Hyundai nie je prvý a ani jediný automobilový výrobca, ktorý sa snaží spestriť svoje populárne SUV športovým paketom. Ak si položíte otázku, ako ide dokopy šport a SUV, odpoveď je zrejmá. Na druhej strane, okoreniť vcelku podarený dizajn Tucsonu nebol zlý nápad.
Neobyklá farba Shadow Grey pekne vynikne na modeli i30 Fastback N, ale na väčšom Tucsone vyvoláva rozporuplné reakcie. Svoju úlohu – zaujať však plní na jednotku.
N Line
Dizajnéri sa pri verzii N Line odviazali hlavne na prednej časti auta, ktorá zaujme výraznou maskou chladiča s kosoštvorcovou štruktúrou. Chrómové prvky nahradili tmavé lišty z vnútornej strany lemujúce predné LED svetlomety s tmavým pozadím. Drsnejšie tvarovaný predný nárazník obzvláštňujú pásiky denného svietenia v tvare bumerangu.
Chróm nenájdeme ani na bočnej časti auta. Kľučky dverí sú vo farbe karosérie, strešné lišty, lišty na spodnej časti okien a spätné zrkadlá v čiernej. Celok dopĺňajú štíhlo pôsobiace 19-palcové disky, opäť v čiernej farbe. Zadná časť auta sa od iných verzií Tucsonu líši iba inou koncovkou výfuku.
Zmeny v dizajne sú jemné a vkusné. Dodali autu šmrnc, ale nesnažia sa pôsobiť za každú cenu agresívne a vyzývavo.
Potrebuje omladiť
Interiér sa rovnako dočkal prvkov výbavy N Line. Volant má hrubší veniec potiahnutý perforovanou kožou. Volič automatickej prevodovky dostal výnimočne vydarený tvar. Sedadlá majú anatomický tvar a náznaky bočného vedenia. Alcantara nahradila látku, prípadne kožu v bežných modeloch Tucsonu. Športovú atmosféru podčiarkuje tmavo čalúnený strop a dvojité červené prešívanie na rôznych častiach interiéru.
Žiaľ, ani takéto nové prvky už nedokážu zakryť už trochu nemoderný dizajn palubnej dosky. Model by si zaslúžil modernejší, prípadne športový volant a stredovú konzolu v štýle novších modelov značky. Použité materiály ale naďalej spĺňajú prísne kritéria, výborný dojem z nich trochu kazí iba hladký plast a spracovanie vnútornej časti dverí.
Pohodlie predovšetkým
Napriek športovému výzoru sedadiel je ich prvoradou úlohou poskytovať dostatočné pohodlie. Bočné vedenie je nevýrazné a sedák je pomerne mäkký. Oceňujem dlhú sedaciu aj operadlovú časť a správne umiestnenú nastaviteľnú bedrovú opierku. Pedále sú umiestnené dostatočne ďaleko od sedadiel, čo umožňuje napriek vyššiemu posedu prirodzenú polohu nôh.
Miesta vpredu je dostatok všetkými smermi. Nad hlavou sa na priestor napriek rozmernej panoramatickej streche tiež nedá sťažovať. Stredový tunel ani výplň dverí vodiča v pohodlnom posede neobmedzuje. Skvelý výhľad z interiéru kazia iba príliš hrubé A stĺpiky. Posed na zadných sedadlách s nastaviteľným sklonom operadiel je pohodlný a miesta je nadostač aj pre nadpriemerne vysokých pasažierov. Majiteľov rozmernejších detských sedačiek nepoteší ich obtiažna montáž do kotiev IsoFix a to z dôvodu výraznejšieho tvarovania bočníc zadných sedadiel. Požiadavky na praktickú stránku napĺňa Tuscon aj dostatočne objemným batožinovým priestorom s nízkou nakladacou hranou.
Šport iba naoko
Koncernový vznetový agregát sa prejavuje umiernene a deklarovaný výkon by som mu nehádal. Na svižnú jazdu však stačí a rovnako nie je problém ani s predbiehaním, pričom je však potrebné počítať s oneskorením reakcie motora na pohyb plynového pedálu. Prednosťou moderného 8-stupňového automatu je jemnosť radenia, no svojou rýchlosťou sa zaraďuje skôr k priemeru. Jednotlivé prevodové stupne radí logicky a motor zbytočne nepúšťa do vysokých otáčok. Naopak to však neplatí a prevodovka niekedy nepodradí ani pri 1 200 otáčkach, čo vedie k duneniu motora a spolu s turbodierou k dlhému času zrýchlenia. Situáciu zachraňuje športový režim, ktorý udržuje prevodovku vo vyšších otáčkach.
Podvozok Tucsonu N Line je oproti iným verziám jemne pritvrdený. Prioritou naďalej ostáva pohodlie. Pri jazde auto ignoruje nekvalitnú vozovku a z miery ho dokážu vyviesť iba väčšie nerovnosti. V zákrutách sa príliš nenakláňa a na jeho stabilitu sa dá spoľahnúť. Hmotnosť auta a vyššie ťažisko sa ale oklamať nedá, a tak strata adhézie prichádza pomerne skoro. Je však postupná a ešte pred zásahom stabilizácie sa dá korigovať ubratím plynu.
Pri diaľničnej jazde som ocenil výborné odhlučnenie od podvozka aj od aerodynamického hluku. Motor sa prevaľuje okolo 2000 otáčok za minútu, čo rovnako prispieva k tichu v interiéri. Spotreba sa pri dodržiavaní rýchlostných limitov pohybuje okolo deviatich litrov.
Auto sa nestratí ani v mestskej premávke. Vďaka svojím kompaktným rozmerom a priemeru otáčania iba 11 metrov sa s ním výborne manipuluje aj v stiesnených podmienkach. Parkovaniu napomáha aj 360° kamera so slušným rozlíšením. Hustejšia premávka dokáže spotrebu vyhnať k hodnote 10 litrov.
Pri jazde na okreskách som ocenil pomerne priame riadenie a tuhšie nastavenie jeho posilňovača, ako aj brzdy s plynule dávkovateľným účinkom. Palubný počítač pri svižnej jazde ukazoval hodnotu 6,5 litra na 100 km.
Verdikt
Hyundai Tucson právom patrí k najpredávanejším modelom značky. Má príjemný dizajn a celkovo pôsobí solídnym dojmom. Verzia N Line ťaží z úspechu svojich športových N modelov a prepožičiava Tucsonu dynamický a dravý vzhľad. Tucson N Line si určite svojich zákazníkov nájde, a to nielen pre jeho relatívne výhodnú cenu a nadštandardnú záruku.
Základná cena modelu – Hyundai Tucson 1,6 T-GDi N LINE: 4×2: 28 240 €
Základná cena testovanej verzie – Hyundai Tucson 2,0 CRDi N LINE+ 4×4: 35 340 €
Záruka: 5 rokov bez obmedzenia km
Registračná daň: 700 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1995 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 136 (185)/4000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400 / 1750 - 2750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 201 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 9,5 |
Kombinovaná spotreba (WLTP) - [l/100 km]: | 6,8 - 7,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 502 |
Objem nádrže [l]: | 62 |
Prevádzková hmotnosť [kg]: | 1871 |
Rozmer pneumatík: | 245/45 R19 |
Dĺžka [mm]: | 4480 |
Šírka [mm]: | 1850 |
Výška [mm]: | 1650 |
Rázvor [mm]: | 2670 |