TEST Volkswagen Tiguan eHybrid: S novým pohonom posúva limity

296
Zdroj: Rasťo Bujna

Volkswagen Tiguan sa vyrába už od roku 2007 a po Touaregu ide o druhé SUV od značky z Wolfsburgu. Radí sa medzi najobľúbenejšie modely značky, ale aj Európy ako takej. A málokto vie, že o názve tohto auta rozhodli práve ľudia. Vznikol totiž spojením Tigra a Leguána. 

Ale to už viete aj od nás. A rovnako asi viete aj to, že Tiguan Allspace už nebude. Namiesto neho prišiel úplne nový model Tayron. Takže Tiguan zostáva vyslovene ako ten kratší, obratnejší a azda aj zábavnejší kúsok. Aj keď, nezabúdajme, že v porovnaní s predošlou generáciou sa nafúkol o 6 cm do dĺžky a o chlp aj do šírky. Kufor má bežne 652, čo je o skoro o 40 litrov viac ako predtým, no ten náš má iba 490. A vy už tušíte prečo.

Pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový štít s neuveriteľnou kopou informácií, v strede sú zas namakané obrie multimédiá, veľmi chválim bezdrôtové nabíjačky, ktoré sú až dve, a pre vodiča aj spolujazdca je tu po jednom USBC-čku.

Dnes hlavne o pohone

My sa dnes detailnejšie pozrieme na plug-in hybridný pohon. A asi jeden z najnamakanejších na trhu. Vďaka takmer 20-kilowatthodinovej baterke dokáže Tiguan prejsť na jedno nabitie približne 100 kilometrov čisto na elektrinu. A vďaka 50-kilowattovému nabíjaniu sa môžete zastaviť aj na rýchlonabíjačke a namiesto tankovania dobíjať.

S 204 koňmi ide o tretí najvýkonnejší Tiguan v ponuke. Pod kapotou pracuje jedna-päťka TSI, ktorá je z hľadiska dynamických tabuliek bezo zmeny oproti štandardnej neelektrifikovanej verzii. Poskytne výkon 150 koní a najvyšší krútiaci moment 250 Newtonmetrov. Rozdiel je, že v plug-in hybride má širšie spektrum, v ktorom dosahuje najvyšší výkon. A v prevodovke, ktorá má šesť stupňov namiesto siedmich. To preto, lebo v nej nájdete aj elektromotor.

My sme sa pýtali technikov a dôvod, prečo plug-in má len šesť a klasické TSI až sedemstupňovú prevodovku, je jasný. Plug-in, alebo teda eHybrid, má inak nastavené prevody. A keďže spaľováku prichádza na pomoc elektromotor, dokáže byť aj tak rovnako efektívny.

Informovaní o všetkom

Ako spolupracujú dva motory, to vidíte naozaj detailne. Prístrojový štít ponúka presné informácie o spotrebe spaľováku aj elektromotora, a keď jazdíte na benzín, vidíte aj to, akým výkonom spaľovací motor v danom momente dobíja batériu.

Aby sme otestovali hybridný pohon, vybrali sme sa na cestu z Prešova do Popradu. S plne nabitou batériou, prakticky stále do kopca a nevynímajúc diaľnicu s plným tempom – na elektrinu môžete jazdiť až do 140 km/h. Bez spaľovacieho motora sa nám podarilo prejsť takmer 80 kilometrov. To je vzhľadom na okolnosti bravúrne číslo.

Čo sa týka komfortu jazdy, je to Tiguan, takže môžete očakávať naozaj super pohodlie v každej rýchlosti. Keď nabehne spaľovák, vôbec to nevyrušuje. A keď idete rýchlo, aerodynamický hluk je nižší, ako by ste očakávali. Akurát dvojventilové tlmiče DCC Pro sa jemne ozývajú na nerovnostiach. Ale z hľadiska nárazov do karosérie tlmia citeľne lepšie.

Aký je záver?

Po týždňovom redakčnom teste môžeme zodpovedne prehlásiť, že Tiguan eHybrid je auto, ktoré jednoznačne stojí za povšimnutie. No stále zostávajú dve zásadné otázky. Prvou je, pre koho je takto vylepšený plug-in hybrid určený. A tam sa klientela zas až tak nemení. Stále je hlavne pre ľudí, ktorí môžu nabíjať nízkym výkonom buď doma, alebo v práci. Ale zároveň môžu bývať ďalej, lebo batéria je väčšia, a vďaka rýchlemu nabíjaniu už prichádzajú do témy aj komerčné stanice. Napríklad nabíjanie počas nákupov v obchodnom centre.

A druhou otázkou je cena. Kým Tiguan začína tesne pod hladinou 30 000 eur, za eHybrid, alebo teda plug-in hybrid, zaplatíte najmenej 40 790 eur. A náš kúsok vo verzii Limited, kde vás Volkswagen vybaví vychytávkami za viac ako 4 000 eur úplne bez príplatku, a ešte vám aj zľavní dve tisícky, ten začína na sume 41 090 eur.

Cena modelu od: Volkswagen Tiguan 1,5 eTSI ACT DSG – 29 990 eur

Cena testovanej verzie od: Volkswagen Tiguan Limited 1,5 TSI eHybrid DSG – 41 090 eur

EuroNCAP: 5 hviezd (2024)

Záruka: zákonná / za príplatok až do 5 rokov alebo 150 tkm

Objem motora [cm3]: 1 498

Počet valcov: 4

Výkon spaľ. motora [kW (k) / ot.]: 110 (150) / 5 500 – 6 000

Najvyšší krút. moment spaľ. mot. [Nm / ot.]: 250 / 1 500 – 4 000

Výkon el. motora [kW (k)]: 85 (115)

Najvyšší krút. moment el. mot. [Nm]: 330

Systémový výkon [kW(k)]: 150 (204)

Systémový krútiaci moment [Nm]: 350

Maximálna rýchlosť [km/h]: 210

Zrýchlenie 0 100 km/h [s]: 8

Spotreba WLTP prvých 100 km [l/100 km]: 0,4

Maximálny DC nabíjací výkon [kW]: 50

Prevádzková hmotnosť [kg]: 1898

Najvyššia prípustná hmotnosť [kg]: 2 410

Objem batožinového priestoru [l]: 490

Objem palivovej nádrže [l]: 45

Kapacita batérie brutto/netto [kWh]: 25,7 / 19,7

Dĺžka/Šírka/Výška [mm]: 4 539 / 1 842 / 1 645

Rázvor osí kolies [mm]: 2 679