TEST: Volkswagen Multivan edition 25 – vitajte na palube

2138

Aj keď Volkswagen Multivan možno na prvý pohľad nepatrí medzi luxusné automobilové náčinie, existujú také konfi gurácie tohto modelu, ktoré svoju posádku mimoriadne rozmaznávajú. Volkswagen Multivan je tu už 25 rokov. Toto jubileum pripomína špeciálna edícia modelu Multivan-Edition 25. Práve ona je jednou z tých luxusnejších verzií.

Prvky odlišnosti ala Edition 25 
Zvonku sa Multivan Edition 25 vymyká bežnému vzhľadu viacmiestnych dodávok prostredníctvom prvkov, ktoré ho robia na pohľad športovejším a „odvážnejším“. Nehovoria o tom, že na zníženom športovom podvozku o 20 mm, upraveným pružením a zosilnenými stabilizátormi vyzerá auto odhodlane a sebavedomo.

Čierne 18-palcové kolesá, tmavé tónované sklá, biela karoséria s čiernym matným stropom a čiernym lemovaním po bokoch ako aj čierne B-stĺpiky menia úžitkové DNA tohto vozidla na oku lahodiaci štýlový van s génmi vizuálnej dynamiky. Zvnútra sa Edition 25 podobá na svojich „obyčajnejších bratov“ len tvarmi a rozmiestnením nosných prvkov, nie však použitými materiálmi. Nikde v interiéri nevytŕčajú lakované plechy, všetko je obohnané luxusným čalúnením, kobercami alebo tmavým plastom.

Priestoru na rozdávanie
Volkswagen Multivan Edition 25 poskytuje mobilitu až siedmim pasažierom. Toto vyjadrenie sa stalo dnes už určitým klišé, ktoré hlása snáď každý výrobca k svojmu 7 miestnemu modelu auta, aj keď ide len o 5-miestne SUVčko s dvoma núdzovými sedadlami v kufri. Pri testovanom aute je však zrejmé, že hovoríme o naozajstnom rozsiahlom interiéri, ktorý poskytuje nadštandardnú úroveň priestoru a komfortu každému jednému členovi posádky. Nielen, že sa sem zmestí 7 osôb, ale každý jeden z nich sa môže doslova rozvaliť bez toho, aby akokoľvek narúšal priestor iného pasažiera. Keďže dve otočné sedadlá vzadu a trojsedadlo sú osadené v koľajniciach na podlahe, je možné ich pozíciu meniť a tak narábať podľa potreby s pomerom priestoru pre batožinu a cestujúcich. Ten, kto potrebuje naozaj „úžitkovo“ veľa priestoru v úložnom priestore, dokáže dve samostatné stredné sedadlá vybrať a trojsedadlo zozadu posunúť na ich pozíciu. V takom prípade používame klasický päťmiestny van s naozaj veľkorysou úložnou plochou. Vysoká variabilita interiéru umožňuje ako rodinné tak aj podnikateľské využitie. Dokážete sa tu núdzovo vyspať, prípadne si z auta spraviť mobilnú kanceláriu.

Komfort na top úrovni 
Jazdný komfort je orientovaný najmä na vezúcich sa. Príkladom je napríklad automatické otváranie bočných posuvných dverí spojené so servodovieraním, strešné okno či všadeprítomné zmäkčujúce koberčeky a látkové výplne. Vodič je však kapitánom korábu, ktorý výbavou nijako nezaostáva za osobnými topmodelmi koncernu Volkswagen. Užíva si praktické aj luxusné prvky zároveň s vysokou pozíciou
posedu. Od multifunkčného koženého volantu, cez elektricky nastaviteľné a sklápateľné spätné zrkadlá s výhrevom, bi-xenónové svetlomety, asistent zmeny jazdného pruhu, stierače s dažďovým senzorom, tempomat až po asi ďalších 15 vychytávok.

