Je to oficiálne: Toyota GR86 príde aj k nám! Toto všetko o nej vieme

2385
Zdroj: TS Toyota

Toyota predstavuje úplne nový model GR86. Spolu s modelmi GR Supra a GR Yaris je to tretí globálny model GR od Toyoty, ktorý dotvára „silnú trojicu“ čistokrvných športových vozidiel značky. Stavia na skúsenostiach tímu Toyota Gazoo Racing z motoristického športu a vyrábať sa bude len dva roky.

Nové kupé bude predstavovať najdostupnejší model z radu Toyota GR. Model nadväzujúci na predchodcu GT86, ktorý znamenal návrat Toyoty k vývoju športových vozidiel, si zachováva tradičné usporiadanie s motorom vpredu a pohonom zadných kolies.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Mala by mať šťavu

Pod kapotou aj naďalej zostáva vysokootáčkový štvorvalec s protibežnými piestami („boxer“), avšak s vyšším zdvihovým objemom, prinášajúcim podstatné navýšenie výkonu a krútiaceho momentu. Vďaka technickým úpravám motora a prevodovky sa vyšší výkonový potenciál podarilo pretaviť do hladkej a suverénnej akcelerácie v celom spektre otáčok.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Štvorvalcová jednotka s ventilovým rozvodom DOHC 16V využíva rovnaký blok valcov ako v minulosti, avšak zdvihový objem narástol z 1998 na 2387 cm3, a to vďaka zväčšeniu priemeru vŕtania z 86 na 94 mm.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Motor s rovnako vysokým kompresným pomerom 12,5 : 1 vykazuje vyšší výkonový potenciál: maximálny výkon narástol približne o 17 % z pôvodných 200 k (147 kW) na 234 k (172 kW) pri 7000 ot./min. Vďaka tomu sa podarilo zlepšiť zrýchlenie z nuly na 100 km/h o viac než jednu sekundu na 6,3 sekundy (resp. 6,9 sekundy s automatickou prevodovkou). GR86 s manuálnou prevodovkou dosahuje najvyššiu rýchlosť 226 km/h, resp. 216 km/h v prípade automatu.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: Toyota

Narástol aj krútiaci moment, ktorého priebeh bol odladený tak, aby špičku 250 Nm vozidlo dosahovalo podstatne skôr – pri 3700 ot./min (predchodca GT86 dosahoval maximum 205 Nm pri 6600 ot./min). To sa podpisuje na hladkom a suverénnom zrýchľovaní až do vysokých otáčok v prospech atraktívnych jazdných schopností, napríklad pri akcelerácii na výjazde zo zákrut. Maximum krútiaceho momentu je v prípade manuálnej aj automatickej prevodovky rovnaké.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Je to o detailoch

Konštruktéri urobili celý rad menších úprav kvôli zníženiu hmotnosti motora a dosiahnutiu vlastností v súlade s vyšším výkonom tejto jednotky. Ide napríklad o tenšie vložky valcov, optimalizáciu plášťa valcov a nahradenie pôvodne hliníkového krytu vahadiel plastovým dielom – čím sa zároveň znížili vibrácie. Ojnice sú teraz pevnejšie a taktiež bol optimalizovaný tvar ojničných ložísk aj spaľovacej komory.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Systém vstrekovania paliva D-4S, využívajúci priame vstrekovanie paliva v kombinácii s nepriamym vstrekovaním do sacieho kanála, bol odladený v prospech rýchlejšej odozvy na stlačenie plynového pedála. Priame vstrekovanie pomáha ochladzovať valce, čím napomáha k dosiahnutiu vysokého kompresného pomeru; vstrekovanie do sacieho kanála zas prichádza k slovu za nízkeho až stredného zaťaženia motora, keď pomáha znižovať spotrebu paliva.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Ďalšie vylepšenia sa týkajú systému nasávania vzduchu do motora – zmenili sa priemer aj dĺžka sacieho potrubia, čo prispelo k lineárnejšiemu charakteru krivky krútiaceho momentu, a teda aj zrýchľovania. Systém prívodu vzduchu bol prepracovaný s cieľom optimalizovať prúdenie vzduchu.

