TEST Volkswagen Golf Variant R: Pretekár s batohom

677
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Volkswageny s písmenom R na karosérii sú tými najostrejšími modelmi v ponuke. Ani Golf Variant R nie je výnimkou. A že so sebou nosí batoh v podobe väčšieho kufra? A čo…


Nie červená, ale modrá je novou športovou farbou. Je typická pre všetky modely z Wolfsburgu s označením R. Po legendárnom krátkom Golfe, ktorý bol etalónom automobilizmu v Európe, sa toto písmenko dostalo aj do ostatných modelov. Napríklad takého kombi.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Hrá to na “slušáka”

Na prvý pohľad sú rozdiely medzi klasickým a športovým golfom len malé. Najviac viditeľné sú na prednom nárazníku, ktorý je pripravený hltať obrovské kvantá vzduchu, a pri pohľade zboku, kde sa vynímajú gigantické disky a masívne brzdové kotúče so strmeňmi označenými písmenom R.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Až pri pohľade zozadu sa začína skutočné vizuálne rodeo. Písmeno R pod logom značky je len drobnosoťou. Chápete, aby ste sa nedajbože nepomýlili. Čo je však oveľa viac do očí bijúce, je štvorica skutočných továrenských výfukov, ktoré sú famózne. Automobilka ponúka aj príplatkové koncovky Akrapovič, no aj so štandardom dokážete urobiť rámus. A hlavne, každý hneď vie, že nejde o štandardnú volkswageňácku jednapäťku.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Modrý zvnútra

Ak hovoríme o modrej ako o farbe rýchlosti a modelov R, dizajnéri si dali extrémne záležať, aby ste tú rýchlosť vnímali každou svojou molekulou. Inak veľmi štandardný interiér typický pre modely Golf je v tomto prípade doplnený modrým prešívaním, modrým tlačidlom R na volante, sivomodrými športovými sedačkami a… červeným hasiacim prístrojom.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ak by vás to náhodou zaujímalo, Golf Variant R má nezmenený objem batožinového priestoru. Ponúka rovnakých 611 litrov ako menej výkonné špecifikácie. A to je ďalší znak, že športové nemusí znamenať nepraktické.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

320 koní

A ako to teda je s tou športovosťou? Pod kapotou buble špeciálne modifikovaný benzínový dvojliter 2,0 TSI, ktorý v porovnaní s tým klasickým 190-koňovým prešiel mnohými zmenami. Napríklad také turbo je integrované priamo do hlavy valcov a ventily majú nielen variabilné časovanie, ale aj zdvih. Vďaka tomu dokáže Golf Variant R jazdiť doslova schizofrenicky. Raz na spotrebu, raz ako o život.

Z 0 na 100 km/h za 4,9 sekundy. Taký je príkladný výsledok spolupráce so sedemstupňovou automatickou prevodovkou a vylepšeným pohonom všetkých kolies, ktorý z auta robí model nielen na rovinky, ale aj do zákrut. Už počas R Days sme vám mohli na tatranských serpentínach predviesť, ako funguje športový systém vektorovania krútiaceho momentu. A i keď jeho prínos väčšinu času na bežných cestách nespozorujete, prejaví sa práve tam, kde ide o veľa.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pri prejazdoch zákrutami je dôležitá aj tuhosť podvozku. A tu sa platforma MQB Evo javí ako relatívne rozumný kompromis medzi tuhosťou v štýle motokár a pružnosťou karosérie, ktorá dokáže zabrániť skackaniu na cestách, ktoré nespĺňajú práve akosť pretekárskych dráh. Ani v komfortnom nastavení tlmičov však Variant R nebude tým mäkulinkým rodinným parťákom. Chcete šport? Máte šport.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Inak, vedeli ste, že Variant R ponúka viacero režimov z jazdy? Ten najšportovejší sa nazýva Nürburgring po najťažšom a asi najslávnejšom európskom okruhu. V ňom sa prevodovka prepne do režimu S+ a simuluje skutočné pretekárske prevodovky. Drží otáčky v druhej polovici spektra a vôbec sa nebojí oblízať červené pole. A celú parádu sprevádza autentický zvuk z výfukov. Ak však budete s Variantom R skutočne jazdiť a nielen sa predvádzať, nebudete mať čas vnímať všetko to rošambo okolo.

Hovoriť, že na veľkosti nezáleží, by v prípade športových áut bolo zavádzaním. Po modeloch RS od Audi je však Volkswagen Golf Variant R dôkazom toho, že športové kombíky dávajú zmysel, sú sexy a na ceste vedia vyčarovať dokonalý zážitok.

Základná cena testovanej verzie – Golf Variant R: 49 790 €
Záruka: 2 roky bez obmedzenia km (rozšírenia za príplatok)
EuroNCAP : 5* (2022)
Registračná daň: 2700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)]:235 (320)
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:420 / 2100 - 5350
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250 (270)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,9
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]:7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:611 (1642)
Objem nádrže [l]:-
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1649
Dĺžka [mm]:4644
Šírka [mm]:1789
Výška [mm]:1452
Rázvor [mm]:2678
Mrkni naše nové video: