Zaparkuje na diaľku, aj kávu v nej navaríte. Tu je všetko podstatné o novej KIA Niro

1949
Zdroj: TS KIA

Pred časom, presnejšie ku koncu novembra minulého roka sme vás informovali o tom, že KIA strhla plachty z druhého dielu prekvapivo úspešnej série s menom Niro. Stále sme však netušili, čo sa skrývalo pod podstatne imidžovejšou karosériou – až do dnes.

Pohodlne sa usaďte, toto bude trocha na dlhšie. Zmenilo sa toho veľa, ale začneme s citom.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Z čoho sa dá vyberať?

Stále si vieme zvoliť jednu z troch pohonných jednotiek. Je tu klasický hybrid (HEV), plug-in hybrid (PHEV) a čisto elektrický model (BEV). Modely HEV a PHEV využívajú inovovaný 1,6-litrový benzínový motor Kia Smartstream GDI a elektrické Niro s akumulátorom dokáže ujsť z miesta A do miesta “nemám šťavu” vzdialeného až 463 km ďaleko.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Niro má dĺžku 4 420 mm, šírku 1 825 mm a výšku až do 1 570 mm. Prepracovaná konštrukcia je postavená na platforme „K“, ktorej rázvor 2 720 mm a vylepšené rozmery kabíny odmenia cestujúcich v podobe väčšieho priestoru a možností ukladania predmetov v interiéri. A v tomto smere nebolo zlé ani minulé Niro.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Modely PHEV a HEV využívajú benzínový motor Kia Smartstream 1.6 GDI spárovaný s druhou generáciou šesťstupňovej dvojspojkovej automatickej prevodovky Kia (6DCT). Medzi vylepšenia motora GDI druhej generácie patria guľôčkové ložiská s nízkym trením, prevody optimalizované pre efektívnu činnosť prevodovky a odstránenie spiatočky, čo samo o sebe ušetrilo 2,3 kg. Spätný chod namiesto toho zabezpečuje výlučne elektromotor, čo znamená napríklad aj to, že si pri spätnom chode nebudete dýchať vlastné oxidy uhličité.

Zdroj: KIA
Zdroj: KIA

Ako rýchlo a ako ďaleko?

Štvorvalcová jednotka dokáže vygenerovať 141 koní v kombinácii so synchrónnym elektromotorom s permanentným magnetom a výkonom 32 kW vo verzii HEV. Vo verzii PHEV má elektromotor výkon 62 kW, čo pomáha ku kombinovanému výkonu 183 koní a dojazdom čisto na elektrinu až 65 km (kombinovaný cyklus WLTP, so 16-palcovými kolesami) s nulovými emisiami, čo by vám pre každodenné dochádzanie do práce malo stačiť.

VIDEO: KIA EV6 – Takto vyzerá Tesla-killer!

Čisto elektrická verzia úplne nového modelu Niro kombinuje slušný dojazd na úrovni 463 km* (podľa WLTP) so sľubne osviežujúcou, dynamickou jazdou. Medzi 6 000 – 14 600 ot./min. je dostupný výkon 150 kW a okamžitý krútiaci moment 255 Nm. S maximálnou rýchlosťou 167 km/h a zrýchlením z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy umožní Niro EV vodičom bez námahy a hladko napredovať za všetkých podmienok. Niro má navyše nízky koeficient odporu vzduchu na úrovni 0,29, čo zaisťuje minimálny aerodynamický odpor a maximálnu energetickú efektivitu.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Nabitie 64,8 kWh lítiovo-iónového polymérového akumulátora v modeli Niro EV z 10 % na 80 % trvá presne 43 minút prostredníctvom vhodnej jednosmernej rýchlonabíjačky. Keď teploty poklesnú a ako cieľ vyberiete nabíjací bod, systém využíva funkciu prípravy na predhriatie akumulátora s využitím navigácie, čo pomáha skrátiť časy nabíjania a zabezpečiť dostatočný výkon akumulátora. Úplne nové Niro sa dodáva so štandardným a praktickým nabíjacím konektorom CCS.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

V prípade verzií HEV a PHEV zostáva maximálna hmotnosť brzdeného prívesu na výborných 1 300 kilogramoch. Elektromobil má stále úctyhodnú ťažnú kapacitu 750 kg, čo otvára možnosti pre dobrodružstvá s nulovými emisiami a jednoznačnou výhodou v tom, že vám váš prívesný vozík či minikaravan nenapáchne výfukovými plynmi.

