Škoda Scala stála už vo svojom úvode pred veľkou výzvou. Na jednej strane nahradila model s celkom ikonickým menom – Rapid. No a na strane druhej mala slúžiť ako náhrada za Fabiu Combi. A to bolo ďalšie ikonické meno v hre. Teraz po facelifte prichádza nielen s oživeným dizajnom, ale aj akčnou výbavou.
Základom faceliftu je celkom očakávateľne zmena “fejsu”. Teda prednej masky. Svetlomety sú užšie, inak tvarované a svetelný podpis je predelený na dve línie. Okrem toho, prináša LED-ky už v základe. Zmenou prešla aj mriežka chladiča, ktorá sa na spodku rozšírila, aby vyzerala drsnejšie. A rovnako na štýle nabral aj nárazník s väčšími tvarmi čiernej mriežky.

Zboku vyzerá Scala viac-menej stále rovnako. Niečo medzi hatchbackom a kombi s dĺžkou 4362 milimetrov. Inak treba povedať, že aj dĺžka, aj šírka, aj výška – všetko je na milimeter totožné ako predtým. A vzadu? Ani tu sa s výnimkou typu písiem takmer nič nemenilo.

Kráľovná priestrannosti
Praktické auto si žiada hlavne veľa miesta. A vzhľadom na to, aké je dlhé, je 467-litrový kufor doslova luxusný. Nechýbajú tu ani Simply Clever riešenia ako háčiky alebo pomôcky na uchytenie nákladu. A ak sklopíte sedačky, dostanete ďalších skoro 1000 litrov. Rázvor 2649 milmetrov je o skoro 4 cm kratší ako v Octavii, ale zároveň nevzbudzuje pocit, že by tu bolo menej miesta.

Sedačky vpredu sú látkové a veľmi príjemné. A sú aj vyhrievané, rovnako ako volant. Mimochodom, ten je po facelifte už iba dvojramenný. Z hľadiska digitálnej výbavy v našom kuse nájdete 10-palcový prístrojový štít, to je ten väčší, a osempalcové multimédiá, to sú zas tie základné. Na nich je vidno, že grafika je staršia. V nových škodovkách ste už zvyknutí na iné rozhranie.

Oklieštili ponuku motorov
Fanúšikovia Scaly si určite pamätajú, že kedysi bola dostupná aj s naftovou jedna-šestkou pod kapotou, no diesel v aute tejto veľkosti je už prakticky proti spoločenským normám. A kým trojvalcové jednolitre z ponuky koncernu vypadávajú v dôsledku emisných noriem, v Scale ešte zostali. My sme otestovali ten silnejší.

Takže 115 koní, rovných 200 Nm a schopnosť zrýchliť na stovku za 10,1 sekundy. Inými slovami, na dynamike auta sa nemenilo prakticky nič. A aj keď číslo zrýchlenia nie je vôbec dych berúce, Scala ani zďaleka nepôsobí, že by jej chýbala sila. Ak sa pýtate, či 115 koní z jedného litra alebo z jeden a pol (ako napríklad v Octavii), túto dilemu riešiť nemusíte. Lebo v rámci konkrétneho modelu, či už Scaly alebo väčšej Octavie, nemáte na výber to alebo ono. Ale vo finále, oba fungujú veľmi podobne.

Z hľadiska jazdy je Scala veľmi príjemná. Odhlučnenie je slabšie ako v Octavii, ale ani tak vás tu nič nevyrušuje. Práve možno tým, ako toto auto viac komunikuje s vodičom, počas jazdy z neho máte oveľa zábavnejší pocit. V zákrutách veľmi dobre drží, kratší rázvor ešte podporuje pocit dynamiky. Jednoducho je cítiť, že toto auto je menšie. A pre jazdný zážitok – s týmto výkonom pod kapotou – je to len dobre. Tento dynamickejší dojem umocňuje aj charakter trojvalca. Jeho surovejší prejav aj vás nabáda byť k Scale trochu tvrdší. A keď sa pozriete na spotrebu, zistíte, že vás to ani nemusí nejako extra trápiť.

Super spotreba aj pri svižnej jazde
Cyklus WLTP totiž sľubuje 5,3 – 5,7 litra na 100 kilometrov, čo na auto bez elektrifikácie vôbec nie je veľa. A keď už toľko porovnávame s jedna-päťkou v Octavii, ide o prakticky totožné čísla.

















Škoda Scala je praktickým makačom, na ktorého sa často zabúda. A to asi aj preto. Lebo v porovnaní s väčšou Octaviou nie je zas až o toľko lacnejšia. Aj keď v akčnej verzii Drive prináša cenu, ktorá je viac než konkurencieschopná. S najobľúbenejšími vychytávkami Slovákov a súčasne zľavou okolo 3000 eur vás vyjde na 16 720 eur. A to s 5-stupňovým manuálom a 90 koňmi.
Cena modelu od: Škoda Scala Drive 1,0 TSI 95k MT5 – 16 720 eur (akčná ponuka)
Cena testovanej verzie od: Škoda Scala Drive Plus 1,0 TSI 115k DSG7 – 21 930 eur (akčná ponuka)
Záruka: 5 rokov alebo 100 tkm
Objem motora [cm3]: 999
Počet valcov: 3
Výkon motora [kW (k) / ot.]: 85 (115) / 5000 – 5500
Najvyšší krút. moment [Nm / ot.]: 200 / 2000 – 3500
Maximálna rýchlosť [km/h]: 202
Zrýchlenie 0-100 km/h [s]: 10,1
Spotreba WLTP kombi. [l/100 km]: 5,3 – 5,7
Prevádzková hmotnosť [kg]: 1 239 – 1 409
Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 1 640 – 1 709
Objem batožinového priestoru [l]: 467
Objem palivovej nádrže [l]: 50
Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 362 / 1 793 / 1 471
Rázvor osí kolies [mm]: 2 649