Nedá mi ešte nespomenúť prídavné kúrenie s časovačom na diaľkové ovládanie. Veď ktorá posádka by chcela za tie peniaze v zime mrznúť a čakať na zohriatie motora, aby zabezpečil teplo v kabíne!? Toto je však, podobne ako aj niektoré už spomenuté veci, zaradené do príplatkovej výbavy. Pochvalu si zaslúžia aj vynikajúce reproduktory audiosystému, ktorých zvuk dokáže pri správne zvolenej skladbe vzbudiť naozajstnú párty atmosféru.

Dvojliter úplne stačí 
Vďaka pokrokovej technológii pohonu dosahuje dvojlitrový naftový agregát s dvoma turbami výkon 132 kW, čiže 180 koní, ktorý je prenášaný na všetky štyri kolesá pomocou spojky HALDEX 4. generácie. Celé sa to označuje ako BiTDI 4 MOTION. Výrobca udáva maximum efektivity motora v otáčkach od 1500 do 2000. Ústup dynamiky pri rozbiehaní je citeľný až po dosiahnutí cca 3200 otáčok. Do týchto hodnôt však 7-stupňová automatická prevodovka DSG pri bežnej jazde motor ani nepúšťa. Museli by ste naozaj akcelerovať s plynom na podlahe, čo nie je určite pridanou hodnotou tohto automobilu. V danej triede automobilov je táto kombinácia motora a prevodovky, čo do efektivity, snáď neprekonateľná. DSG radí rýchlosťou blesku a nedá sa jej absolútne nič vytknúť. Subjektívne mi rozbiehanie z nuly a akcelerácia povedzme zo 100-kilometrovej rýchlosti pripomína motor od PSA s označením HDi 180. Montuje sa do Boxerov a Jumperov. Je to taktiež takmer 180-koňový diesel s identickým krútiacim momentom. Avšak Francúzi dosahujú tieto hodnoty s motorom objemovo o liter väčším, čo znamená aj iný údaj spotreby pohonných hmôt. V meste sme jazdili so spotrebou 10,5 litra nafty, najmenej však za 10 pri sústredenom „krotení sa“, pričom 3-zónová klimatizácia bola zapnutá nonstop pri 35-stupňovej horúčave číhajúcej na nás zvonka. Milo nás však prekvapil údaj spotreby pri jazde mimo mesto. Pri dodržiavaní maxima rýchlostných limitov daných komunikácií na trase z Nového Mesta n/Váhom cez Senicu a Pezinok do Bratislavy nám palubný počítač zobrazil hodnotu 6,9 litra. 130 km/h na diaľnici znamená, že motor točí 2100 otáčok a odoberá z nádrže 9,2 litra nafty za každú stovku kilometrov.

Resumé
Volkswagen zakladajúci si na kvalite za rozumnú cenu nesklamal. Aj keď v prípade tejto špeciálnej edície Multivanu asi nepatrí cena medzi popredné priority. Rozhoduje elegancia, štýlovosť a športový vzhľad. Napriek športovému podvozku znamenala jazda po slovenských cestách príjemný transport, navyše auto je výborne odhlučnené. S vetrom si kabína hravo poradí aj pri väčších rýchlostiach a minimálny zvukový prejav vnímate identicky pri 90-, či 130-kilometrovej rýchlosti. Cenovka 65-tisíc eur patrí skôr k naozajstným športovým autám alebo vysoko výkonným sedanom. Táto suma výrazne prevyšuje ceny bohato vybavených MPV, lenže žiadne z nich neponúkne takú kombináciu komfortu a vnútorného priestoru. V konkurencii ďalších vanov v osobnom prevedení sa Multivan zase odlišuje hodnotným a kvalitne spracovaným interiérom. A v tomto prípade aj s výkonným motorom v kombinácii s najmodernejšou verziou prevodovky DSG.

Za necelých 60 000 € si môžete kúpiť športové auto alebo luxusný sedan.
Možností je veľa, no jednou z nich je aj luxusný mikrobus Volkswagen Multivan,
ktorý odvezie vašu rodinu, či šiestich priateľov alebo obchodných partnerov.