Je tu úplne nová Mazda 2! Síce to nie je ani Mazda a ani 2, ale to nevadí

Ďalšie zlepšenie priniesla nová konštrukcia palivového čerpadla, zaisťujúca stabilný prietok pri zdolávaní zákrut, resp. menšie vysokorýchlostné vodné čerpadlo, navrhnuté na optimálne fungovanie za vysokých rýchlostí, keď dosahuje vyšší prietok aj spoľahlivosť. Doplnený bol nový kvapalinový chladič oleja, pričom v robustnejšej konštrukcii chladiča sa teraz nachádzajú vzduchové kanáliky na zvýšenie množstva nasávaného chladiaceho vzduchu.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Súčasťou výfukovej sústavy je nová centrálna rúra s objemom 5,6 litra, z ktorej pri akcelerácii vychádza uspokojivé „pradenie“, zosilňované akustickým systémom Active Sound Control (ASC), prenášajúcim zvuk motora do kabíny vozidla.

Takúto budúcnosť chceme. Toyota vyvinula GR Yaris spaľujúci vodík

Na potlačenie nežiaduceho hluku a vibrácií používa model GR86 nové hydraulické uloženie motora z hliníka, resp. prepracovanú a tuhšiu konštrukciu olejovej vane s novým profilom rebier. V súlade so zvýšeným výkonom a krútiacim momentom motora v modeli GR86 došlo k prepracovaniu šesťstupňovej manuálnej i automatickej prevodovky.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Vývoj podvozka bol zameraný na zníženie hmotnosti a ďalšie zníženie ťažiska vozidla v prospech ešte ostrejších reakcií na podnety vodiča. V širšej miere sa využíva hliník a ďalšie ľahké, no pevné materiály, resp. strategicky rozmiestnené výstuže rámu karosérie na dosiahnutie vyššej tuhosti celého vozidla.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Vďaka práci konštruktérov sa model GR86 pýši takmer dokonalým rozložením hmotnosti medzi nápravami v pomere 53 : 47. Systémy zavesenia kolies ďalej ťažia z detailných úprav v záujme optimalizácie ovládateľnosti. V rámci vývoja nových aerodynamických prvkov karosérie konštruktéri využili poznatky kolegov z motoristického športu.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Na prednej aj zadnej náprave sa používajú odvetrávané kotúčové brzdy s priemerom 294, resp. 290 mm. V závislosti od stupňa výbavy je model GR86 k dispozícii so 17-palcovými 10-lúčovými zliatinovými diskami kolies s brúseným povrchom, obutými do pneumatík Michelin Primacy HP, resp. s 18-palcovými čiernymi diskami kolies s pneumatikami Michelin Pilot Sport 4.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Pneumatiky spáli, aj odvezie

Interiér sa dočkal niekoľkých vylepšení. Funkčné ovládače na pracovisku vodiča sú navrhnuté a rozmiestnené v prospech maximálnej zrozumiteľnosti a intuitívnej ovládateľnosti, čo platí aj pre panel klimatizácie na stredovej konzole s veľkými kruhovými ovládačmi s LED podsvietením, resp. klávesové spínače alebo lakťovú opierku vo dverách s integrovanými kľučkami. Praktickosť lakťovej opierky medzi sedadlami zvyšujú nové držiaky nápojov (alebo malých fliaš), dva USB porty a vstup AUX.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Nové predné sedadlá sa vyznačujú štíhlou športovou konštrukciou; čalúnenie obsahuje nezávislé výplne, zaisťujúce príkladné držanie tela. Prístup na zadné sedadlá uľahčuje odisťovacia páčka v ramennej časti predného sedadla. Celkové zameranie na potreby vodiča sa prejavuje aj na voľbe farieb interiéru – čisto čierne vyhotovenie so striebornými akcentmi, prípadne prevažujúca čierna s detailmi čalúnenia v tmavočervenom odtieni, ktorý sa objavuje aj na prešívaní, podlahových kobercoch a detailoch dverí.

Zdroj: TS Toyota
Zdroj: TS Toyota

Zadné sedadlá je množné sklápať pomocou páčok v kabíne, resp. odisťovacieho popruhu v batožinovom priestore. Po sklopení zadných sedadiel je v batožinovom priestore dosť miesta na prepravu štyroch kolies s pneumatikami – čo určite využijú tí, čo budú GR86 používať na súťažných okruhoch.

Nový model GR86, prvýkrát predstavený v apríli 2021, sa na európskych trhoch predstaví na jar roku 2022. Vyrábať sa bude iba dva roky, takže zákazníci budú mať jedinečnú príležitosť na jeho kúpu.