Prvá jazda: Renault Arkana | Toto bude trhák. Francúzi berú prémiu útokom

6361
Zdroj: František Pisarovič

Renault Arkana je ostro sledovanou novinkou už asi dva roky, odkedy sa na východných trhoch objavila jej ruská verzia. S tou, ktorú však vidíte na týchto obrázkoch však nemá spoločné takmer nič. Naša – európska – Arkana má modernejší technický základ, lepšie technológie a pokrokovejšie motory.

Ale najmä – stavbu karosérie typu SUV a proporcie kupé. Mantra, ktorú toľko milujú dnešní zákazníci, bola po prvý raz prevzatá mainstreamovou automobilkou v podaní, ktoré má potenciál zaplaviť naše ulice. Nemyslíte?

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

SWIPEUJ PRE VÝBER KAPITOLY:

AKÁ JE NAŽIVO?
AKÁ JE VO VNÚTRI?
AKÁ JE NA CESTE (A MIMO NEJ?)
CENNÍK + FOTOGALÉRIA

1. Aká je naživo?

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Renault Arkana je ultimátny hezoun, to si môžeme povedať hneď v úvode. Aj keď osobne nepatrím k najväčším fanúšikom kombinácie SUV a kupé (z princípu mi to pripadá asi ako radiátor s ventilátorom), Arkane sa musí nechať, že napriek neprémiovému pôvodu a nižšej cenovke rešpektuje isté dizajnérske pravidlá, najmä tie proporčné.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Ako všetci dobre vieme, podstatný je najmä solídny základ. S dĺžkou 4568 milimetrov naťahuje Arkana platformu CMF-B, na ktorej stojí, na celkom slušnú hodnotu. Nezaháľa ani s rázvorom 2720 milimetrov, ktorý oproti Capturu, z ktorého v mnohom vychádza, narástol až o 81 milimetrov!

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Profitujú z toho nielen zadní cestujúci (k tomu sa ešte dostaneme), ale aj profil karosérie, ktorý aj vďaka 970 mm dlhému zadnému previsu vytvára fakt vydarenú siluetu kupé. V tomto smere teda nejde o marketingovú frázičku, strecha Arkany sa postupne zvažuje prakticky už od predných dverí.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Silný postoj Arkany zvýrazňujú vystúpené blatníky, plynulo prechádzajúce do integrovaného spojlera. Na záver ešte pár pančovaných prieduchov na spodnej polovici nárazníka a koncovky výfukov, ktoré majú od reálnych ďaleko. Sú súčasťou paketu R.S. Line, ktorý na sebe nosila aj naša testovaná Arkana.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Nakladací otvor Arkany je dostatočne veľký, dvíha sa samozrejme aj sklo. Pod ním je veľký, 513-litrový batožinový priestor, ktorý sa sklopením zadných sedadiel dokáže zväčšiť až na 1296 litrov. Pre hybridné verzie E-Tech platia hodnoty 480, resp. 1263 litrov.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Ozaj, ešte svetlá výška podvozka. Tá je krásnych 200 milimetrov, takže podvozok Arkany už niečo prejsť zvládne. Najviac exponované časti podvozka sú navyše pekne ochránené plastovým krytom. Architektúra CMF-B ale podľa slov automobilky neumožňuje zastavať pohon 4×4.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

2. Aká je vo vnútri?

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Renault volí v interiéroch podobnú unifikačnú stratégiu ako napríklad BMW. Neprekvapí preto, že Arkana dostala podobný interiér, akým disponuje napríklad Clio, Zoe, Captur alebo dlho očakávané Kangoo. No a podobne ako v nich, aj tu je to veľmi príjemné miesto k životu.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Multimediálny systém má 9,3 palcový, vertikálne orientovaný displej. Funguje svižne a vyzerá veľmi moderne, občas však pobaví slovenským prekladom. Systém môžete poznať napríklad z vyšších výbav Clia, Capturu alebo Zoe a dá sa s ním fungovať. Klimatizáciu ovládate z rovnako známych, separátnych ovládačov.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

V Arkane – špeciálne v prevedení R.S.Line – sa ale dá tešiť z podstatných drobností, akými je napríklad športový volant, ktorý má celkom bavorácky hrubý veniec. Športovo ladenú manuálnu prevodovku by ste tu však našli márne, Arkanu budete môcť kúpiť len so sedemstupňovým dvojspojkovým automatom EDC.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Sedí sa celkom vysoko a testované vozidlo (za rovných 31 tisíc eur) malo obe predné sedadlá elektricky ovládané. Čo sa týka spracovania a kvality materiálov, je to rozumná klasika – od pol pása hore sú plasty mäkčené, dolu zasa tvrdšie.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Nechýba ani niekoľko ozdobných prvkov, ako napríklad táto R.S.Line lišta na prahoch. Tie sú, mimochodom, plne kryté dverami, takže sa pri vystupovaní nezašpiníte.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

No a ideme na to: Oranžová. Testovaná Arkana ju mala nielen na karosérii, ale aj na celkom príčetných miestach v interiéri. Na pásoch len takto decentne:

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

A ani dverám sa nevyhlo, výsledok nie je zlý.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

3. Aká je na ceste (a mimo nej)?

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Ako som už načrtol v úvode, Arkana ide na trh s prémiovým posolstvom, čomu sa prispôsobila aj situácia pod jej kapotou. Na výber bude z troch motorizácií, pričom všetky budú hybridné. Začína sa tými mild-hybridnými s označením TCe 140 a TCe 160. Tá prvá je k dispozícii už teraz a bola ňou vybavená aj naša Arkana, druhá na trh ešte len príde.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

V oboch prípadoch ale ide o spojenie sedemstupňového dvojspojkového automatu EDC s motorom 1,33 TCe, len inak naladeným. Už v slabšej verzii dokázal slušne zatlačiť do sedadla, 1336 kilogramov vážiace auto sa s ním na stovku pocitovo dostane skôr, než za tabuľkovo uvádzaných 9,8 sekundy.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Dvojspojkové EDC nepatrí k najrozhodnejším prevodovkám, vyvažuje to ale plynulým fungovaním bez zmäteného trhania. V tomto smere ale môže byť zaujímavejší full-hybridný systém E-Tech, Hybrid so 105 kilowattmi (145 konskými silami) kombinovaného výkonu, ktoré dostáva na predné kolesá prostredníctvom patentovanej, multimódovej prevodovky E-Tech.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

Celkom prekvapujúce je tvrdšie nastavenie podvozka Arkany, ktoré úplne nekorešponduje s jej veľkou svetlou výškou. Vďaka tejto kombinácii ale viete prechádzať nespevnené povrchy asi o 70 percent rýchlejšie a 50 percente menej bolestivo, ako, dajme tomu, s Cliom.

Zdroj: František Pisarovič
Zdroj: František Pisarovič

4. Cenník a fotogaléria

 

FOTOGALÉRIA