TEST Škoda Superb iV: Kára a kancelář

293
Zdroj: David Dejvo Schun

Dnes otestujeme plug-in hybridnú Škodu Superb. Ale nie len tak hocijako. Škoda si robila prieskum medzi manažérmi a zistila, že robia 50 hodín týždenne. Zistila však aj to, že viac ako štvrtinu pracovného času odrobia v aute. A navyše sa so Superbom pokúsili o husársky kúsok.

Auto a kancelária býva často jedno a to isté. A to platí obzvlášť vtedy, keď ide o manažérske vozidlá. S príchodom čoraz väčšej digitalizácie je možné v autách robiť čoraz viac. No nezostáva to len pri telefonovaní. Ale o tom až trochu neskôr. Pointa je, že Škoda sa rozhodla, že na pracovnú vyťaženosť manažérov upozorní netradičným spôsobom. Superb prihlásila do exkluzívnej súťaže Office Roka. A my sa teda pýtame. Vieme otestovať auto tak, ako by to bola kancelária?

Nie homeoffice, ale caroffice?

Takže vám predstavujeme náhdernú, veľmi prakticky riešenú jednopriestorovú kanceláriu v umeleckom slohu le travail dans la voiture, ktorý sa stal najmodernejším smerom súčasného umenia a vo veľkom nahradil le homeoffice (čítaj s francúzskym prízvukom). Táto kancelária sa líši najmä svojou klasifikáciou. Dostáva označenie M1, a hypotéku na ňu nedostanete. Zato však ponúka obrovský priestor na odkladanie dokumentácie. Konkrétne 510 litrov s tým, že pod nimi sa nachádza takmer 20 využiteľných kilowatthodín na varenie kávy, tlač dokumentov… alebo na elektrický presun. Ale o tom neskôr. 

Interiér je vybavený tak, ako sa na manažérske auto patrí. Nájdete tu celkom rozmerné monitory, jeden 13-palcový na vaše konferenčné hovory, a jeden 10-palcový, ktorý vám príde vhod, keď sa vaša kancelária uvedie do pohybu. Okrem toho nechýba pripojiteľnosť pre celú posádku vo forme USBC a ak by si doma niekto zabudol kábel, nabije sa aj bezdrôtovo.

Top manažment si potrpí aj na tepelnom komforte. Vpredu máme dokonalé sedenie pre generálneho riaditeľa a, dajme tomu, finančáka, z nich má každý svoju zónu klímy, vyhrievanie, odvetrávanie aj masáž. Inak, tá funguje naozaj bombasticky. No a vzadu, kde je trochu menej komfortných prvkov, sedí stredný manažment. Ten sa na teplote musí dohodnúť, lebo zónu klímy majú spoločnú, ale intenzitu vyhrievania zadku si môže nastaviť každý sám.

Nabíjanie dáva zmysel

Plug-in hybridný Superb je hnuteľnosť a hýbe sa veľmi dobre. Dopredu ho totiž poháňa systémových 204 koní, a to znamená, že ide o druhú najvýkonnejšiu špecifikáciu. Pod kapotou buble 150 koní z benzínovej jedna-päťky a v prevodovke nájdete elektromotor s výkonom 116 koní. O sčítavanie sa nepokúšajte, tak to úplne nefunguje. Systémovo jednoducho dostanete spomínaných 204 koní a k tomu 350 Newtonmetrov najvyššieho krútiaceho momentu. To celé v praxi znamená zrýchlenie na stovku za 8,1 sekundy a maximálku, ktorá je na pomery plug-in hybridov až ustrelene vysoká, 220 kilometrov za hodinu!

Z toho väčšinu, konkrétne až do 140-tky, dokážete pokryť jazdou čisto na elektrinu. A zvládnete to sakramentsky dlho. Spomínaná takmer 26-kilowatthodinová batéria s využiteľnou kapacitou okolo 20 kWh totiž zvláda na jedno nabitie až 120 kilometrov. A v škodovke nám dokonca povedali, že majú zdokumentované, že v ideálnych podmienkach prejdete aj 137. My sme zvládli asi 98 kilometrov s tým, že sme sa nesnažili o čo najnižšiu spotrebu.

To, že Superb je komfortný, to ani nemusíme riešiť. Navyše je aj tichý. A príliš sa neozýva ani vtedy, keď spaľuje benzín, a to napriek tomu, že otáčky sú asi o 100 – 200 ot./min. vyššie ako pri aute bez elektrifikácie práve v dôsledku inak nastavenej prevodovky. A ak sa rozhodnete, že fosílna jazda nie je nič pre vás, plug-in hybrid v Superbe má pre vás odpoveď. Tento typ pohonu totiž dáva zmysel nabíjať aj v priebehu cesty. Vďaka 50-kilowattovej ultrarýchlonabíjačke sa dokáže nafullovať z 10 na 80 % už za 26 minút. Plug-in hybridnú nie káru, ale kancelář dostanete v len kombíkovskej verzii, a to od 47 660 eur.

Cena modelu od: Škoda Superb Combi Selection 1,5 TSI ACT 150k e-TEC DSG7 – 42 230 eur

Cena testovanej verzie od: Škoda Superb Combi L&K PHEV 204k DSG6 – 54 940 eur

EuroNCAP: 5 hviezd (2024)

Záruka: 5 rokov alebo 100 tkm

Objem motora [cm3]: 1 498

Počet valcov: 4

Výkon spaľ. motora [kW (k) / ot.]: 110 (150) / 5 500 – 6 000

Najvyšší krút. moment spaľ. mot. [Nm / ot.]: 250 / 1 500 – 4 000

Výkon el. motora [kW (k)]: 85 (115)

Najvyšší krút. moment el. mot. [Nm]: 330

Systémový výkon [kW(k)]: 150 (204)

Systémový krútiaci moment [Nm]: 350

Maximálna rýchlosť [km/h]: 220

Zrýchlenie 0 100 km/h [s]: 8,1

Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 5,2 – 5,7

Maximálny DC nabíjací výkon [kW]: 50

Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 854 – 1 989

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 2 350

Objem batožinového priestoru [l]: 510

Objem palivovej nádrže [l]: 45

Kapacita batérie brutto/netto [kWh]: 25,7 / 19,7

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 902 / 1 849 / 1 483

Rázvor osí kolies [mm]: 2 841