Toto bude trhák! Nová Kona N má 280 koní a 8 stupňov s vašou plnou kontrolou

3354
Zdroj: TS Hyundai

Hyundai v modeli Kona N po prvýkrát spája výkonné jazdné vlastnosti typické pre značku N s karosériou typu SUV. Najnovšie N-želiezko v ohni má byť kompaktné mestské vysoko výkonné hot-SUV, v ktorom sa snúbi vzrušujúci výkon s vyváženým každodenným jazdením.

Nový model Kona N má spojiť zážitok z potešenia z jazdy nie nepodobný hot-hatchom, so všestrannosťou SUV. Má na to všetky predpoklady!

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

V skratke:

Nové ostré SUV vzniklo tak, aby poskytlo zákazníkom nekompromisný výkon spolu s filozofiou potešenia z jazdy značky N a zároveň aj hlavné výhody vozidla s karosériou typu SUV, ako sú komfort, pohodlie a bezpečnosť. Najmladší člen značky N prichádza so 4-valcovým motorom 2.0 T-GDI s výkonom 205 kW (280 k) s plochou krivkou priebehu a s výrazným športovým vzhľadom. K celkovému dynamickému jazdnému zážitku prispieva viacero prvkov inšpirovaných motoršportom. Patria medzi ne 19-palcové kované disky kolies z ľahkých zliatin, špeciálne športové sedadlá a emotívny zvukový sprievod. Osemstupňová dvojspojková prevodovka Dual-Clutch Transmission (N DCT) dodáva vozidlu ešte športovejší a vysoko výkonný charakter.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Filozofia produktov N stojí na troch pilieroch, ktorými sú: zábava v zákrutách, každodenne využiteľné športové vozidlo a schopnosť jazdiť na okruhoch. Nový model Hyundai KONA N ich obohacuje o viacero vysoko výkonných prvkov ako elektronický samosvorný diferenciál (e-LSD) a viacero režimov elektronickej stabilizácie (ESC), ktoré zlepšujú prejazd zákrutami. Režimy trakcie možno prispôsobiť širokému spektru jazdných podmienok, zatiaľ čo systém N Grin Control ponúka päť režimov dostupných pre všetky modely N (Eco, Normal, Sport, N a Custom), ktoré prispievajú ku každodenne využiteľnému charakteru športového vozidla. Okrem toho sú k dispozícii aj prvky ako Launch Control či vypnutie pomalého rozbiehania Creep Off, ktoré zaručujú vynikajúce schopnosti na okruhoch.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

S dĺžkou 4 215 mm, šírkou 1 800 mm a výškou 1 565 mm je nový model Kona N o 10 mm dlhší ako tradičný Hyundai Kona a rovnako dlhý ako nová Kona v športovej verzii N Line. Jazdí na podvozku s rázvorom dlhým 2 600 mm, ktorý zostal, v porovnaní so základným modelom, nezmenený. Batožinový priestor s objemom 361 litrov poskytuje priestor na mnoho rôznych aktivít. Športový vzhľad, redukciu hmotnosti a vysoký výkon podporujú aj ľahké 19-palcové kované disky kolies z ľahkých zliatin.

Pre tých, ktorým sa chce čítať: Dizajn

Dizajn exteriéru dopĺňajú červené prvky vyhradené pre verzie N. Spojenie obkladov karosérie v rovnakej farbe a 19-palcových diskov kolies dodáva modelu Kona N široký a sebavedomý postoj. Nárazníky vo farbe karosérie umocňujú bohaté objemy svalnatej karosérie veľkosti B-SUV, vďaka čomu Kona N vyzerá, že stojí nízko nad vozovkou. Exkluzívna maska chladiča so špeciálnou vypletanou výplňou, zabudovaným logom N a agresívnym svetelným podpisom nového modelu Kona, uzatvára výrazný vzhľad prednej časti. Znak Hyundai tmavosivej farby sa presunul z kapoty nižšie, čím sa vizuálne znížilo ťažisko.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Zboku si zákazníci všimnú, že športová silueta nového modelu Kona N sa vyznačuje nízkou svetlou výškou. Zopár ďalších dizajnových prvkov naznačuje, že tento vysoko výkonný model z rodiny Hyundai N dostal aj exkluzívne tmavo sivé kované disky kolies N a červené strmene, logo N na stredoch kolies a exkluzívne červené bočné prahy s vygravírovaným logom N.Pohľadu zozadu dominuje veľký strešný spojler s dvojitým krídlom, ktorý vytvára podstatnú rovnováhu, aby sa vozidlo udržalo na ceste. Zákazníci si rovnako všimnú aj ikonické trojuholníkové tretie brzdové svetlo. Vysoko výkonný nádych dotvárajú aj červené linky a dve veľké koncovky výfukov.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Pri príležitosti predstavenia nového modelu Kona N vyvinula automobilka Hyundai novú farbu exteriéru: modrú Sonic Blue. Okrem nej je tu aj čierna perleťová Phantom Black Pearl, biela Atlas White, sivá metalíza Cyber Grey Metallic, sivá perleť Dark Knight Grey Pearl, červená Ignite Red a typická N-ková Performance Blue.

Interiér

Nový model Hyundai Kona N ponúka interiér zameraný na výkon ako aj pocit upravený na vysoko športovú jazdu. Vo výbave sa nachádzajú vysoko kvalitné materiály a kovové pedále. Zaujme aj športový volant vyhradený pre verziu N, ktorý dostal dizajn zameraný na čo najlepšie uchopenie a rozloženie tlačidiel podporujúce dynamickú jazdu. Dve programovateľné tlačidlá N na volante umožňujú uložiť si individuálne nastavenia vozidla a ich ľahšie ovládanie. Vďaka pádlam sa rýchlosti dajú radiť bez toho, aby musel vodič zložiť ruky z volantu.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Páka ručnej brzdy dostala nešmykľavú perforovanú kožu a hrubší priemer v oblasti uchopenia, čo spôsobuje bezpečnejší brzdný výkon. Zákazníci si všimnú aj viacero prvkov vo farbe Performance Blue a logá N rozmiestnené po vozidle: na voliči prevodovky, ručnej brzde, prahoch dverí a na sedadlách.

Nový model Kona N je dostupný s exkluzívnym čiernym balíkom farieb N so športovými škrupinovými sedadlami čalúnenými látkou, kožou alebo semišom. Pre lepšiu bočnú oporu dostali výrazne tvarované boky. Všetky tri typy sedadiel sa štandardne dodávajú s vyhrievaním predných sedadiel, na požiadanie sú vyhrievané aj zadné sedadlá, pričom semišové sedadlá sa štandardne dodávajú s elektronickým nastavovaním, čo v prípade látkou či kožou čalúnených sedadiel predstavuje prvok dodávaný na požiadanie. Semišové sedadlá sa pre zvýšenie komfortu štandardne dodávajú aj s odvetrávaním, tento prvok sa ku koženým sedadlám dodáva na požiadanie.

Len s dvojspojkou

Nový model Hyundai Kona N poháňa prepĺňaný 2,0-litrový benzínový motor T-GDI s výkonom 205 kW (280 k) a maximálnym krútiacim momentom 392 Nm. Dostal plochý priebeh, čo znamená viac krútiaceho momentu a výkonu v strednom a vyššom pásme otáčok. Nová charakteristika motora zároveň zlepšuje zrýchľovanie v stredných a vyšších otáčkach a dodáva vysoký výkon konzistentne bez ohľadu na vonkajšie poveternostné podmienky.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Súčasťou výbavy nového modelu Hyundai Kona N je 8-stupňová dvojspojková prevodovka N DCT s dvoma samostatnými spojkami v olejovom kúpeli, čo prispieva k lepšiemu zrýchľovaniu a rýchlejšiemu preraďovaniu smerom nahor. Spojky v olejovom kúpeli majú aj lepšie chladenie. Automobilka Hyundai prvý raz predstavila technológiu N DCT v modeli Veloster N dostupnom na trhoch v Severnej Amerike a v Kórei a dostala sa aj do nového modelu i30 N. V tomto prípade išlo o výsledok dôležitej spätnej väzby od komunity Hyundai N. Prevodovku N DCT dostanú aj všetky verzie modelu Kona N.

Hyundai Ioniq 5 oficiálne: 305 koní a stovka za 5 sekúnd. Nabije sa za 18 minút

Prevodovka N DCT prináša exkluzívne funkcie zamerané na vysoký výkon, ktoré vyčaria vodičom úsmev na tvári: N Grin Shift, N Power Shift a N Track Sense Shift. Tieto prvky zlepšujú schopnosti vozidla tým, že na radenie prevodových stupňov používajú špeciálny softvér.

N Power Shift (NPS) sa spúšťa v momente, keď vozidlo zrýchľuje s viac ako 90 percentami výkonu. Obmedzuje sa zníženie krútiaceho momentu pri radení smerom nahor, aby sa na kolesá dostalo čo najviac výkonu. Zvyšuje sa radosť z jazdy a pridáva sa pocit zatlačenia pri radení vyšších stupňov. Športový výkon podčiarkuje sprievodný strieľajúci zvuk z výfukového potrubia. Pokiaľ sa NPS používa spolu so systémom Launch Control dokáže nový model KONA N zrýchliť z 0 na 100 km/h za iba 5,5 sekundy. NPS sa aktivuje iba v režimoch N alebo Custom.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

N Grin Shift (NGS) na 20 sekúnd zvýši výkon motora a prevodovky DCT. Pre maximálne zrýchľovanie dokáže vozidlo podradiť priamo až na najvhodnejší rýchlostný stupeň. Na aktiváciu musí vodič stlačiť špeciálne tlačidlo na volante. Na prístrojovej doske sa následne rozbehne odpočítavanie, ktoré zobrazuje, koľko sekúnd bude táto funkcia k dispozícii. Po skončení prísunu zvýšeného výkonu musí vodič na opätovné použitie funkcie počkať aspoň 40 sekúnd. Funkcia umožňuje vodičovi po stlačení jedného tlačidla využiť plný potenciál vozidla – napríklad keď sa snaží o dosiahnutie najlepšieho času na okruhu. Taktiež ju môže využiť pri predbiehaní či počas pripájania sa do jazdného pruhu na diaľnici.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

N Track Sense Shift (NTS) upravuje adaptívne radenie prevodových stupňov pre jazdu na okruhu a umožňuje, aby sa vodič viac sústredil na riadenie. Rozpoznáva, keď sú podmienky ideálne na dynamickú jazdu na okruhu a aktivuje sa automaticky. Vozidlo dokáže na základe údajov z motoršportu spojených s prejavmi vodiča zaradiť ideálny stupeň a v športových podmienkach nastaviť momenty preradenia tak, aby vodič podal optimálny výkon ako profesionálny pretekár.

Na rozdiel od vozidiel s tradičnými automatickými prevodovkami, vo vozidlách Hyundai s N DCT si vodič môže vypnúť funkciu pomalého rozjazdu Creep off. Po vypnutí tejto funkcie a zaradení voliča prevodovky do polohy D, sa vozidlo po pustení pedála brzdy nezačne pomaly samovoľne rozbiehať. V závislosti od vodiča sa táto funkcia určená na okruhy môže používať aj na zvýšenie komfortu a pohodlia. Funkcia sa zapína a vypína cez individuálne nastavenia N.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Nový model Kona N s prevodovkou N DCT umožňuje vodičovi prepnúť do manuálneho režimu a meniť prevody pomocou radiacich páčok alebo voliča prevodovky. Radiaci softvér nepoužíva možnosť automatického preradenia rýchlostného stupňa po dosiahnutí obmedzovača otáčok. Vodič tak môže v prípade potreby a pre svoj športový zážitok dlhšie využívať pásmo maximálnych otáčok.

Performance výbava

Nový model KONA N uvádza značku N do modelového radu vozidiel typu SUV bez kompromisov v potešení z jazdy a vo výkone. Hot SUV obsahuje viacero špeciálnych N funkcií, ktoré sa predtým predstavili v ostatných modeloch N. Nový model KONA N je navyše prvým vysoko výkonným vozidlom značky Hyundai vybaveným prvkom Performance Head-Up Display (HUD). V režimoch Sport alebo N zobrazuje informácie ako otáčky, rýchlosť či odporúčanie momentu preradenia.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Systém N Grin Control System ponúka zákazníkom vďaka piatim rôznym režimom vyššiu úroveň individuálnych úprav: Eco, Normal, Sport, N a Custom. Týchto päť režimov mení charakter nového modelu Kona N zmenou nastavení motora, stabilizačného systému, zvuku výfuku a riadenia a prispôsobuje ich rôznym jazdným podmienkam. V režime Custom si vodič môže zvoliť nastavenia z ostatných jazdných režimov (Normal, Sport a Sport+), aby si tak nastavil vozidlo podľa svojich preferencií a aktuálnych podmienok na ceste. Špeciálne tlačidlá N na volante nového modelu Kona N umožňujú flexibilné uloženie prednastavených kombinácií podľa individuálnych potrieb.

Poznáme ceny nového Hyundai i30 N! Teraz aj s 8-stupňovým automatom

O emotívnejší zážitok z jazdy sa stará elektronický generátor zvuku Electronic Sound Generator (ESG) umiestnený na paneli karosérie. Umocňuje športový zvuk motora, ktorý vytvárajú nasávanie aj výfuk. V interiéri, na spodnej strane čelného skla, sa nachádza generátor zvuku motora dodávajúci do zvuku extra úroveň dramatického prejavu, aby tak podporil náladu vodiča. K perfektnému zvuku z výfuku a zážitku z jazdy prispieva aj variabilne ovládaná klapka vo výfuku. Variabilná klapka vo výfuku Variable Exhaust Valve System bude štandardnou súčasťou všetkých modelov Kona N.

Rovnako ako všetky vozidlá Hyundai N, aj nový model Kona je vybavený systémom Launch Control, ktoré pri suchých podmienkach pomáhajú vodičovi, aby s vozidlom vyštartoval z pokoja ako profesionálny jazdec. Systém na to pri štarte používa reguláciu krútiaceho momentu.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Čistokrvné N-ko

Dlhý zoznam prvkov na zlepšenie jazdných vlastností a ovládateľnosti spôsobil, že SUV dostalo nekompromisné jazdné schopnosti. Môžu za to aj pneumatiky Pirelli P-Zero s rozmerom 235/40 R19, alebo aj vysokovýkonný brzdový systém. Zväčšené otvory v bokoch predného nárazníka zabezpečujú, že k brzdám prúdi dostatok chladiaceho vzduchu. Lepšie chladenie a odolnosť voči teplu zabezpečujú použitie špeciálneho materiálu strmeňov, nižšie vodiace rameno a špeciálny teplotný kryt.

Pasívnu bezpečnosť nového modelu Kona zlepšuje aj vysoká tuhosť karosérie. V prípade kolízie chránia pasažierov pridané extra zváracie body, zvýšená tuhosť v skrute a zosilnená konštrukcia karosérie. Zvýšená tuhosť karosérie nového modelu Kona N zároveň znižuje nakláňanie vozidla počas jazdy.

Nový model KONA N dostal do výbavy elektronicky ovládané adaptívne tlmiče Electronic Controlled Suspension (ECS), ktoré kontrolujú silu tlmenia a prispievajú k zlepšeniu ovládateľnosti a stability. Vodiči potom stlačením tlačidla môžu ovplyvniť tuhosť odpruženia a upraviť reakcie vozidla vo viacerých jazdných situáciách počas jazdy na ceste alebo na okruhu.

Pre maximálnu zábavu počas jazdy na okruhu možno stabilizačný systém Electronic Stability Control (ESC) úplne odpojiť. Za bežných okolností ESC stabilizuje vozidlo počas prejazdu zákrutou tým, že pri strate trakcie pribrzdí jednotlivé kolesá. V nečakaných podmienkach či v náročnom teréne sa tak zlepšuje ovládateľnosť vozidla a zvyšuje sa jeho stabilita. Systém ESC prichádza v novom modeli KONA N s troma režimami nastaviteľného zážitku z jazdy. Režim ESC – ON poskytuje plný rozsah stability a je určený na suché, mokré či snehové podmienky a zaručuje vyššiu bezpečnosť počas bežného jazdenia. Režim ESC – SPORT je prispôsobený jazdeniu na okruhu. Po úplnom vypnutí ESC nemajú na stabilitu vozidla vplyv žiadne zásahy motora či bŕzd. Vo väčšej miere poskytuje dynamické presúvanie krútiaceho momentu, čím vznikajú dynamickejšie jazdné vlastnosti vozidla. Režim ESC – OFF vznikol najmä pre skúsených okruhových jazdcov.

VIDEO: Hyundai Tucson 2021 – prvá jazda a zoznámenie s novinkou

Systém kontroly trakcie Traction Control System (TCS) ovláda podľa aktuálnych podmienok jazdné sily za kolesami a v teréne zlepšuje trakciu a obmedzuje ich preklzávanie. Po stlačení tlačidla Drive Mode si vodič môže vybrať spomedzi štyroch rôznych režimov Traction Modes pre lepšie ovládanie v rôznych podmienkach a to aj s použitím iba pohonu predných kolies: režim pre sneh Snow poskytuje maximum stability a to aj v klzkých či zľadovatených podmienkach. Režim pre hlboký sneh Deep Snow umožňuje väčší preklz kolies, čo poskytuje viac trakcie a zabraňuje zapadnutiu v hlbokom snehu. Režim do blata s názvom Mud poskytuje stredný preklz kolies, vďaka čomu sa vozidlo môže rozbehnúť aj na blatistých povrchoch. Režim do piesku Sand povoľuje výrazný preklz a vďaka tomu rozbeh na pieskových povrchoch. Režimy Traction Modes sú aktívne v rozpätí od 0 do 60 km/h.

Nový model KONA N dostal do výbavy aj elektronicky ovládaný samosvorný diferenciál (e-LSD) s označením N Corner Carving Differential, ktorý poskytuje vynikajúce výkony pri prejazde zákrutou. Tento prvok spôsobuje, že vďaka použitiu rôznej veľkosti krútiaceho momentu sa kolesá môžu otáčať rôznymi rýchlosťami v závislosti od zaťaženia vonkajšieho a vnútorného kolesa prednej nápravy. V špecifických podmienkach sa takýmto spôsobom zmenšuje preklz kolies a pri prejazde zákrut sa minimalizuje sklon k nedotáčavosti. Diferenciál N Corner Carving Differential tak dovoľuje, aby vodič prechádzal zákrutami vo vyšších rýchlostiach, čo zvyšuje zábavu z jazdy s novým modelom Kona N.

Hyundai Santa Fe dostal 260 koní pod kapotu a novú, výhodnejšiu verziu!

Modely Hyundai N ponúkajú novú úroveň precíznosti a reakcií riadenia, čo vodičovi prináša mnoho zábavy. Nový model Kona N obohacuje základné vozidlo o špeciálny elektronický posilňovač riadenia umiestnený na tyči riadenia Rack-mounted Motor Driven Power Steering (RMDPS) s vyššou kapacitou, zvýšenou tuhosťou a nižším prevodovým pomerom riadenia. Elektronický posilňovač riadenia umiestnený v prevodovke riadenia prispieva k priamemu a precíznemu riadeniu s dostatočnou úrovňou odozvy požadovanej od vysoko výkonného vozidla. Vodič si môže vybrať spomedzi troch rôznych nastavení riadenia (Normal, Sport a Sport+) pre rôznu námahu pri rozličných druhoch jazdy ako napríklad v meste, na okresných cestách či na okruhu.

Zdroj: TS Hyundai
Zdroj: TS Hyundai

Predná náprava N Power Sense Axle v spojení s viacprvkovou zadnou nápravou poskytujú ďalšiu úroveň tuhosti, čo prispieva k lepším jazdným vlastnostiam a precíznejšej ovládateľnosti.

Digitálne rošambo

Výbava technologickými prvkami a konektivitou sa v novom modeli Kona N zameriava na zlepšovanie zážitku z jazdy. Performance Head-Up Display (HUD) premieta informácie o vozidle na priehľadnú obrazovku. Vodič tak vidí všetky podstatné informácie súvisiace s navigáciou, bezpečnosťou a jazdou, pričom však nemusí spustiť zrak z vozovky. Aktivuje sa tlačidlom na palubnej doske.

Nový model Kona N okrem toho prichádza aj s 10,25-palcovou digitálnou N prístrojovou doskou so športovým vzhľadom ako aj s 10,25-palcovou dotykovou obrazovkou informačného, zábavného a navigačného systému AVN. A Performance Driving Data System monitoruje a zlepšuje jazdecké schopnosti vodiča. Tento prvok zaznamenáva a na dotykovej obrazovke infotainmentu zobrazuje údaje z jazdy ako výkon, krútiaci moment a tlak turbodúchadla. Systém prináša aj meranie času na kolo a zrýchlenia. Počas jazdy v režimoch Sport alebo N sa na HUD zobrazí aj N grafika.

Pohodlie každodenného jazdenia vo vysoko výkonnom vozidle zlepšujú aj prvky ako Apple CarPlay, Android Auto a Bluelink® Connected Car Services. Nový model Kona N má v ponuke aj hlasové ovládanie. Vodiči môžu jednoduchými hlasovými povelmi ovládať prvky ako klimatizácia, vyhrievanie zadného okna a vonkajších spätných zrkadiel či vyhrievanie volantu. Nový model Kona N využíva celkovú 5-ročnú záruku značky Hyundai bez obmedzenia počtu najazdených kilometrov.