Prehnané sporenie pri servise auta ohrozuje bezpečnosť. Firmy musia hľadať balans

1612

Pri stredne veľkých a veľkých podnikoch je firemná flotila spravidla jednou z najdrahších položiek. No i tá sa dá efektívne nastaviť tak, aby náklady na správu boli nižšie a spoločnosti z nej vyťažili maximum.

Obstarávacia cena áut pritom nemusí byť dominantná z hľadiska celkových nákladov. Rozhodujú všetky položky, no firmy by si mali dať pozor najmä na prehnané úspory pri servise vozidiel. Tie môžu v konečnom dôsledku ohroziť bezpečnosť.

Zdroj: IMPA
Zdroj: IMPA

Hoci sa starnutie áut nedá zastaviť, pracovať sa dá s ich opotrebením. Ak sa firma o svoj vozový park dobre stará a zamestnanci jazdia podľa predpisov výrobcu vozidla, auto ostáva v dobrej kondícii dlhší čas.

“Najlepší off-road? Služobák.”

Častým problémom však pri firemných autách je, že vodiči sa k nim nesprávajú šetrne, ako by sa správali k vlastnému majetku. Podľa názorov odborníkov pomáha, ak firma pre zamestnancov zavedie pozitívnu motiváciu alebo zosobnenie škôd na vozidle. “Pokiaľ ľudia necítia hrozbu, že im budú škody zosobnené, správajú sa k autu menej šetrne, obzvlášť, ak ho po vypršaní zmluvy k operatívnemu lízingu neplánujú odkúpiť.

Zdroj: Auto Sport Foto

Existujú prípady, keď naši klienti zaviedli prísnejšie podmienky a stav vozidiel sa u nich výrazne zlepšil. Dôležité je dodržiavanie pokynov výrobcu, ale najmä správna jazda, ktorá sa dá naučiť v rôznych kurzoch defenzívnej či efektívnej jazdy, alebo na školeniach, ako sa naučiť jazdiť plynulo, lepšie sledovať premávku a prispôsobovať jazdu.

Veľký (firemný) brat

Efektívna je aj okrem školení aj GPS kontrola firemných automobilov. Na základe dát z GPS firmy môžu zefektívniť jazdu z pohľadu opotrebovania vozidla, ale aj z pohľadu spotreby pohonných látok. Ideálny čas na výmenu vozového parku je podľa odborníka niekde medzi tromi až piatimi rokmi.

Zdroj: PC Revue
Zdroj: PC Revue

“Výmena závisí aj od predmetu využitia konkrétneho vozidla. Samozrejme, existujú aj autá, ktoré sú vo firmách využívané extrémne málo, tie je možné využívať aj dlhšie. V momente, keď využívate vozidlo pri väčších nájazdoch viac ako päť rokov, významne narastú náklady na servis, údržbu vozidla, ale aj iné položky. Vtedy hovoríme už o neefektívnej správe vozového parku,” tvrdí obchodný riaditeľ spoločnosti Arval Michal Duška. Staršie vozidlo rovnako spotrebuje aj viac pohonných hmôt.

Zdroj: TASR