TEST: Lexus RX450hL | Lietajúci koberec

3314
Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS

Určite ste si všimli, že je v poslednom čase na trhu veľmi veľa dynamických a športových áut s jasnou osobnosťou a vyhraneným názorom. Preto je skvelé vedieť, že aj v tomto zložitom a neunaviteľnom svete existuje Lexus RX450hL. Automobil, ktorý vám na zhon totálne kašle.

Lexus. Pozrite si to slovo a pre istotu si ho ešte aj zopakujte. Všimol som si totiž, že poznám veľmi veľkú škálu ľudí, ktorí pri pomyslení na luxusné presúvadlo automaticky zamieria k našim nemeckým susedom. Je to aj trocha pochopiteľné, no pre dnes si dovolím vypýtať vašu pozornosť a vysvetliť vám, prečo sa oplatí zastaviť aj v showroome japonskej automobilky. Takže opäť. Pozrite sa na obrázok. Toto je Lexus.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Toto je tak efektne vykresaný dizajn, že Hattori Hanzō sa v hrobe spokojne prevalil na druhý bok.

SUV LUV

Lexus je mladá automobilka a v tradícii sa nemôže rovnať napríklad BMW, Audi alebo Mercedesu. Paradoxne je to však práve Lexus, kto postavil nekompromisne luxusné SUV podľa receptu zo starej školy. V prvom rade by som z kategorického zaradenia auta vynechal ono písmeno “S” v skratke “SUV” a nahradil ho “L”, ako “Luxury”: RX450hL je síce auto s výkonným motorom, no so športom toho má spoločného ešte menej ako ja. A ja s ním mám spoločného asi toľko ako Winston Churchill.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Tento Lexus môže na prvý pohľad skrývať svoj potenciál, no rozhodne neskrýva svoju veľkorysosť.

Na druhej strane z neho však každým centimetrom razí prestíž a blahobyt: karosérii RX dominujú dynamicky strihnuté, LED-matrixové svetlomety osadené v mohutných blatníkoch. Celkovo pri pôsobivej dĺžke 5 metrov sa konštruktérom podarilo zachovať pre Lexus nie úplne zvyčajnú tvarovú nepresýtenosť. Dizajn RX-ka nie je prvoplánový, ani jednoduchý, no zároveň je tu invencie na takto veľké auto úplne akurát. Väčšina dizajnérskych prvkov je už tradične odkazom na písmeno “L”, ako sme si pri Lexuse už zvykli.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Typické sú dizajnérske výstrelky do tvaru písmena “L”.

Pozorné oko si všimne, že predĺžená verzia L sa do úrovne osi zadnej nápravy nelíši od svojho “krátkeho” brata. Pri prechode na predĺženú verziu so siedmimi sedadlami tak hrá prim predĺženie zadného previsu o 11 centimetrov. Ako celok pôsobí predĺžená verzia o čosi vyrovnanejšie.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Pri pohľade zo strany vynikne predĺženie zadného previsu o 11 centimetrov. Aj vďaka nemu vyzerá RX L vyváženejšie.

Zen okolo vás

Podobný pocit je jednoduché nadobudnúť aj za volantom tohto kolosu. Jedenásť pridaných centimetrov je hneď cítiť najmä pri pohľade na zadné sedadlá, ktorých je tu o jeden rad viac. Niekoľko zmien sa však po facelifte zmenilo aj pri pohľade do smeru jazdy. Nový je napríklad touchpad s haptickou odozvou na stredovom tuneli, pomocou ktorého viete ovládať taktiež nový infotainment s displejom s uhlopriečkou až 12,3 palca.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Vitajte na palube Lexusu RX450hL, miesta, kde vás nebude rušiť absolútne nič.

Ten je síce po novom dotykový, intuitívnosť riešenia s touchpadom vás však prinúti zamyslieť sa nad používaním dotykových displejov v autách vo všeobecnosti. Prisahám, že displeja som sa dotkol asi 2x. Až tak je ovládanie touchpadom dobré. Samozrejmosťou je už zrkadlenie smartfónov prostredníctvom funkcií Android Auto a Apple CarPlay.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Touchpad s haptickou odozvou je jedno z najpríjemnejších riešení ovládania infotainmentu, ktoré poznám.

Aj keď berieme do úvahy všetky vychytávky interiéru moderného japonského vozidla, nie je to práve obrovský displej, ktorý si z interiéru Lexusu budete pamätať. Nie. Budete si pamätať najmä dokonalú akustiku v interiéri so špičkovým stereom Mark Levinson alebo prvotriedne pôsobiace obloženie interiéru pripomínajúce luxusné jachty. Veľmi radi si spomeniete na príjemne ťažkopádny a veľmi bezpečný pocit z uchopenia drevom vykladaného volantu a s príjemným úškrnom na tvári pookriete nad skvelými vyhrievanými aj odvetrávanými sedadlami.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Softvér infotainmentu je taktiež nový, ponúka veľmi peknú grafiku a prehľadné, široko prispôsobiteľné menu.

Zadné sedadlá sú flexibilne sklápateľné a posuvné v pozdĺžnom smere. Veľkosť priestoru pre nohy tretieho radu pasažierov potom závisí práve od ich aktuálnej polohy. Jedným dychom dodávam, že na veľkorysej ploche podvozka RX sa dá vyčarovať aj kompromis, s ktorým bude posádka spokojná aj v plnom počte siedmich kusov.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Zadná lavica sa dá posúvať tak, aby strední cestujúci žili v prehnanom blahobyte, alebo aby boli spokojní všetci na palube.

