Diaľnica Bratislava-Košice: Prečo nejde cez Slovensko?

1909
Zdroj: mapio.net

Spojenie Bratislavy s Košicami vedúce cez Maďarsko je hanbou doposiaľ všetkých našich vlád. Prečo vlastne ešte stále nestojí?

Iba prednedávnom otvorili Maďari novú časť diaľnice, vďaka ktorej sa dokážete dostať z Bratislavy priamo do Košíc. O približne 60 kilometrov dlhšia trasa ide celý čas po diaľnici a vodičom ušetrí približne pol hodinu. Slovensko malo pritom prepojiť vlastnými silami dve najväčšie mestá už dávno. Doteraz však výstavbu brzdia rôzne problémy.

Podľa odborníka na dopravu Jozefa Drahovského je jedným z najväčších problémov manažment výstavby. V dôsledku nedodržiavania termínov na strane jednotlivých subdodávateľov dochádza k jej naťahovaniu. O skutočne masívne prieťahy sa však postarali úplne iné aspekty.

Kauza Váhostav

Pamätáte si ešte na kauzu Váhostav? Na Wikipédii je jej venovaná celá podstránka. Či už zmanipulované alebo krátkozraké výberové konania zhoršili prieťahy ešte viac. Podľa Drahovského je problémom nastavenie tendrov, ktorého cieľom bolo vybrať podľa cenového kritéria, teda najlacnejších. Dodávatelia potom často neposkytli dostatočnú kvalitu alebo z projektu odstúpili, pretože podmienky odovzdania jednoducho ďalej nevedeli splniť.

Do tretice, problém je aj so samotným plánom. Výstavba diaľnice severnou trasou je veľmi náročná pre komplikovaný terén. Takto sa vyjadril exminister dopravy Arpád Érsek ešte v dobe, keď dokončenie programu ležalo na jeho ramenách.

Toto sú len tri príklady problémov, ktoré sprevádzajú pravdepodobne najdlhší národný projekt. Metropola krajiny a metropola východu mali byť spojené v roku 2000, potom 2010, 2017, 2027 a najnovšie 2030 alebo až 2035. Výstavba jej prvého úseku Bratislava-Senec sa pritom začala už v roku 1972!