TEST: Lexus LC 500 Convertible | Extrémista

774
Zdroj: František Pisarovič

Ktosi stredne múdry kedysi povedal, že účel svätí prostriedky. Stredne múdry preto, lebo toto tvrdenie má vážne diery – existujú totiž aj prostriedky, ktoré svätia účel. A účelom tohto vozidla nie je nič menej vznešené ako vaša radosť.

Dámy a páni, privítajte Lexus LC Convertible, auto síce bez strechy, no s päťlitrovým osemvalcom pod kapotou. V roku 2021. Prečo? Pretože Japonsko.

Je to jedno z áut, pri ktorých som si zapálil aj ako nefajčiar
Zdroj: František Pisarovič

Umelecké dielo

Jedine Japonci dokážu stvoriť vozidlo, ktoré v takejto miere kričí, že prišlo z iného sveta. Ak vám to nie je jasné už z fotografií, tak vám dôverne vravím: “Môžete sa tešiť na moment, keď po prvý raz uvidíte LC-čko naživo.”

Niekedy nadobudnete dojem, že ho navrhli tak, aby vyzeralo dobre aj zašpinené
Zdroj: František Pisarovič

Aj keď prišlo na svet v roku 2017 ešte ako kupé, ani po štyroch rokoch skutočne nepotrebuje facelift. Prístup, akým dizajnéri tvorili krivky a plochy na karosérii tohto štvormiestneho (!) kabrioletu, obchádza úplne všetko, na čo sme pri európskej produkcii zvyknutí. Sme svedkami komplikovaných záhybov, komplikovaných výrobných procesov a precíznych technických detailov.

Na druhej strane, sluší mu to aj v mestskej džungli. Robí to z neho crossover?
Zdroj: František Pisarovič

Či už hovoríme napríklad o predných Bi-LED svetlometoch, alebo tých zadných využívajúcich optickú ilúziu, v nádhernej bielej perleti, s červeným interiérom a 21” kovanými diskami kolies dostávajú všetky prvky auta zmysel. Dokonalá špecifikácia? Podľa všetkých superlatívov, ktoré zo mňa lezú, celkom určite.

“Haló, je tam Lexus? Moje auto sa začína rozpadať!”
Zdroj: František Pisarovič

Art Deco

Keď som testoval LC ešte v roku 2017, uchvátil ma predovšetkým interiér auta. S odstupom času sa toho na mojej fascinácii veľa nezmenilo, no konkurencia začala útočiť displejmi a podsvietením. Lexus v LC nerozptyľuje vodiča výraznými displejmi. Kdeže, napriek futuristickému zovňajšku je vnútri celkom tradičné, o čom svedčí aj štrbina na CD v stredovej konzole.

Palubná doska Lexusu je miestom, ktoré je stvorené na život. Subtílne, kvalitné, elegantné.
Zdroj: František Pisarovič

A je to tak dobre. Interiér LC-čka ťaží z art deco prvkov všade, kde sa len dá. Nie je a ani nemôže byť praktický, skôr sa z každej strany snaží dokázať, že má zmysel pre detail. Je to vidieť v intuitívnom ovládaní infotainmentu, na semi-digitálnom, pohyblivom prístrojovom paneli alebo na ovládaní sklápacej strechy, ktorého prefíkane skryté tlačidlá som hľadal pol hodiny.

Miesta tu síce nie je najviac, ale tomu osemvalcu ho radi obetujete
Zdroj: František Pisarovič

Vlajkové Lexusy sú tiež jediné autá, ktoré vám čítajú myšlienky. Dôkaz: Doteraz neviem, kde sa manuálne zapína vyhrievanie sedadiel a volantu, auto ich totiž vždy zaplo samo a presne vtedy, keď som chcel. Magické.

Tu budete sedieť veľmi radi. Audiofilov poteší štrbinka na CD.
Zdroj: František Pisarovič

Veľmi rýchle Art Deco

Označenie LC 500 neskrýva nič menšie ako päťlitrový atmosférický osemvalec s výkonom 341 kW, čiže 464 koní. To by bolo samo osebe pekné, no tento výkon má pri neuveriteľných 7 100 otáčkach za minútu!

Tu sa rodí 464 koní výkonu, 530 newtonmetrov ťahu a obrovské množstvo oxytocínu
Zdroj: František Pisarovič

Motor je vyvinutý s dôrazom pre lásku k otáčkam a vášmu egu, krajšie sa to povedať nedá. Čo v ňom mohlo byť kované, vystužené a prispôsobené vášmu potešeniu, to aj prispôsobené bolo. Motor každého LC 500 je ručne skladaný pedantnými majstrami a 10-stupňová prevodovka Direct Shift vie byť rovnako pokorná a v prípade potreby útočná ako japonská filozofia.

Kované 21″ disky sú umeleckým dielom, ktoré nezaostáva za karosériou
Zdroj: František Pisarovič

Dá sa s ním žiť každý deň? Ja by som to vedel, no chcelo by to isté kompromisy. Najmä od zadných pasažierov, ktorí sa do LC-čka v pohode zmestia, ale nemôžu mať nohy. Okrem priestorových nedostatkov je to však vozidlo, ktoré vie byť prekvapivo komfortné za každých okolností.

Jednoznačný dôkaz, že LC 500 je automobil z iného sveta. Pôsobí ako Depeche Mode v Prahe v osemdesiatom ôsmom.
Zdroj: František Pisarovič

Posolstvo

Obávam sa, že na 3 500 znakoch vám toho o Lexuse LC 500 Convertible neviem povedať toľko, koľko by som chcel. Nesiem vám však jedno posolstvo: “Predstavte si prázdnu diaľnicu, príjemný letný večer, motor v strednom pásme otáčok… a pred vami tunel. Verte mi, že na tento účel neexistuje lepší prostriedok.”

Základná cena modelu – Lexus LC 500 Convertible Luxury: 111 000 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus LC 500 Convertible Sport+: 120 000 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 3 roky / 100 000 km
Registračná daň: 3 900 €

Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:4969
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:341 (464) / 7100
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:530 / 4800
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:270
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:11,7
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:149
Objem nádrže [l]:82
Prevádzková hmotnosť [kg]:2035 - 2055
Rozmer pneumatík:245/45 R21 - vpredu
275/40 R21 - vzadu
Dĺžka [mm]:4770
Šírka [mm]:1920
Výška [mm]:1350
Rázvor [mm]:2870