TEST: BMW 330e Xdrive | So silnejšou baterkou

311

Súčasná doba vyžadujúca znižovanie priemerných flotilových emisií núti výrobcov siahať k viac či menej efektívnym riešeniam, ktoré sa s touto úlohou dokážu či už na papieri, alebo reálne vysporiadať.

BMW sa rozhodlo vynechať vývoj a tým aj ponuku už pomerne bežných full – hybridov a množstvo svojich modelov vybavilo plug-in hybridným pohonom v rôznych výkonových verziách. Preto ich trochu podozrievam, že im ide skôr o formálne ako skutočné zníženie spotreby paliva a tým aj emisií CO2. V blízkej budúcnosti sa však plánuje zmeniť metodika merania spotreby týchto motorov, čo ich pravdepodobne prinúti prehodnotiť svoju obchodnú stratégiu.

Plug-in

Paleta motorizácií trojkového radu bavorského výrobcu je pomerne pestrá. Zahŕňa výborné benzínové, ale stále aj veľmi úsporné naftové motory s rôznym počtom valcov a v širokom výkonovom rozsahu.

Dlhá kapota je poznávacím znakom značky.

Na rozdiel od iných modelov sa ponuka plug-in hybridného pohonu obmedzila na jediný, ale výkonnejší v spojení s dvojlitrovým benzínovým motorom. Na výber je možnosť zadného pohonu alebo pohonu všetkých štyroch kolies xDrive.

Palec hore za priznané výfuky aj u plug-in verzie

Posledný facelift v roku 2022 priniesol technické aj dizajnové zmeny. Nedávna modernizácia sa však obmedzila hlavne na dlhší elektrický dojazd plug-in hybridnej sústavy ako aj možnosť rýchlejšieho nabíjania akumulátora.

Vyladený pohon

Po plnom nabití akumulátora som v mestských podmienkach pri využívaní výlučne elektrického pohonu prešiel vyše 80 km. Po prepnutí do hybridného režimu sa spotreba pohybuje medzi 5-7 litrami benzínu na 100 km.

Aspoň v trojke ostali úzke „ľadvinky“.

Elektrický motor zvláda aj vyššie zaťaženie pri prudkej akcelerácii a dokáže poháňať auto aj pri diaľničnej rýchlosti. Podvozok je výborne vyladený a aj napriek pohotovostnej hmotnosti blížiacej sa dvom tonám sa s autom dokážete v zákrutách zabaviť.

Športové sedadlá ponúkajú široké možnosti nastavenia vrátane dofukovania bočníc.

Jazdné vlastnosti nie sú vykúpené absenciou pohodlia. Bežné nerovnosti auto vyžehlí, tie väčšie však predsa len doporučujem obísť. Nadpriemerne veľké brzdové kotúče pomôžu aj pri opakovanom brzdení z vyšších rýchlostí. Prekvapil ma však veľmi opatrný brzdný účinok tesne pred zastavením, kedy som musel na pedál poriadne zatlačiť.

Digitál

V interiéri rok čo rok ubudne niekoľko tlačidiel, zakladné však ostali na stredovej konzole. Na rozdiel od iných modelov bol zachovaný multifunkčný ovládač iDrive, ktorým dokážete ovládať prvky infotainmentu bez nutnosti používania dotykového displeja. Oceňujem absenciu lesklých plôch a pokrytie časti palubnej dosky ako aj stredovej konzoly príjemným kovovým materiálom.

BMW sa snaží zjednotiť dizajn interiéru naprieč celým modelovým radom.

Infotainment je prehľadný, svižný, s mnohými možnosťami nastavenia. Športové sedadlá ponúkajú kompromis medzi držaním tela pri bočnom zaťažení a pohodlím. Sedí sa pomerne nízko a nasadanie do auta nie je úplne pohodlné pre osoby s problémom s chbticou, prípadne kolenami. Neprekvapilo ma skoro dokonalé utlmenie interiéru od podvozku či aerodynamického hluku. To už k prémiovej triede jednoducho patrí.

Verdikt

Plug-in hybridný pohon si v „trojkovom“ BMW svojich zákazníkov určite našiel a pri využívaní poskytovaných výhod bude úspešný hlavne vo firemnej klientele. S obmedzeným 11 kW AC nabíjaním sa však obmedzí na tých, ktorí majú možnosť nabíjať doma, prípadne v práci. V porovnaní s nemeckou, dokonca aj neprémiovou konkurenciou ťahá za kratší koniec. Možnosť DC nabíjania by pri bežnom 50 kW výkone skrátilo čakanie na nabíjačke na pol hodinu. A to je doba, ktorá by umožnila častejšie doplnenie akumulátora bez prílišného obmedzovania svojich aktivít.

Základná cena modelu – BMW 330e 215 kW 8AT: 59 120 €
Základná cena testovanej verzie – BMW 330e 215 kW 8AT xDrive: 61 970 €
Záruka: 2 roky alebo 100 000 km (predĺženie za príplatok)

Registračná daň: 200 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1998
Najvyšší výkon spaľovacieho motora [kW (k)/ot./min.]:135 (184) / 5000 - 6500
Najvyšší výkon elektrického motora [kW(k)]80 (109)
Najvyšší výkon sústavy [kW(k)]215 (292)
Najvyšší krút. moment sústavy [Nm]:420
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:5,9
Spotreba - kombi [l/100 km]:1,2 - 0,9
Elektrický dojazd v km (kombinovaný, WLTP):81 - 96
Kapacita batérie v kWh:19,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:375
Objem nádrže [l]:40
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1960
Dĺžka [mm]:4713
Šírka [mm]:1827
Výška [mm]:1446
Rázvor [mm]:2851