Jar a prvé teplé dni môžu v mnohých prebudiť známe pokušenie – kúpiť si na leto kabriolet. Nemusí v tom byť nič racionálne, v týchto situáciách často zohráva hlavnú úlohu srdce, rozhodujú emócie. A takisto platí, že nemusí ísť o nové auto za desiatky tisíc eur, veď štýlový kabriolet sa dnes dá kúpiť aj za jednu výplatu.
Vo svete nových áut je ponuka modelov bez strechy značne oklieštená, zopár ich nájdete v portfóliu prémiových značiek a ide zväčša o športovo orientované kúsky za veľa peňazí. Doba, v ktorej sa aj pri bežných modeloch vyskytovali verzie bez strechy je, žiaľ, už minulosťou. Na inzertných portáloch s ojazdenými autami je však ponuka kabrioletov stále celkom pestrá.
Pevná či látková strecha?
To bude asi prvá otázka, s ktorou sa budete musieť vysporiadať. Pevná strecha je odolnejšia, je vhodnejšia na celoročnú prevádzku a obvykle má pohodlné elektrické ovládanie. To je ale zároveň najväčším rizikom z hľadiska poruchovosti, zvlášť pri starších modeloch. Oprava býva finančne náročná. Tiež si treba overiť, koľko z batožinového priestoru uberá zložená strecha – aby ste mali dosť miesta na kufre, keď sa vyberiete na výlet.
Látková strecha má možno väčšie čaro, no tiež má svoje nevýhody. Je síce ľahšia, ale aj omnoho náchylnejšia na fyzické poškodenie a treba sa o ňu starať. Neposkytuje takú dobrú akustickú izoláciu pri jazde a časom môže zatekať. Dajte si pozor, poškodenia často nie sú na prvý pohľad vidieť. Ak sa látková strecha vyklápa/sklápa manuálne, máte o prípadný nákladný problém menej.
Benzín či nafta?
V ponuke určite nájdete kabriolety s benzínovým aj naftovým motorom a vaša voľba by mala odzrkadľovať plánovaný spôsob používania auta. V prípade, že by ste chceli na kabriolete počas leta objavovať iné krajiny a najazdiť tisícky kilometrov, kvôli spotrebe má zmysel uvažovať nad naftovým motorom, inak má väčší význam benzínový.
Benzínový motor je totiž spravidla vhodnejší na občasné krátke výlety po okolí a menej mu prekáža, keď nejakú dobu postojí v garáži. Benzíniaky zvyknú byť tiež menej náročné na údržbu a majú kultivovanejší prejav. Spotrebu pri víkendovom aute asi nebude nikto extra riešiť a keby aj, určite sa dajú nájsť aj úsporné benzínové motory.
Kožený či látkový interiér?
To je znovu otázka preferencií, prípadne konkrétnej ponuky. Kožený interiér sa jednoduchšie čistí a udržiava, látkové sedadlá sa zas tak veľmi nerozpália na slnku. Viac ako otázku čalúnenia budete možno riešiť priestrannosť a posed za volantom. Najmä vyšší ľudia môžu mať vo viacerých kabrioletoch problém s tým, že majú hlavu nad úrovňou čelného skla.
Na záver už len dodáme, že kabriolet je v skutku špecifický a mnohí o ňom majú príliš romantické predstavy. Ak vás ale jazda bez strechy láka, určite si ju vyskúšajte. Možno sa do kabrioletov zamilujete a možno si poviete, že už nikdy viac.