 190 € HB/18 500 1€ ST (kombi)

Arona 1,0 TGI 90

motor: 1,0-litrový radový trojvalec
výkon: 66 kW/90 koní
kombinovaná spotreba CNG: 4,2 – 3,5 kg
nádrž na CNG: 13,8 kg
dojazd na CNG: cca 325 – 430 km
CENA: 18 040 €

ŠKODA

Octavia Combi 1,5 TSI G-Tec DSG

motor: 1,5-litrový radový štvorvalec
výkon: 96 kW/130 koní
nádrž na CNG: 17,7 kg
spotreba: 3,4 kg
dojazd na CNG: 480 km
CENA: 22 990 €

Citigo 1.0 MPI G-TEC

motor: 1,0-litrový radový trojvalec
výkon: 55 kW/68 koní
nádrž na CNG: 11 kg
spotreba CNG: 2,9 kg
dojazd na CNG: 410 km
CENA: Od 11 190 € za 3dv.

VOLKSWAGEN

eco up! 1.0 EcoFuel

motor: 1,0-litrový radový trojvalec (1,0 MPI)
výkon: 50 kW/68 koní
nádrž na CNG: 11 kilogramov
spotreba CNG: 2,9 – 3,8 kg
dojazd na CNG: cca 360 – 550 km
CENA: 11 840 €

Golf 1.5 TGI DSG

motor: 1,5-litrový radový štvorvalec
výkon: 96 kW/130 koní
nádrž na CNG: 17,3 kg
spotreba CNG: 3,5 – 4,2 kg
dojazd na CNG: cca 425 – 560 km
CENA: 25 210 €

Caddy 1,4 TGI

motor: 1,4-litrový radový štvorvalec
výkon: 81 kW/110 koní
nádrž na CNG: 26 kg
spotreba CNG: 4,6 litra
dojazd na CNG: cca 650 km
CENA: 19 100 €

Pozn. red.: Modely, ktorých katalógové údaje neobsahovali číslo dojazdu na nádrž, mali dojazd vypočítaný zo vzťahu objemu nádrže a oficiálnej priemernej spotreby. V týchto prípadoch je pri dojazde uvedená skratka circa (cca), čiže ide o približný dojazd, ktorý nie je oficiálny a ani garantovaný výrobcom či výstupom testu redakcie.
Pozn. red. 2: Oficiálne čísla spotreby sú udávané podľa meracieho cyklu WLTP. V prípade, že je udávané číselné spektrum spotreby CNG, nižšie číslo pochádza z výsledku merania podľa metodiky NEDC a vyššie podľa WLTP.