TEST Jaguar F-Pace SVR: Opona sa zatvára

1280
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Nie je žiadnym tajomstvom, že aktuálna doba veľkoobjemovým motorom nepraje. A špecifikácia SVR s orchestrom pod kapotou nie je výnimkou. Labutia pieseň sa lúči hrmotom, ktorý sa v blízkej dobe nezopakuje.

Jaguar F-Pace je plnohodnotným SUV, ktoré vyvoláva rešpekt každým svojím záhybom. Ak vám naftová verzia v predošlom čísle prišla ako nebezpečne vyzerajúci kus auta, špecifikácia celý dojem posúva do úplne novej úrovne. Uvedený bol v roku 2018 a faceliftovaný v roku 2020. To znamená, že aktuálna generácia už je služobne staršia. No napriek tomu – aj vďaka svojej unikátnosti na cestách – nezostarla ani o rok.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Verzia SVR vyvinutá špeciálnym oddelením nesie ostrejšie a funkčnejšie línie. Zväčšili otvory na prívod vzduchu, pridali otvory na kapote na odvádzanie horúceho vzduchu, otvory v blatníkoch na znižovanie tlaku a zadný nárazník disponuje difúzorom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Jemná esencia ostrosti

V interiéri sú okrem niekoľkých štítkov SVR najväčšou zmenou sedadlá. I keď športové sedačky sme mali aj v testovanej naftovej verzii, špecifikácia SVR ich posúva ešte na vyššiu úroveň. Kombinujú kožu a brúsenú kožu, čím zlepšujú vaše ukotvenie počas jazdy. Nečakajte však žiadne superšportové škrupiny. Škrupinové sú, no zároveň sú aj veľmi komfortné.

 

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

 

Príspevok, ktorý zdieľa David Dejvo Schun (@jasomdejvo)

Ani v ostrej verzii nechýba po modernizácii menší volič smeru jazdy či multimediálny systém Pivi Pro, ktorý v rámci modelu F-Pace mení užívateľský zážitok na nepoznanie. Funguje výborne a ešte viac chválime jeho grafické spracovanie, ktoré dokonale zapadá do luxusného konceptu auta. Najväčším ťahúňom verzie SVR však nie je ani interiér a ani multimédiá. Všetko je to o motore.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pravdepodobne posledný

Tomu už dnes v ponuke automobiliek ťažko nájdete dvojičku. Ide o 5-litrový vidlicový osemvalec, ktorý sa vyberá dnes už neobvyklou cestou. Nie je ani prepĺňaný turbodúchadlom, ani čisto atmosférický. Výkon 550 koní z motora žmýka takzvaný Supercharger. Jeho výhodou je lineárny nárast výkonu, ktorý kulminuje na fascinujúcich 6250 – 6500 otáčkach za minútu. A rovnako narastá aj krútiaci moment. Jeho špička je celkom široká, prejavuje sa medzi 3500 – 5000 otáčkami. Na druhej strane si Supercharger vo finále vypýta viac benzínu ako turbo. Ale na to sa pri SVR ohľady nebrali.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Motoru sekunduje osemstupňová automatická prevodovka spoločnosti ZF a systém pohonu všetkých kolies, ktorý preferuje zadnú nápravu. Výsledkom sú umocnenie neomylnej práce pohonného systému pod náporom a zábavné jazdné prejavy. Na stovku sa dostane za 4,2 sekundy a maximálna rýchlosť predstavuje 286 km/h. To rozhodne nie sú čísla typické pre SUV-čka.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Vypnite si telefóny, predstavenie sa začína

A rovnako atypický je zážitok z jazdy. Máloktoré z dnešných áut vás tak vtiahne do deja ako práve F-Pace SVR. Celý dojem začína ešte pred zvolením smeru jazdy. Už samotné naštartovanie vám dáva jasne najavo, čo toto auto dokáže. Navyše ručaním vás informuje, že ho nemáte brať na ľahkú váhu. A po zaradení, vtedy sa predstavenie spustí naplno.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Jaguar extrémne presne počúva vaše povely v každom ohľade. Pokiaľ ide o riadenie, v prvých momentoch nebudete ochotní uveriť, že skutočne sedíte vo viac ako dvojtonovom stroji. Zatáča presne, bez zaváhania a každej zákrute sa smeje do tváre. Samozrejme, pokiaľ ste na suchom podklade. Reakcia akcelerátora už po prvom stlačení vyčarováva úsmev na tvári. A ak sa odvážite stlačiť pedál na podlahu v stoji, úsmev vašich spolucestujúcich sa zmení na výraz zdesenia a vzrušenia zároveň.

Po celej eufórii však prichádza trpké prebudenie. Jaguar totiž avizuje, že od roku 2025 plánuje byť čisto elektrickou značkou. A to znamená, že toto fascinujúce predstavenie sme pravdepodobne zažili naposledy.

Základná cena modelu – Jaguar F-Pace R-Dynamic S: 67 960 €
Základná cena testovanej verzie –Jaguar F-Pace SVR 575 Edition: 117 118 €
EuroNCAP: 5* (2017)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový, kompresor
Valce/Ventily:8/32
Zdvihový objem [cm3]:4999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:423 (575)/ 6250-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:700 / 3500-5000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:286
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,0
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]:12,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:613
Objem nádrže [l]:83
Prevádzková hmotnosť [kg]:2058
Rozmer pneumatík:-
Dĺžka [mm]:4762
Šírka [mm]:2071
Výška [mm]:1670
Rázvor [mm]:2874