Zjednotené protiklady

Pri redizajne nového modelu Niro sa spoločnosť Kia riadila dizajnovou filozofiou s názvom Zjednotené protiklady. Automobilka vo svojej tlačovej správe tvrdí, že “Nové Niro segment CUV oživuje tak potrebnou estetickou príťažlivosťou”, čo sa po zhliadnutí jeho výrazne tvarovanej karosérie úplne nedá poprieť. Ale vzhľad sme rozoberali už tu, aha:

Je tu úplne nová KIA Niro! Komu vadil nemastný a neslaný dizajn, dostal oškvarky

Poďme skôr k technikáliám. Čisto elektrická verzia sa od PHEV a HEV modelov odlišuje dvojfarebnou uzavretou maskou a unikátnymi oceľovosivými bočnými detailmi. Niro EV dostalo okrem špecifických 17″ zliatinových diskov aj špeciálnu spodnú masku a nárazník. Nabíjací konektor pre model EV je prakticky umiestnený v strede prednej masky, čím sa zaisťuje ľahký prístup na všetkých nabíjacích staniciach.

Zdroj: KIA
Zdroj: KIA

Zákazníci si môžu vybrať z deviatich moderných farieb exteriéru: zelená Cityscape Green, biela Clear White, biela perleťová Snow White Pearl, čierna perleťová Aurora Black Pearl, modrá Mineral Blue, sivá Interstellar Gray, oranžová Orange Delight, červená Runway Red a sivá Steel Gray. Ďalšie možnosti personalizácie zahŕňajú rôzne farby zadného stĺpika, ktoré kontrastujú s farbou karosérie alebo ju dopĺňajú, a až tri rôzne povrchové úpravy detailov v závislosti od zvolenej úrovne výbavy.

Veľký skok vpred

Každý detail v interiéri úplne nového modelu Niro bol starostlivo naplánovaný, aby vytvoril esteticky príjemné, pokojné a funkčné prostredie pre všetkých používateľov.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Vďaka platforme K patriacej do segmentu C má interiér najnovšieho modelu Niro oproti doterajšiemu modelu vylepšené dizajnové proporcie. Väčší celkový priestor v interiéri a ergonomické vylepšenia tvoria výnimočný priestor pre cestujúcich vpredu, vrátane nového „relaxačného“ sedadla pre spolujazdca. Keď vozidlo stojí, spolujazdec si môže oddýchnuť jednoduchým stlačením tlačidla (wow, to znie dobre). Sedadlo sa nadvihne a nakloní, aby si cestujúci užil maximálny komfort a optimálnu oporu tela pri odpočinku.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Tenká konštrukcia predných sedadiel vytvorila dodatočný priestor vzadu, takže pasažieri sediaci vzadu majú viac miesta. Konektory USB-C namontované na sedadle umožňujú praktické nabíjanie.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Vodiča obklopuje excentrická prístrojová doska, ktorá sa tiahne okolo pohodlného sedadla za volantom, aby boli potrebné ovládacie prvky na dosah ruky. Na dvoch jednoliatych 10,25-palcových obrazovkách sa zobrazujú informácie o vozidle a navigácia, zatiaľ čo dotykový displej s viacerými režimami umožňuje ovládanie informačno-zábavného systému a kúrenia pri minimálnom rozptyľovaní vodiča. Samozrejme, je tu aj 10-palcový projekčný displej (HUD).

Zaparkuje na diaľku, aj kávu navarí

Medzi ďalšie praktické funkcie zavedené do nového modelu Niro patrí diaľkový inteligentný parkovací asistent (RSPA)funkcia V2L (vozidlo do spotrebiča). Systém RSPA umožňuje vodičovi vystúpiť z vozidla pred zaparkovaním a parkovací manéver dokončiť stlačením tlačidla. Na úzkych parkovacích miestach vozidlo dokáže autonómne zaparkovať pohybom v priamom smere dopredu a dozadu využitím kamier s priestorovým zobrazením a ultrazvukových senzorov.

Zdroj: TS KIA
Zdroj: TS KIA

Funkcia V2L, ktorá dokázala svoju užitočnosť pre používateľov už v modeli EV6, znamená, že zostávajúcu kapacitu akumulátora možno použiť na napájanie externých elektrických spotrebičov, a to vďaka obojsmernému zapojeniu napájacieho zdroja tohto elektromobilu. To znamená, že si môžete uvariť v aute napríklad kávu, ako sme sa vám pokúsili naznačiť už v nadpise.

Environmentálne hľadiská pokračujú aj v kabíne – v súlade s ekologickými pohonnými jednotkami. Čalúnenie stropu je vyrobené z recyklovaných tapiet, panely dverí sú lakované farbou bez obsahu prchavých organických látok, poťahy sedadiel sú vyrobené z vegánskej kože s obsahom tencelu z eukalyptových stromov a roletka v batožinovom priestore je z pleteného materiálu so 75 % obsahom recyklovaných vlákien. Tieto udržateľne vyrábané prvky vytvárajú environmentálne ohľaduplný interiér plný prírodných materiálov príjemných na dotyk.