Elektromobil Lotus Evija má 2000 koní a prekvapivo nízku hmotnosť

2014

Možno si myslíte, že sa z tohto počinu otáča zakladateľ značky Lotus v hrobe ako čepeľ ventilátora. Opak je však pravdou. Lotus Evija pokračuje v šlapajách úspešnej filozofie aj 37 rokov po jeho smrti.

“Zjednoduš a pridaj ľahkosť”, je jednou z najznámejších viet histórie automobilového priemyslu. Citát zakladateľa značky Lotus Colina Chapmana sa pretavil aj do nového elektrického hyperšportu Lotus Evija. Spraviť ľahký elektromobil vôbec nie je jednoduché, no drobná firma z Norfolku to jednoducho dokázala.

Konečne?

Áno! Nevedeli sme sa dočkať! Pretože značka vyrábala posledných 9 rokov len verzie starých áut v nových farbách či mierne upraveným podvozkom a aerodynamikou. Nový Lotus sme nevideli od príchodu modelu Evora a to rozhodne nebol žiadny predajný zázrak.

Od roku 2010 teda spoznávame prvý nový Lotus. Ako už spomínam na začiatku, Colin Chapman by bol samou radosťou nadšený. Karoséria auta je totiž vyrobená kompletne z uhlíkovým vlákien a aj napriek tomu, že elektromobily zásadne trpia nadváhou kvôli svojim batériám, Lotus Evija váži len 1680 kilogramov.

Pokiaľ sa vám aj to zdá ako príliš, pozrite sa ešte raz na nadpis. Štvorica elektromotorov na každom kolese dokáže dokopy vyprodukovať až 1470 kW/2000 konských síl. Maximálny krútiaci moment dosahuje 1700 Nm.

Odhady

Testy a celková práca na aute ešte ani zďaleka nekončí. Automobilka neuvádza žiadne špecifické dynamické údaje. Šprint na stovku by mal však spadnúť výrazne pod 3 sekundy, na 300 km/h ste skôr než za 9 sekúnd a maximálna rýchlosť je odhadovaná ďaleko za hranicou 320 km/h.

Batériu s kapacitou 70 kWh dodalo ďalšie veľké meno v pretekárskej histórii a to Williams Advanced Engineering. Lotus uvádza, že táto batéria je “najľahšia a udrží najviac energie zo všetkých batérií aké boli kedy použité na pohon automobilu”.

Extrém^2

Na zadnej časti tohto elegantného monštra nájdete obrí difúzor s dvojicou výrazných Venturiho tunelov. Najzaujímavejšou časťou zadku auta je však dvojica výrazných LED pásov, ktoré nazýva Lotus ako “svetelný podpis v tvare mašle”.

Viacerí si však myslíme, že dvojica svetelných prvkov pripomína skôr zadok stíhačky so zapnutou forsážou.Predná papuľa smeruje bočnými otvormi vzduch k dvojici predných elektromotorov a stredný otvor privádza chladný vzduch k horúcej batérii.

Spätné zrkadlá boli samozrejme nahradené kamerami, ktoré sú starostlivo ukryté na boku dverí, pre čo najlepšie obtekanie vzduchu okolo karosérie.

Ďalšia exkluzivita

Vznikne len 130 exemplárov a v prípade záujmu musí každý zákazník zložiť zálohu vo výške 250 000 libier (cca 277 000 €).

Celková hodnota auta ktorú bude musieť zákazník zaplatiť je šialených 1,7 milióna libier (cca 1,88 milióna €). Ručne vyrábaná hyperkára bude vyrábaná od roku 2020 v britskom meste Hethel.