Monopost F1 na Slovensku? Bol tu ešte za socializmu

456
Zdroj: Reddit

Formula u nás nebola v piatok prvýkrát. Navštívila nás aj v dobe, kedy by ste ju tu určite nečakali. Za socializmu.

Návšteva tímu Red Bull Racing v bratislavských uliciach minulý piatok doslova uchvátila Instagram. Kto sa nebol pozrieť na Nových Nivách, ten akoby ani nežil. Neuverili by ste, ale monopost F1 si k nám priniesli na výrobu reklamnej kampane aj oveľa dávnejšie. Za dôb po normalizácii. Za dôb, kedy čokoľvek americké bolo zlé. Za dôb, kedy sa Kapitán Amerika volal Marlboro Man.

1974

Skoro ako román od Orwella. V tomto roku do Bratislavy zavítal tím British Racing Motors (BRM), ktorý sa rozhodol spraviť si zopár pekných fotografií práve na našom Moste SNP. Ten začali stavať v roku 1967 a stavbu dokončili v roku 1972. V dobe fotografovania bol teda takmer ako zo škatuľky, a je to aj vidno.

Vodič Dalibor Janek bol jedným z mála šťastlivcov, ktorí si mohli monopost vyskúšať. Bol redaktorom pre vtedajší československý časopis Svet Motorov. Sedel v rovnakom monoposte, v akom pretekal aj Niki Lauda. Ide o model BRM P160E.

Zdroj: AutoWP.ru
Zdroj: AutoWP.ru

Nikiho formula

Model P160E je predĺženou verziou monopostu P160 s väčším rázvorom kolies. Navrhol ho dizajnér Tony Southgate po príchode do stajne BRM a pre tím získal dokopy 3 výhry. Poháňal ho trojlitrový motor V12 s výkonom 336 kW. Dokopy vzniklo iba 11 kusov tohto auta a my sme jedno mali u nás.

Zdroj: AutoWP.ru
Zdroj: AutoWP.ru

Sitina 2007

Milovníci a pamätníci si iste spomenú aj na veľkolepé otváranie bratislavského tunela Sitina. Prvým motoristom, ktorý po ňom prešiel, bol pretekár David Coulthard na monoposte od tímu Red Bull Racing. Krstná jazda prebehla deň pred oficiálnym otvorením, 23.6.2007. Verte alebo nie, aj David vtedy musel dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť 80 km/h.

Preteky F1 v Česko-Slovensku

Písal sa rok 1949 a v našej krajine sa skutočne konali preteky Formule 1. Grand Prix Česko-Slovenska na Masarykovom okruhu v Brne merala 356 kilometrov a hostila 13 monopostov. Publikum bolo nevídané. Kvôli 250-300 tisíc návštevníkom skolabovala doprava a spolu s ďalšími problémami to stačilo ako zámienka na to, aby sa u nás preteky nekonali už nikdy viac. Ach tí politici.

Tatraplan Sport. Zdroj: Auto5P.eu
Zdroj: Auto5P.eu

Vtedy sa na štartovaciu čiaru postavili aj dva naše stroje. Tatraplan Sport s Brunom Sojkom a Magda II s pilotom Jaroslavom Vlčkom.

Magda II. Zdroj: Kralmotoru
Zdroj: Kralmotoru