Je veľmi málo pravdepodobné, že pokiaľ trávite na cestách dostatok času, nestretnete denne aspoň jeden Volkswagen Caddy. Tvrdo pracujúci diskrétny stroj, slúžiaci rodinám, podnikateľom a ľuďom, ktorí pri práci využívajú svoje vlastné šikovné ruky. Po 17 rokoch od príchodu predošlej generácie prichádza nová kapitola. No a že sa toho s Caddym udialo…
Dôvodom, prečo si mnoho ľudí, vrátane mňa, akosi neuvedomuje vek predošlej štvrtej generácie Volkswagen Caddy, bola jeho citlivá a progresívna modernizácia počas spomínaných 17 rokov.
Približne pred dvoma rokmi som sa stretol s vtedy aktuálnym, plne vybaveným Caddy Maxi a síce z neho bolo mierne cítiť jeho vek, hlavne pri jazde, na vzhľade a interiéri som žiadne pigmentové škvrny alebo šediny nebadal. Teraz sa však pravidlá hry zmenili takpovediac “od podlahy”.
Príjemná zmes
Dizajn nových generácií modelov Volkswagen po rokoch konzervatívnych línií a ostrých hrán rozdeľuje spoločnosť. To sa ale silným a trvácnym tvarom stáva a čas ich buď vyformuje, alebo ich zanechá nepochopených. U Caddy boli ceruzky dizajnérov akosi opatrnejšie.
Pri pohľade spredu do určitej miery kombinuje dizajn stále dobre vyzerajúceho Golfu 7 a Golfu 8. Priečna lišta na prednej maske nesvieti. No má matnú kovovú úpravu a jej konce zasahujú hlboko do útrob svetlometov.
Elementy zadných svetlometov však narástli popri skle dverí až po strechu. Vďaka ich čiernej úprave a tmavej fólii na skle je auto opticky širšie. Nový Caddy vyzerá v peknej farbe a na zliatinových diskoch ako taká príjemná lifestylová mašina.
Len dotykom
Interiér tvoria výhradne panely a elementy z tvrdého plastu. Aj napriek absolútnej absencii mäkčených materiálov, ktoré by mohli pomôcť akustickému zútulneniu kabíny, je nutné povedať, že dielenské spracovanie a odhlučnenie priestoru na palube je príkladné.
Výhľad z kabíny je chválitebný, no nedá mi nespomenúť trošíčku širšie A-stĺpiky, ktoré trochu kazia výhľad každému jednému autu v tejto kategórii. Na to si treba jednoducho zvyknúť. Vzdušnosť priestoru na predných sedadlách je samozrejmosťou zásluhou vysokej strechy. Caddy ale nabehol na vlnu modernizácie aj z hľadiska likvidácie hardvérových tlačidiel.
Vďaka tomu sa ovládanie svetiel sústreďuje v zhluku dotykových plôch vľavo od volantu, kde by ste ho aj bežne hľadali, no v podobe otočného ovládača. Menu klimatizácie, parkovacieho asistenta či skratka pre ovládače asistenčných systémov si našli miesto medzi vetrákmi v strede palubnej dosky a zvyšok ovládačov zhltol pomerne dobrý multimediálny systém, ktorý používajú aj Golf či Tiguan.
Zvyšok interiéru komentovať netreba. Mám však dojem, že sedadlá medzigeneračne mierne zmäkli, čo uvítate na kratších trasách.
Jedno auto, dva kufre
Z hľadiska praktickosti dokáže byť malá rodinná dodávka úplnou hviezdou. Na zadných sedadlách nie je vyslovene hromada miesta, no priestoru na hlavu majú pasažieri neúrekom. Na stredné sedadlo zadnej lavice je ale nutné strategicky umiestniť nižšieho človeka, a to kvôli prítomnému ovládaču klimatizácie, ktorý neviete posunúť vpred.
Zadné sedadlá sa extrémne jednoducho sklápajú a, samozrejme, je ich možné kompletne vybrať. Praktickosti dopomáhajú aj štandardne dodávané posuvné dvere.
Čerešničkou na torte je určite batožinový priestor. V rámci testu sme doplna naložili kufor 5-miestneho Peugeotu 5008 a nového Hyundai i20. Celý náklad som vyložil na jednu hromadu a s výnimkou jednej kartónovej škatule s objemom cirka troch krabíc na topánky a svetra som napchal všetok náklad do kufra Caddy. Aj tieto veci sa však pohodlne vopchali do batožinového priestoru, no už nad hranicou plata.
Nízka hladina stresu
Caddy, stojac po novom na platforme MQB, ktorú využíva aj Golf alebo Passat, jazdí skutočne ako osobné auto. Má prepracovanú prednú nápravu a úplne novú zadnú s vinutými pružinami miesto listových a s panhardovou tyčou. Pohodlný a jazdný komfort Caddy je možno len o máličko horší než v Golfe novej generácie. Riadenie je priamejšie než v predošlom modeli, a keďže disponuje elektrickým posilňovačom, na palube máte asistenčné systémy ako Lane Assist alebo asistenta manévrovania s prívesným vozíkom.
Pod kapotou hnal Caddy vpred najsilnejší motor z ponuky, a to naftový dvojliter s výkonom 90 kW/122 koní. Môže sa to zdať málo na auto vážiace v prevádzkovom stave 1 745 kg. Aj vďaka dvojlitrovému objemu motora je však maximálny krútiaci moment na úrovni 320 Nm od 1 600 ot./min. Nie je to žiadna raketa, no po naložení 400 kg malty do kufra som v mestských rýchlostiach záťah ani len nespozoroval a mimo mesta len minimálne.
Veľmi dobrá 7-stupňová prevodovka DSG zbytočne motor nevytáčala a využívala maximálny krútiaci moment motora aj v situácii, keď vážilo auto s nákladom približne 2 a štvrť tony. Samozrejme, nijak drasticky sa nezmenil ani prejav bŕzd. Prázdne auto však jazdilo v meste za 5,4 litra, mimo mesta za 4,7 a na diaľnici za rovných 7 litrov. So 400 kg nákladu v kufri a približne so 180 kg živej váhy s technickou na palube stúpol mestský apetít na 6,3 litra, mimomestský na 5,3 a diaľničný na rovných 8 litrov.
Základná cena modelu – Volkswagen Caddy 1.5 TSI 6-st.: 22 764 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Caddy 2.0 TDI DSG 7-st. Style: 33 228 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 110 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1968 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 90(122)/2750-4400 |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 320/1600-2500 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 187 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 11,2 |
Spotreba - kombi [l/100 km]: | 4,7 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 611 |
Objem nádrže [l]: | 1213 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1695 |
Rozmer pneumatík: | 205/60 R16 |
Dĺžka [mm]: | 4601 |
Šírka [mm]: | 1855 |
Výška [mm]: | 1832 |
Rázvor [mm]: | 2755 |