Autonómna jazda tretej úrovne je unikátom. Honda Legend je prvým autom, ktoré má túto technológiu schválenú úradmi. V zápche dokáže šoférovať za vás.
Najväčší problém dopravy v mestách sú zápchy. I keď ich korona dočasne vyriešila (smiech cez slzy), nemení to nič na veci, že ľudia pohybujúci sa po mestách autami trávia mesačne desiatky hodín v dopravných zápchach. Koľko produktívneho času tým uteká, čo? Honda predstavila vo svojom novom modeli Legend riešenie. Auto dostalo certifikáciu na tretiu úroveň autonómnej jazdy a v zápchach bude šoférovať za vás.
Čo je tretia úroveň?
Ako vodičom vám prechod z druhej úrovne na tretiu nevytrie zrak. V druhej úrovni máte asistentov, ktorí vás udržiavajú v pruhu a tempomat, ktorý sa rýchlosťou prispôsobuje autu pred vami. Auto teda je schopné za istých podmienok šoférovať samo. To isté vás čaká aj v tretej úrovni. Rozdiel je ale v právničine. Zatiaľ čo v Leveli 2 ste ako vodiči povinní neustále sa venovať riadeniu, v Leveli 3 už ste povinní len byť schopní prebrať riadenie v prípade potreby. Inými slovami, výzva “uchopte volant a venujte sa riadeniu” sa pri zapnutých asistentoch objavuje každých niekoľko sekúnd práve preto, lebo ide o Level 2. V Leveli 3 sa to už diať nemusí. Ak ste si ale mysleli, že si pôjdete dozadu zdriemnuť alebo sa venovať misske počas jazdy do lekárne, na to zabudnite.
Naspäť k “Ledžende”
Tretiu úroveň autonómnej jazdy uvedie automobilka najprv v Japonsku. Technológia “Traffic Jam Pilot” je súčasťou aktualizovanej série asistenčných systémov Honda Sensing Elite, ktorá bude dostupná v novom modeli Legend Hybrid EX. Ako napovedá názov technológie, tá bude dostupná práve vtedy, keď sa bude auto nachádzať v hustej diaľničnej premávke.
Technológia zahŕňa veľmi presné 3D mapy a senzory monitorujúce automobil z každého uhlu. Aby vás technológia nedostala do nebezpečnej situácie, bude neustále monitorovať aj samotného vodiča a jeho pripravenosť zasiahnuť v prípade neočakávanej udalosti. Honda otestovala nový Sensing Elite na 1,3 milióne kilometrov.
Prečo iba v Japonsku?
Honda je prvou automobilkou, ktorá dostala licenciu na tretiu úroveň autonómnej jazdy. Honda Legend bude prvým automobilom, ktorý ju bude mať. Ak vás už od začiatku článku škriabe v hrdle slovíčko Tesla alebo A8L, nebudeme vám oponovať. Z legálnej stránky je však Honda prvá. Audi schválenie zatiaľ nedostalo a Tesla sa ani netají tým, že Autopilot je iba beta verzia.
Keď sa toľko oháňame legálnosťou, odpoveď je veľmi jednoduchá. Honde Legend schválili tretiu úroveň zatiaľ iba japonské úrady. Konkrétne Ministerstvo pôdy, infraštruktúry, dopravy a turizmu (MLIT). S predajom začne automobilka už zatra a dostupných bude zatiaľ iba 100 kusov s cenovkou približne 85 tisíc eur.