TEST Volkswagen Amarok: Pracant, ktorý sa zmenil na nepoznanie

400
Zdroj: Redakcia

Otestovali sme Volkswagen Amarok vo svojej druhej generácii. Dnes už ale nestojí na továrenskej “volkswageňáckej” platforme, ale na základoch s názvom T6.2. To je len jedna zo zmien, ktoré prvú a druhú generáciu rozdeľujú doslova od základov.

Amarok je vďaka absolútnej technickej zmene neporovnateľný s predošlou generáciou. Do dĺžky narástol takmer o 10 centimetrov, rázvor narástol pomaly o dve triedy, čiže viac ako 17 centimetrov, a čo sa týka terénnych schopností, zvládne viac a nemá problém prebrodiť aj 80-centimetrové potoky. Navyše ložná plocha narástla tak, že odveziete pokojne aj europaletu na šírku a po stranách vám ešte zostane.

Čo pri pikape rozhodne nie je samozrejmosťou, sú Full LED svetlá. Tie sú tu sériovo. No a v najvyšších troch výbavách dostanete rovnako ako aj my IQ.Light Matrixy. Okrem toho v našej výbave Panamericana nechýbajú ani zadné ledkové svetlá, osvetlenie korby alebo čierne 18-palcové disky kolies.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Trochu spolupráce

V interiéri je cítiť, že Amarok a Ranger sú duševnými dvojčatami. Ale napriek tomu interiér nie je jedna k jednej. Pred vodičom sa nachádza digitálny prístrojový štít s uhlopriečkou 12,3 palca, ktorý síce je rozmerovo rovnaký, ale má typickú grafiku, ktorá ho jasne radí k Volkswagenom. A rovnako sú na tom aj zvislé 12-palcové multimédiá. Veľmi chválime grafiku, ktorú si Volkswagen prispôsobil, a odozva, tá je tiež na vysokej úrovni.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Materiálom dávame sto bodov. Koža, aj keď umelá, je vo svete pikapov absolútny luxus. A o praktickosť sa stará napríklad extra schránka pred spolujazdcom. Ani sedačky nevyzerajú pikapovsky, ale akoby ich vybrali z SUV. Ak sedíte vzadu, máte tu dosť miesta na nohy, ale nie úplne najviac na hlavu. Prenos nákladu v kabíne bez poškodenia kože vám umožnia aj výklopné sedáky. A spomenúť musíme aj otváranie. Kľučky sú ukryté priamo v madle dverí, čo vystupovanie významne uľahčuje.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Trojliter musí byť

Pod kapotou ponúkne Amarok od 170 do 241 koní a všetky varianty sú naftové a štvorkolkové. Tie základné majú šesťstupňový manuál a tie najvyššie zas 10-stupňový automat. A ten máme aj my. Spolu s trojlitrom, najvyšším výkonom z portfólia, krútiacim momentom 600 Nm a zrýchlením na stovku, ktoré vás v pikape asi netrápi, ale zvláda to za 8,8 sekundy.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Asi najväčšou novinkou pre Amarok je volič pohonu, ktorý V6-tka predošlej generácie nemala. Dostupný bol pohon všetkých kolies, ako ho poznáme z SUV. Dnes je všetko inak a Amarok sa stal viac terénnym. Stále má klasickú cestnú štvorkolku, to je režim 4A, a môžete ho používať v bežnej jazde. Ďalej tu nájdete režim 2H, teda pohon len zadnej nápravy, ale aj 4H. Ten prerozdeľuje krútiaci moment rovnomerne. No a režim 4L slúži na zdolávanie najväčších prekážok. Spolu s uzávierkou zadného diferenciálu.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Amarok vás zoberie takmer všade a ešte aj komfortne. Jasné, že keď idete po nespevnených cestách, karoséria pracuje. Ale nárazy od kolies necítite ako nárazy. Skôr ako prehupnutie sa cez prekážku. A keď vyjdete na cestu, budete v iba o chlp menšom komforte ako v SUV-čkach. Nezaťažený pikap je našponovanejší. Ale čo sa týka jazdy, pocitovo ide takmer o štandardné vyššie položené auto.

Kupujete si pracanta a odráža sa to aj na spotrebe. Tabuľka hovorí 10,3, ale v závislosti od naloženia, alebo či jazdíte po meste, okreskách alebo diaľnici, môžete počítať od 7,5 až po asi 13. Volkswagen Amarok zažil medzi generáciami doslova revolúciu. A prekvapilo nás, že keď sa pozriete do cenníka, nedostanete okamžitú zástavu srdca. Pokiaľ si tento pracovný pikap plánujete kúpiť skutočne na prácu, základnú verziu s manuálom dostanete v zvýhodnenej cene bez dane za menej ako 31-tisíc.

Základná cena modelu – Volkswagen Amarok 2,0 TDI 6MT 4WD 4work: 37 188 €
Základná cena testovanej motorizácie – Volkswagen Amarok 3,0 TDI 10AT 4WD PanAmericana: 57 612 €
EuroNCAP: 5* (2022)

Technické údaje 
Motor
Typ motora:vidlicový, vznetový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2993
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:177(241) / 3250
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:600 /1750-2250
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,8
Spotreba -WLTP kombi [l/100 km]:10,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor - dĺžka/šírka v najužšom bode/hĺbka [mm]:1651/1227/525
Prevádzková hmotnosť [kg]:2377
Dĺžka [mm]:5350
Šírka [mm]:1910
Výška [mm]:1884
Rázvor [mm]:3270