VIDEOTEST: Volkswagen Touareg | Miestny hrdina

420

Je mi jasné, že Volkswagen Touareg nie je žiadne „ľudové vozidlo“. Veď samotná značka ho prezentuje ako svoju vlajkovú loď, čo je po nahliadnutí do jej ponuky aj celkom zrejmé. Dve generácie, ktoré si prežili na trhu zhodne po 8 rokov života, nahrádza zatiaľ najočakávanejší kúsok.

Nebol by som rád, pokiaľ by sa slovko „najočakávanejší“ udusilo v hrubom prachu hnusného klišé. Predošlá generácia totiž 8 rokov dozadu nemusela čeliť tak brutálnej konkurencii, ako tá najnovšia.

Dodať k tomu fakt, že je nový Touareg rodinne spriaznený s SUV od Audi, Porsche, Bentley či Lamborghini a po pohľade do cenníka úspešnejší z nás rovno podpisujú objednávky. Ani toto auto nie je bez chyby, no je na vás, ako tieto chybičky krásy zapôsobia na vaše rozhodovanie.

Diskrétny aj vulgárny

Novinka narástla do dĺžky o 77 milimetrov, do šírky o 44 milimetrov, no strecha sedí o drobných 7 milimetrov nižšie, než v prípade predchodcu. Zaujímavosťou je, že rázvor kolies narástol medzigeneračne len o symbolický jeden milimeter.

K nemu sa však dostaneme neskôr. Tretia generácia, dnes už vlajkovej lode značky, doslova šokuje obrovskou prednou maskou. Po vzore zaujímavého sedanu Arteon je aj v prípade Touaregu na prvý pohľad ťažko nakresliť líniu medzi maskou a svetlami.

Majstrovstvá sveta v balení

Značka nezaťažuje Touareg nezmyselným 7-miestnym interiérom, ktorý je len v prípade zlomku zákazníkov využívaný v plnom rozsahu. Miesto toho sa mohli inžinieri sústrediť na rozloženie priestoru pre zadných pasažierov.

Sedenie na zadných sedadlách v predošlej generácii nebolo nijak očarujúcim zážitkom. Novinka tento nedostatok rieši s náležitou rezervou. Na jej zadných sedadlách sa môžu odohrávať zápasy skromnejších kolektívnych športov. No a to ešte nie je nič oproti nárastu batožinového priestoru.

Kým predchodca ponúkal skromných 580 litrov, nová generácia prichádza s gigantickým objemom kufra na úrovni 810 litrov. Interiér a jeho spracovanie je výborné. Vrchol palubnej dosky je vybavený mäkkou kožou a kvalitným plastom. Zájdite však do jej spodnej časti a pocítite lacnejšie pôsobiace povrchy z ľudovejších modelov.

Silicon Valley

Touareg prichádza na večierok s gigantickým 15-palcovým displejom. Aktuálne žiadna značka s výnimkou americkej Tesly väčší displej v interiéri auta neponúka. Systém nesie črty svojich softvérových predchodcov, nemrzne a na dotyky a gestá pri listovaní reaguje bez odvrávania.

Vytkol by som však ovládanie klimatizácie či vetrania sedadiel výhradne v digitálnej podobe. Ide o funkcie, s ktorými manipulujete väčšinou počas jazdy. Preto sa môže veľmi jednoducho stať, že si miesto zníženia teploty na vašej strane kabíny omylom zapnete vyhrievanie sedadiel na plný výkon.

Čo vám však na druhej strane nervy ušetrí, sú inteligentné svetlá IQ.LIGHT – LED Matrix. Tieto svetlá si dokážu vyrezať zo svetelného kužela auto, ktoré vyjde pred vami z menej ostrej zákruty horského priesmyku.

Modul stretávacích svetiel sa skladá zo 48 LED diód a modul diaľkového svietenia z ďalších 27 LEDiek. Dohromady využívajú až 256 LED diód a ide o najsilnejší svetelný systém použitý na produkčnom SUV.

Dobre aj bez vzduchu

Za volantom Touarega nemáte pocit, že by pod vaším zadkom tancovala hmotnosť cez dve tony. Samozrejme, v porovnaní s veľkým sedanom je cítiť, že komfort podlieha kompromisom vyplývajúcim z vysokej a ťažkej karosérie. Volkswagen však hranicu medzi jazdný pohodlím SUV a sedanmi začína nepatrne likvidovať.

To isté platí aj pre pohonnú jednotku, ktorá v 210 kW/286 koňovom prevedení zametá s autom ako s o číslo menším modelom. Naftový vidlicový šesťvalec je tak kultivovaný a tichý, že motor v nízkych rýchlostiach prakticky nepočujete. S dvomi turbodúchadlami preplňovaného trojlitra vám taktiež nezošedivejú vlasy z hľadiska spotreby.

V meste si toto veľké auto pýta len 7,3 litra, za jeho hranicami len 6 a na diaľnici 7,8 litra nafty na stovku. Neopomeniem 8-stupňovú automatickú prevodovku, no budem stručný. Je vynikajúca. Čo ma však prekvapilo najviac, testovaný kúsok bol pohodlný a jazdil veľmi dobre aj napriek tomu, že nebol vybavený vzduchovým podvozkom. Pohon všetkých kolies dokáže poslať 70% krútiaceho momentu na prednú nápravu a až 80% na zadnú.

Je mi úplne jasné, že väčšina týchto áut opustí spevnené cesty len veľmi sporadicky. Nová generácia sa správa dobre na nespevnených cestách a taktiež v ľahkom teréne. Je predvídateľná a pokiaľ ste slabšia povaha, elektronickí asistenti majú veľmi miernu povahu a v prípade nepríjemností zasiahnu tak citlivo, že si ani nestihnete všimnúť ich prácu. Bonusom je, že nech budete kdekoľvek na svete a zbadáte Volkswagen Touareg, môžete si byť istý, že bol vyrobený v Devínskej Novej Vsi.

Základná cena modelu – Volkswagen Touareg V6 TDI (170 kW/231 k): 49 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Touareg V6 TDI Elegance (210 kW/286 k): 66 200 €
Záruka: 2 roky, predĺženie za príplatok
Registračná daň: 2300 €
Technické údaje:

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2967
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:210(286)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600/2250-3250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:235
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,1
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:7,7/5,9/6,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:810
Objem nádrže [l]:75
Prevádzková hmotnosť [kg]:2070
Rozmer pneumatík:255/55 R19
Dĺžka [mm]:4878
Šírka [mm]:1984
Výška [mm]:1717
Rázvor [mm]:2904