Čo sa týka klimatizácie, jej ovládanie dostal aj tretí rad sedadiel, ktorý sklápate elektronicky pomocou dvoch tlačidiel v batožinovom priestore. Ten má po spomínanom úkone príjemných 651 litrov, so vztýčeným posledným radom sedadiel jeho objem klesne na 211 litrov. Ak sa rozhodnete zložiť všetkých 5 sklápateľných sedadiel, získate až 1656 l.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Batožinový priestor poskytne v tomto usporiadaní až 651 litrov, po zodvihnutí tretieho radu sedadiel sa zmenší na 211l.

Zen aj za volantom

Hneď prvý dojem z posedu za kormidlom volantom je… uhm, vysoký. Pri kolose tejto veľkosti to ani inak nemôže byť. Aj tak si ale niekto v Lexuse povedal, že môžete mať s nastupovaním na vodičovo sedadlo problém, tak ho vybavili komfortným nastupovaním – systémom, ktorý po zapnutí bezpečnostného pásu automaticky prisunie sedadlo a stĺpik riadenia z pohodlnej do pracovnej polohy.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Luxusný feeling z interiéru podtrhujú analógové hodinky v strede palubnej dosky.

Dosť bolo statických rečí, poďme na cesty! Najprv treba stlačiť tlačidlo “Power”, pretože “Start” zjavne vyšlo z módy. Po jeho aktivácii sa stane… nič. Pomocou masívneho voliča automatickej prevodovky zvolíte D ako “Dokonalé ticho” a necháte sa plavne niesť krajinou. Takto to funguje asi do 130 až 140 kilometrov za hodinu, keď začínate počuť prvé náznaky aerodynamického odporu. Technicky. Prakticky je totiž rozdiel v hlučnosti interiéru takmer nebadaný.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Tento otočný ovládač charakter vozidla veľmi nezmení, no nikdy v živote vám to prekážať nebude.

Veľmi vydarené je spojenie spaľovacieho motora, prevodovky a elektromotorov. Prelínanie medzi elektrickým a benzínovým pohonom zostáva aj vďaka dobrému odhlučneniu často nepozorované, až pri prudšom pridaní plynu sa benzínový šesťvalec do V s objemom 3,5 litra razantnejšie ozve. Ako sa však od šesťvalca dá čakať, jeho prejav je vyslovene zamatový a svojich 192 kilowattov (262 koní) a 335 newtonmetrov krútiaceho momentu podáva v najlepšej koherencii s e-CVT prevodovkou. Ak existuje mobilný ekvivalent plnotučnej smotany, nazýva sa 450h.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Toto je jeden z krytov zamatového hybridného systému, ktorý dáva dokopy 313 koní výkonu na všetky štyri kolesá.

Aby však veci neboli len celé jemné, zamatové a smotanové, sú tu ešte dva výkonné elektromotory, ktoré sprostredkujú okamžitú odozvu na plynový pedál. Ten predný má výkon 123 kilowattov (167 koní) a krútiaci moment zhodný so spaľovacím – 335 Nm, ten zadný ponúkne dodatočných 50 kilowattov (68 koní) a 139 Nm. To znamená, že o pohyb sa tu stará taký menší elektronický orchester.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Majestátny. Poznáte lepší prívlastok, ktorý opíše tento pohľad?

A že je to veľmi dobre zladený orchester najmä v oblasti energetického manažmentu motora. Tento Lexus totiž využíva spaľovací motor tak málo, ako je to len možné. V meste si vypýtal 6,2 litra paliva na sto kilometrov, náš mimomestský testovací okruh absolvoval Lexus s krásnymi 5,4 litrami na stovku. Na diaľnici sa prejavila hmotnosť a veľkosť auta na spotrebe 10,8 l/100 km, na druhej strane nebol problém s ľahkou nohou oscilovať dlhodobo na 7,8-litrovej hranici.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Je veľký, pôsobí bezpečne a robustne, na nič sa nehrá. Nemenil by som na ňom nič.

Podvozok postráda akékoľvek športové ambície, čo je skvelé. Prioritou tohto auta je v prvom rade komfort. Aj v druhom, aj v tom treťom. A nebojte sa, ani po prepnutí ovládača jazdných režimov do Sport+ sa z RX-ka nestane prerastený atlét. Nie je to jeho ambíciou, čomu nasvedčujú aj brzdy, ktorých priebeh brzdného účinku je skôr defenzívny, no dostatočne efektívny. S hmotnosťou auta však musíte v každom prípade počítať.

Lexus RX450Lh AUTOGRÁTIS
Zadná časť bola osviežená najmä novou, efektnou grafikou zadných svetiel.

Počítať musíte aj s prémiovou cenou, pretože si kupujete len to najlepšie, čo japonský technický priemysel ponúka. V testovanej verzii Luxury si dokonca môžete priplatiť len za metalický lak, či strešné okno, inak tu vládne blahobyt. Takže, čo si myslím o jeho cene 85 900 €? Je úplne v poriadku. RX450hL je totiž kus výborného auta.

Základná cena modelu – Lexus RX450hL EXECUTIVE: 75 500 €
Základná cena testovanej verzie – Lexus RX450hL LUXURY: 85 900 €
Záruka: 3 roky alebo 100 000 km

Registračná daň: 1350.00 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:3456
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:193/(262)/6000
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :335/4600
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:230 (313)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:-/-/7,9 – 8,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:651
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:2205 – 2275
Rozmer pneumatík:235/55 R20
Dĺžka [mm]:5000
Šírka [mm]:1895
Výška [mm]:1445
Rázvor [mm]:2825