
Ak ste náhodou nevedeli, Škoda Auto nepredáva svoje modely len v Európe, Rusku a Číne. Automobilka je výrazne aktívna napríklad aj v Latinskej Amerike (Fabia v Ekvádore? Žiadny problém!), ale dokonca aj v Austrálii, kde začala ponúkať novú Octaviu. Namiesto DSG však dostala prevodovku, ktorú by sme si priali aj v Európe!
Škoda Octavia je na našom trhu ešte len chvíľu, no už sa ňou tradične začínajú plniť naše cestné komunikácie a parkoviská. Je tradične dobrá, čo sme si už povedali aj v našom videoteste. Konkrétne v tomto:
V Austrálii si však povedali, že pozdvihnú komfort českého klenotu na novú úroveň.
Osem stupňov
U protinožcov si totiž môžete zaobstarať Škodu Octavia s motorom 1,4 TSI s výkonom 110 kilowattov. Na kolesá sa však kilowatty a newtonmetre neprenášajú cez dve spojky sedemstupňového systému DSG, ale cez osemstupňový, hladko radiaci automat! Ide o klasický planetový automat s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu a tamojšie médiá naň spievajú ódy už teraz. Ako upozorňuje napríklad austrálsky server Carsguide, keď sa dvojspojkový automat objavil v Austrálii prvýkrát v Audi TT, jeho výhodou bolo oveľa rýchlejšie radenie.

Nové meničové systémy však tento svoj handicap zmazali a oproti dvojspojkovým prevodovkám ponúkajú aj hladšiu zmenu prevodov, ktoré vyústia v lepší zážitok z pokojnej jazdy. Otázku, prečo takúto prevodovku ponúka Škodovka v Austrálii a nie v Európe, by sme okrem emisných limitov zodpovedať aj prostredníctvom kultúrnych rozdielov. Kým Európanom s našimi kľukatými cestami a všeobecne dynamickejším štýlom jazdy priamy záber dvojspojkových prevodoviek vyhovuje, v Amerike alebo Austrálii sú vodiči zvyknutí na plynulosť měničového automatu a občasné trhavé reakcie dvojspojkových prevodoviek hodnotia ako prejav nekultivovanosti.

Chceli by ste osemstupňový meničový automat aj na našom trhu? Chcieť môžete, automobilka ho však na našom trhu pravdepodobne neponúkne. Proti je hneď niekoľko faktorov: 1,4 TSI si v Európe už nekúpite, dve spojky šetria vzácne molekuly oxidu uhličitého a DSG je najvýraznejšia značka, ktorá Volkswagenu zostala po páde ikony TDI. Tak zostáva len preletieť sa ku klokanom…
NEPREHLIADNITE:









