Nikdy som nehľadel na modely značky Volkswagen s túžbou alebo akýmkoľvek zápalom. Skôr som sa na ne pozeral ako na skvele ušitý oblek, ktorý mi sadol ani uliaty. Pre auto ako produkt je to fantastická vlastnosť, lebo podobne ako skvelý oblek vás na rozdiel od nejakých módnych tenisiek neunudí po dvoch týždňoch nosenia. Potom prišiel Volkswagen Arteon Shooting Brake…
Aj napriek tomu, že vo mne modely tejto značky nezapaľujú oheň, na konci týždňa sa mi ako novinárovi vracajú najťažšie. Práve kvôli tomu, že tieto “ľudové vozidlá” ma v priebehu siedmich spoločných dní nedokážu prakticky nijak vytočiť. Volkswagen Arteon Shooting Brake bol však iný.
Arteon ako model poznáme už niekoľko rokov a myslím si, že malý facelift a oživenie modelového radu už bolo aj celkom na mieste.
Aktívny životný chic
Kombíky sa mi vždy spájali s ľuďmi, ktorí jednoducho neobsedia doma na zadku. Arteon Shooting Brake v čiernej farbe je vhodný pre človeka, ktorý si nedokázal vybrať medzi Arteonom a Passatom Variant. A presne v tomto aute našiel rozuzlenie svojej dilemy aj s peknou svietiacou lištou na prednej maske.
Nejako príliš veľa nemusíte uvažovať ani nad tým, kam dáte bicykle, pretože na tieto všetky veci existujú truhly a nosiče. Úprimne, ak sa máme baviť o elegantnom aute, ktoré disponuje úžitkovou hodnotou štýlom, akým jej rozumejú dnešní pohodlní ľudia, Arteon Shooting Brake je hádam tým najelegantnejším na svete.
Zlatý štandard
Určite neberte slovko “úžitkový” ako niečo, čím je Arteon definovaný. To som si len tak uletel. Z palubnej dosky síce po facelifte zmizli hodinky a fyzické ovládače klimatizácie, no zostala na nej svätá trojica materiálov. Výbava Elegance disponuje dreveným dekorom, kovovými lištami a palubnou doskou čalúnenou v koži. Spolu s legendárnou ergonómiou, ktorou je značka známa, nie je príliš kde hľadať chyby.
Nový volant má hrubšiu a kapacitnú obruč. Auto teda podľa dotyku vašej dlane vie, že ste zodpovedný a volant držíte. Čo mi však podobne ako dotyková klimatizácia nebolo úplne po chuti, boli tlačidlá na volante, vytvorené zo spoločných modulov. Síce disponujú navigačnými drážkami, no stalo sa, že mi k nim padol zrak od vozovky. Plus, po stlačení tlačidla sa hýbe celý modul a toto ovládanie mi prišlo nepresné.
Diaľničný expres
Pohodlie pri jazde je vynikajúce, a keď sa už bavíme o takto výkonnom aute, musím povedať, že schopnosti podvozka sú brilantné. Ide z neho pocit, že pri prejazdoch zákrutami je auto orientované mierne na prednú nápravu. Pohon 4MOTION však v extrémnych situáciách zasahuje a aj vďaka nemu môžem povedať, že Arteon jazdí ako po koľajniciach, tak aj v zlých cestných podmienkach.
2-litrový benzínový štvorvalec s pomerne absurdným výkonom 206 kW/280 koní je doslova elegantným barbarom. Oneskorenie reakcií na plynový pedál viete vyriešiť voľbou režimu “S” na páke prevodovky, čiže to už nie je témou dňa. Motor má identický krútiaci moment 400 Nm, a to ako najsilnejší 200-koňový diesel z ponuky. Ponúkne ho však až od 2 000 ot./min., čo je na výkonný benzínový motor aj tak vynikajúce.
Spotreba je ale vyššia. V meste si motor vypýta cirka 8 litrov, na diaľnici 9, no mimo mesta vie jazdiť aj za 6,5 litra. Osobne, mať na kúpu takéhoto auta vek a dostatočnú sériu dôvodov, asi sa pozerám po menej výkonnom variante a rozrátavam si splátkový kalendár. Arteon Shooting Brake ma doslova očaril, no aj napriek tomu som ho vracal s ťažkým srdcom. A túto kombináciu emócií zažívam pri Volkswagenoch zriedka. Mením sa teda ja alebo Volkswageny?
Základná cena modelu – Volkswagen Arteon Shooting Brake 1.5 TSI: 35 210 €
Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Arteon Shooting Brake Elegance 2.0 TSI DSG 4MOTION: 48 530 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2017
Záruka: 2 roky/bez obmedzenia km
Registračná daň: 2047 €
Technické údaje | |
---|---|
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem [cm3]: | 1984 |
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]: | 206(280) |
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]: | 400/2000-4900 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť [km/h]: | 250 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]: | 5,5 |
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]: | 9,3-5,9-7,1 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor [l]: | 565 |
Objem nádrže [l]: | 65 |
Pohotovostná hmotnosť [kg]: | 1738 |
Rozmer pneumatík: | 245/45 R18 |
Dĺžka [mm]: | 4866 |
Šírka [mm]: | 1871 |
Výška [mm]: | 1438 |
Rázvor [mm]: | 2835 |