Nový Volkswagen Golf Variant prichádza do turbulentnej doby. V spleti rôznych karosárskych výmyslov, zvýšených podvozkov a znížených siluet pôsobí svojím výzorom veľmi konzervatívne. No nebude práve to jeho výhodou? Pretože sa mi nechce veriť, že sme všetci slepo zahľadení do víru trendov a zabúdame na to, čo bolo a je dobré na rodinných kombi.
Na rozdiel od hatchbacku, ktorý prišiel na svet už vo svojej ôsmej generácii, existuje Volkswagen Golf Variant ako praktickejšia verzia Golfu len od jeho tretej generácie.
Úžitková hodnota spojená s komfortom bola v jeho prípade vždy skĺbená s beztriednym a neutrálnym výzorom.
Sú veci, v ktorých exceluje, v ktorých je to auto z dokonalého stredu ponuky automobilového trhu, no prvýkrát prináša riešenia, ktoré môžu zákazníkov mierne polarizovať.
Všetko má svoj dôvod
Podobne ako v prípade historicky prvého Golfu nesie dizajn ôsmeho pokračovania podpis dizajnérskej legendy meno Giugiaro. Netajím sa tým, že po krásnom a jednoduchom dizajne Golfu 7 mi príde “osmička” pomerne kontroverzná. Dovolím si tvrdiť, že rovnako ako každý jeden famózny dizajn potrebuje nový Golf v očiach verejnosti dozrieť. Jeho výzor len mierne predbieha dobu, verte mi.
Talianskym dizajnom oplýva, samozrejme, aj model Variant, ktorý sa však líši od hatchbacku v niekoľkých ohľadoch. Po B-stĺpik sú obe autá na nerozoznanie. Od tohto bodu smerom k zadnej časti auta sa však línia Variantu tiahne pod rozdielnym uhlom a smeruje k zadku auta v miernejšom sklone. Preto je kombík elegantnejší a pôsobí nižšie, pri dĺžke o 35 centimetrov väčšej. Tá v sebe ukrýva vysoký komfortný potenciál.
Milovník posádky
Rozdiel v celkovej dĺžke výrazne pomohol rázvoru kolies, a to o rovných 5 centimetrov. Tie sa prakticky kompletne pretavili do zväčšeného priestoru pre nohy zadných pasažierov. S výškou 185 centimetrov som mal sediac “za sebou” skutočne komfortné sedenie. Moje kolená nemali absurdne veľa priestoru, no na takéto príležitosti existuje predsa väčší Passat.
Skladanie zadných sedadiel je extrémne jednoduché a so zvýšenou podlahou kufra dokážu vytvoriť rovinu so skutočne zanedbateľným sklonom. Batožinový priestor má objem 611 litrov a pod jeho podlahou nájdete dojazdovú rezervu. V rámci rodinne spriaznených modelov nemá Golf najväčší kufor, no to, kde ťahá za kratší koniec, vyvažuje cenovkou.
Bohatý základ
Už v základnej výbave dostávate predné LED svetlá, kľučky dverí a kryty spätných zrkadiel vo farbe karosérie a mriežku chladiča v chrómovej úprave. V interiéri na vás čaká digitálny prístrojový panel s uhlopriečkou 10 a ¼ palca, infotainment s 8 a ¼ palcovou obrazovkou, multifunkčný volant v koži alebo automatická klimatizácia Air Care Climatronic.
Práve táto klimatizácia je veľmi šikovnou technologickou vychytávkou, keďže môžete skrz skratky nasmerovať teplý či studený vzduch na vaše nohy, ruky alebo čelné sklo.
Pri voľbe základného motora 1.0 TSI dostanete 15-palcové oceľové disky kolies, no pri naftovom 2.0 TDI už získavate 16-palcové zliatinové disky. Prečo vám to vravím? Volkswagen Golf Variant totiž základnou cenovkou podlieza Škodu Octavia Combi o rovných 1000 eur.
Golf a jeho najlepší podvozok
Testovací Golf Variant poháňal mild-hybridný pohon 1.5 eTSI s výkonom 110 kW/150 koní a maximálnym krútiacim momentom 250 Nm. K tomuto pohonu dostávate automaticky 7-stupňovú prevodovku DSG, ktorá je v tejto generácii modelov vyladená prakticky do dokonalosti.
Oproti bežnému 1,5-litrovému benzínu má mild-hybrid už od nízkych otáčok šťavnatejší ťah, ktorý pretrváva až po červené pole otáčok. Určite nejde o ťah lokomotívy, akým sú známe naftové motory, no ten progres je tu značne cítiť.
Bez akejkoľvek debaty ide o najzábavnejší a najpríjemnejší podvozok v histórii modelu Golf. Od výkonu 110 kW/150 koní dostávate viacprvkovú zadnú nápravu. V skratke vám poviem, že jej prácu oceníte pri dynamickejšej jazde a pri prejazdoch nerovnosťami, kedy je zasiahnuté len jedno zo zadných kolies.
V tomto prípade absorbuje náraz len jedno koleso, druhé zostáva nedotknuté a auto je stabilnejšie na menej kvalitných cestách. Riadenie je v meste ľahučké, no na diaľnici zostáva veľmi presné a akustický komfort v kabíne je fantastický. Jeden z najlepších v danej triede, bez debaty.
Ako sa rozhodnúť?
Ak máte dilemu v tom, ktorú motorizáciu si zvoliť, je to veľmi jednoduché. Pokiaľ nejazdíte denne stovky kilometrov a aspoň raz týždenne necestujete s rodinou cez polku republiky, išiel by som do tohto motora. Je tichší, rýchlejšie sa zohrieva a žerie ani nie o liter viac než porovnateľné TDI. Ak ste si na tieto podmienky odpovedali negatívne, odporúčam naftový motor.
Spotreba je veľmi dobrá, keďže v meste si vypýtalo eTSI len 5,5 litra, na diaľnici 6,2 litra a mimo mesta 4,7 litra benzínu na stovku. Do voľby motorizácií môžete zakomponovať aj výber podvozka, ktorý môže byť zvýšený alebo znížený o 15 milimetrov. Náš štandardný bol ale absolútne dostačujúci, no pri jazde mimo cestu, alebo pokiaľ vo vás žije športovejší šoférsky duch, môžete túto opciu využiť.
Základná cena modelu – Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI: 17 990 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI ACT DSG Style: 26 070 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2019
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 360 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový + štartér-generátor |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1498 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 110(150)/5000-6000 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 250/1500-3500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 224 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 8,7 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 5,9 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 611 |
Objem nádrže [l]: | |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1382 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 |
Dĺžka [mm]: | 4636 |
Šírka [mm]: | 1789 |
Výška [mm]: | 1440 |
Rázvor [mm]: | 2669 |