Japonskú automobilku Honda už zďaleka nereprezentujú športové modely s vysokootáčkovými VTEC motormi. Zvykli sme si, že v jej ponuke dominujú skôr praktické autá v rôznych segmentoch. Doba nepraje rýchlosti, akcelerácii ani hluku z výfukov. Ba čo viac, strácajú sa tradičné typy pohonu. Márne budete v ponuke výrobcu hľadať naftový motor a ani ten benzínový sa už nezaobíde bez elektrickej pomoci.
Nie je to však výčitka. Honda je schopná vytvoriť hybrid, ktorý svoj pôvod dokonale maskuje a stále ponúkne vodičovi viac ako iba ekonomický presun z bodu A do bodu B. Dôkazom je nový Civic, ktorý za svoj motor a jazdné vlastnosti zbiera iba plusové body.
Jazz je z iného cesta. Majitelia oceňujú jeho praktickú stránku, veľký vnútorný priestor, šikovné riešenia usporiadania interiéru a ekonomickú prevádzku. Facelift priniesol okrem drobných zmien dizajnu aj posilnenie výkonu elektromotora, a to bez vplyvu na spotrebu paliva.
Po novom je model ponúkaný iba v jednej výbave Advance a iba s jedným typom pohonu. Honda sa rozhodla, že nebude zákazníkom komplikovať výber. Chceš Jazz? Vyber si farbu…
Drobnosti
Výraznejší tvar mriežky chladiča, tmavšia vložka svetlometov spolu s novým dizajnom zliatinových diskov patrí k drobným zmenám na exteriéri auta. Výraznejšie tvarované predné a zadné nárazníky dopĺňajú textúrované spodné časti, ktoré dodávajú modelu Jazz účelnejší vzhľad.
Jazz stále ostáva na pohľad milým a nekonfliktným autom, pripomínajúcim malú dodávku na ešte menších kolieskach. Krátke previsy karosérie dovolili konštruktérom vyčariť veľkorysý priestor na pomerne malom pôdoryse. Bohaté presklené plochy zasahujú ďaleko pred A stĺpik a poskytujú dokonalý výhľad každým smerom.
V interiéri sa v závislosti od výbavy zmenili farby, materiály a ich povrchové úpravy. Mäkčené plasty som síce hľadal zbytočne, napriek tomu vo mne zanechali solídny dojem. Tmavé farby osviežujú biele prvky na volante a na držiakoch pohárov po stranách prístrojovej dosky. Malý displej za volantom poskytne napriek prvotným pochybnostiam dostatok informácií.
Páčilo sa mi intuitívne listovanie v bohatom menu palubného počítača prostredníctvom tlačidiel na volante. Hlavný displej zaujme veľkými ikonami a oproti minulosti slušne zvládnutým softvérom infotainmentu. Ak niekomu nevyhovuje, pomôže si štandardne podporovaným systémom Android Auto a Apple Car Play. Žiaľ, bez kábla sa pri systéme od Google stále nezaobídete.
Sedadlá prekvapili pozitívne, a to športovo nízkou základnou polohou a sklonom sedáka. Za nevýhodu považujem absenciu nastaviteľnej bedrovej opierky, čo môžu citlivejší vodiči vnímať počas dlhej cesty negatívne.
Nový Jazz si zachoval povestnú úroveň vnútorného priestoru. Umiestnenie palivovej nádrže v strede rámu pod prednými sedadlami umožnil zachovať výnimočne univerzálne zadné sedadlá Magic Seats, ktoré v závislosti od požadovaného priestoru pre náklad ponúkajú možnosti sklopenie zadného sedadla do roviny s batožinovým priestorom alebo vyklopenie zadného sedáku dohora.
Viac koní za rovnakú porciu krmiva
Facelift priniesol vyšší výkon hnacieho elektromotora aj benzínového agregátu, ktorý prevažne slúži na výrobu elektrickej energie a do pohonu sa zapája cez stály prevod iba v ideálnych podmienkach. 90 elektrických kW sa postará o dostatočnú dynamiku auta, ktoré nebude brzdou premávky ani pri diaľničných rýchlostiach. Odhalí však slabšie odhlučnenie karosérie, a to zvýšeným aerodynamickým hlukom od bočných okien. Prudké zrýchlenie sa prejaví rykom vytočeného motora, ktorý týmto plní požiadavku na rýchle dobitie trakčnej batérie.
Bez snahy o nízku spotrebu som s autom dokázal jazdiť so spotrebou 5 litrov benzínu na 100 km, pričom 60 % jázd prebiehalo po diaľnici. Ideálne podmienky v meste ju často stlačili pod 4 litre.
Pokusy o športovú jazdu v zákrutách vedú k nedotáčavosti a odskakovaniu zadnej nápravy na nerovnostiach. Jazzu pristane skôr plynulá a ekonomická jazda v meste a na okresných cestách.
Verdikt
Jazz jazdí tak, ako od neho očakávate. Dá vám viac priestoru, ako by ste čakali. Ponúka však techniku, ktorá ho robí zbytočne drahým. Nedáva priestor ani nehybridnej motorizácii, čím ešte znižuje počet potenciálnych zákazníkov. Nie je to však problém iba Jazzu, ale celej modelovej ponuky značky. Ostáva dúfať, že automobilka buď prehodnotí svoju stratégiu, alebo začnú ľudia akceptovať vyššie ceny áut vynahradené reálne nízkou spotrebou paliva. V opačnom prípade sa s novými autami tejto japonskej značky budeme stretávať čoraz menej.
Základná cena modelu – Honda Jazz 1.5 i-MMD Advance: 25 790 EUR
Základná cena testovanej verzie – Honda Jazz 1.5 i-MMD Advance: 25 790 EUR
Záruka: 3 roky/100 000 km (+ HONDA PREMIUM QUALITY do 8 rokov/150 000 km)
EuroNCAP: 5* (2020)
Registračná daň: 33 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | elektromotor + radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1494 |
Najvyšší výkon zážihového motora [kW (k)/ot./min.]: | 79(107)/6000-6400 |
Najvyšší krút. moment zážihového motora [Nm/ot./min.]: | 131/4500-5000 |
Najvyšší výkon elektromotora [kW (k)]: | 90(122) |
Najvyšší krút. moment elektromotora [Nm]: | 253 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 175 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,6 |
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]: | 4,6 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 304/844 |
Objem nádrže [l]: | 40 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1 302 - 1 319 |
Rozmer pneumatík: | 185 / 55 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4089 |
Šírka [mm]: | 1694 |
Výška [mm]: | 1526 |
Rázvor [mm]: | 2517 |