Koniec lacným jazdenkám? V hre je nový „eko“ výpočet registračnej dane, ktorý nie je vôbec „eko“

8022
Zdroj: Volkswagen

Správny poplatok za zápis držiteľa vozidla do evidencie, označovaný ako registračný poplatok, by sa mal zmeniť z majetkovej formy dane na majetkovo-environmentálnu daň. Zaviesť by sa malo environmentálne kritérium, zvýhodnené tak majú byť vozidlá prijateľnejšie pre životné prostredie.

Vyplýva to z predbežnej informácie k novele zákona o správnych poplatkoch, ktorú pripravuje Ministerstvo financií (MF) SR.

Zdroj: autowp.ru
Zdroj: autowp.ru

Koniec lacným jazdenkám?

V súčasnosti sa pre výpočet registračného poplatku využíva vzorec obsahujúci dva základné parametre, a to výkon motora a koeficient zostatkovej hodnoty vozidla. Tento vzorec je unifikovaný pre všetky vozidlá rovnako, teda bez rozdielu, či ide o nové vozidlo, alebo ojazdené tuzemské či ojazdené dovezené vozidlo. „Základná sadzba správneho poplatku v sume 33 eur, ktorá zabezpečuje krytie administratívnych nákladov za zápis držiteľa do evidencie vozidiel, sa návrhom nezmení,“ uvádza rezort financií v materiáli zverejnenom na legislatívno-právnom portáli Slov-lex.

KVÍZ: Si fanúšikom Volkswagenu? Spoznáš modely z 80-tych a 90-tych rokov?

Mala by sa teda zmeniť povaha tohto poplatku na majetkovo-environmentálnu daň pri výške poplatku prevyšujúcej základnú sadzbu 33 eur, ktorá slúži na krytie administratívnych nákladov spojených s úkonom správneho orgánu. Zmena spočíva v zavedení ďalšieho parametra do vzorca výpočtu sumy správneho poplatku pridaním environmentálneho kritéria.

Zdroj: WheelsAge.org

Jeho určenie by malo byť zrejmé z dokladov každého vozidla bez ohľadu na jeho vek. „Uvedený zámer priamo zvýhodní vozidlá, ktoré sú prijateľnejšie pre životné prostredie a znevýhodní vozidlá škodlivejšie životnému prostrediu,“ zdôraznilo MF SR s tým, že návrh novely zákona je súčasťou plnenia programového vyhlásenia vlády. 

Má to vôbec zmysel?

Dá sa predpokladať, že takto budú registračne zvýhodnené najmä nové vozidlá, čo je na prvý pohľad pre naše životné prostredie prospešné. Nové vozidlá predsa vypúšťajú do ovzdušia menej škodlivých emisií. Netreba však zabúdať, že záťaž životného prostredia pri automobiloch nevzniká len vďaka jeho výfukovým plynom. Čo jeho výroba?

Zdroj: WheelsAge.org

Je pre životné prostredie prijateľnejšie už vyrobené ojazdené auto, alebo úplne nové auto, ktoré treba vyrobiť? Súčasná legislátíva na Slovensku totiž – výnimočne v EÚ – podporuje kúpu skôr starších vozidiel, na ktoré sú vďaka vekovému koeficientu menšie registračné poplatky – a to rádovo v desiatkách percent. Takto nastavený systém paradoxne pomáha dovozu ojazdených vozidiel zo zahraničia, pričom zvýhodňuje najmä najstaršie vozidlá (pri 17-ročnom vozidle môžete ušetriť vyše 3000 eur v porovnaní s novým vozidlom s rovnakým výkonom).

KVÍZ: Si fanúšikom Audi? Tak to hravo spoznáš týchto 12 modelov z minulosti!

Terajšie nastavenie poplatkov sa síce môže zdať pre životné prostredie na prvý pohľad nelogické, no netreba zabudnúť, že najekologickejšie auto je to, ktoré už nemusíte vyrobiť. Aký majú páni poslanci názor na tento faktor sa dozvieme až v októbri či novembri, keď začne pripomienkové konanie k tomuto návrhu.

Zdroj: TASR

NEPREHLAIDNITE: