TEST: Volvo V40 – niečo pre fajnšmekrov

3046

Zaparkoval som na parkovisku a keď som odchádzal od auta, všimol som si, že sa pri ňom pristavila trojica malých školákov. Všetci sánky dole a jeden z nich udivene prehovoril: „Ešte nikdy som nevidel takéto Volvo“…a zízali ďalej. Byť tak majiteľ, tak ma to poteší. To auto totiž budí neskutočnú pozornosť. Okrem drsného športového vzhľadu, za ktorý môže príplatkový balíček R-Design, otáča hlavy okoloidúcich nezvyčajná farba s príznačným názvom – „Rebel Blue“. Jej pôvod siaha k spoločnosti Polestar, ktorá upravuje autá značky Volvo pre motoristický šport ale aj bežné cestné autá tým majiteľom, ktorým nestačia sériové parametre ich Volva.

Originalita sa cení
Keď som v lete minulého roku prvýkrát testoval Volvo V40, napísal som o ňom, že je to najlepšie auto nižšej strednej triedy. Za tú dobu sa toho veľa zmenilo, ale aj tak si myslím, že sa toto auto môže radiť medzi špičku nižšej strednej triedy. Najmä interiérom. Ten je jednoducho výborný. Kvalita vypracovania na úrovni TOP 3 (Audi, BMW, Mercedes) len ten dizajn je neporovnateľne lepší. Zmysel pre detail je obdivuhodný. Je to proste niečo iné…také škandinávske spestrenie do tej nemeckej šede. Jedine stredová konzola s množstvom tlačidiel je trochu neprehľadná. Spustenie navigácie mi trvalo celú večnosť, keďže som nevidel to maskované tlačidlo v spleti ostatných rovnakých gombíkov. To je ale naozaj jediný nedostatok interiéru tohto auta.
Jeden navyše
Tak ako sú pre BMW typické radové šesťvalce, pre Porsche či Subaru ploché motory a pre Mazdu Wankel, pre švédske Volvo sú charakteristické päťvalcové motory. Škoda len, že s nimi už do budúcna nerátajú. V nami testovanom aute pracoval nový vznetový päťvalec s označením D4, ktorý z objemu dvoch litrov produkuje 130 kW (177 k) a hlavne 400 Nm. Päťvalcový agregát s typickým pekným zvukom (najmä vo vyšších otáčkach) tak poskytuje aj veľmi slušnú dynamiku. Jeho jedinou slabšou stránkou je kultúra chodu. Pri nízkych rýchlostiach je odhlučnenie motora slabšie. Šesťstupňová automatická prevodovka nie je dokonalá, takže vďaka nej sa spotreba paliva v meste šplhá k siedmim litrom. Mimo mesta je to zhruba 5,5 l/100 km. Na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h točí motor približne 2 300 ot./min., nám po prejdení trasy dlhej zhruba 200 km palubný počítač ukázal číslo 6,1.
Resumé
Škandinávske autá boli vždy niečím zaujímavé. Vystupovali z radu vo viacerých oblastiach, predovšetkým však v bezpečnosti. Švédom ale nie je cudzí ani pojem „radosť z jazdy“. Po bankrote automobilky Saab nám už ale zážitky za volantom so škandinávskou príchuťou servíruje iba Volvo. Najnovší model V40 je po stránke jazdných vlastností veľmi vydarený, pričom v tomto prípade je navyše okorenený poriadnou dávkou čili vo forme dizajnového balíčka R-Design. Farba „Rebel Blue“ je už iba čerešničkou na torte a človeku sa hneď zbiehajú slinky.

Základná cena modelu – Volvo V40 Edition T2: 21 500 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo V40 D4 Geartronic Momentum + R-Design: 32 630 €
Registračná daň na testované auto: 657€

 

Motor
Typ motora:
radový, vznetový
Valce/ventily:
5/20
Zdvihový objem [cm3]:
1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
130 (177)/3500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
400/1750-2750
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
215
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
8,3
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
6,9 /4,3/5,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
335/1032
Objem nádrže [l]:
60
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1593
Rozmer pneumatík:
225/45 R17
Dĺžka [mm]:
4369
Šírka [mm]:
1802
Výška [mm]:
1445
Rázvor [mm]:
2647

Majitelia áut značky Volvo sú väčšinou také usadlé, rodinne založené typy najčastejšie s vysokoškolským vzdelaním. Na ceste ich nevidno „myšičkovať“, ich štýl jazdy je zväčša veľmi umiernený. Volvo V40 v prevedení R-Design ale bude asi takou „modrou ovcou rodiny“.