TEST Škoda Scala: Pracant s najväčším kufrom v hre

4092
Zdroj: Rasťo Bujna

Český Golf! Presne takéto pomenovanie dostala Škoda Scala hneď po svojom predstavení ešte na konci roka 2018. V cenníkoch sa ale nachádza aj dnes a stále má čo ponúknuť.

I keď už Scala nie je novým autom, jej krivky sú súčasné. Scala započala nový dizajnový jazyk. Práve tu sa na zadnej strane auta prvýkrát objavil nápis Škoda namiesto štandardného loga s okrídleným šípom. Keď sa usadíte dovnútra, predstaví sa vám interiér známy aj z vlajkových modelov. Málokto vie, že práve Škoda Scala prišla s týmto vzhľadom ako prvá.

Inovátor z hľadiska dizajnu

Osempalcový multimediálny systém Bolero je vystúpený a zarazený do palubnej dosky predelenej ozdobnými lištami. Máme tu aj samostatné ovládanie dvojzónovej automatickej klimatizácie, ktoré medzi dnešnými koncernovými autami nie je úplnou samozrejmosťou. Nedokážem ale pochopiť, prečo si cezeň môžete nastaviť všetko dôležité okrem intenzity fúkania. Kvôli nej treba ísť zas do displeja.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Keď sa o Scale hovorí ako o českom Golfe, je to iba sčasti pravda. Proti tomuto faktu hovorí platforma, ktorá je menej sofistikovaná ako v Golfe, ten má už aktuálnu MQB Evo. Na druhej strane, z hľadiska priestrannosti ho prevyšuje. Sedenie vzadu je naozaj prepychové, no highlightom je kufor. Škoda totiž tvrdí, že Scala ponúka najväčší batožinový priestor v segmente. “Natrepete” do nej až 467 litrov batožiny a keď sklopíte sedadlá, priestor sa nafúkne až na 1471 litrov.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Najobľúbenejšia motorizácia

Spod kapoty zmizli naftové agregáty. Dostanete už len jednoliter a jedna-päťku s výkonmi od 95 do 150 koní. Naša motorizácia je podľa slov automobilky tá najobľúbenejšia, 1,0 TSI, 110 koní, 200 newtonmetrov a šesťstupňový manuál. Spotreba podľa WLTP predstavuje 5,6-5,2 litrov na 100 kilometrov. A to je ešte o dva decilitre nižší údaj ako pri 150-koňovej jednapäťke.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Jediné, čo mi trochu prekáža, je tréner ekojazdy, ktorý mi odporúča preraďovanie podľa môjho názoru v príliš nízkych rýchlostiach. Bez problémov sa tak, ak ho poslúchate, dostanete na úroveň 1300 ot./min., kedy motor nemá prakticky žiadnu pružnosť. Ak však budete počúvať svoju hlavu, tento neduh zmizne. S dynamikou motora som nemal problém ani ja, ani Bonifácko. A ani vtedy, keď sme išli spolu a aj s našim kameramanským kufrom. Scala rozhodne nebude trhačom asfaltu, ale nejaký výrazný výkonový deficit nebudete pociťovať.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

No a čo sa týka komfortu jazdy, tu sa nemôžeme sťažovať. Škoda Scala je typickým koncernovým autom, ktoré je dobré v zákrutách a dobré aj na nerovnostiach. Jednoducho, nič výnimočné, ale tak spoľahlivo, komfortne a bezpečne dobré. A ku komfortu prispieva aj obutie. Sedemnásťpalcové disky kolies sú jednoznačne voľbou pre ľudí, ktorí uprednostňujú pohodlie.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Nové alebo jazdené?

Škoda Scala je teda každou bunkou autom určeným pre rozumných ľudí. A tí v dnešnej dobe extrémneho nárastu cien strácajú záujem o nové auto spravidla hneď, ako sa dozvedia jeho cenu. Osobne ma prekvapilo, že Scala je v absolútnom základe dostupná za 16 390 eur, čo je na dnešné pomery celkom príjemná cenovka. A naša výbava Ambition, ktorú Škoda označuje ako najobľúbenejšiu, a rovnako najobľúbenejšia motorizácia, len tesne prelieza magickú sumu 20 tisíc eur.

A teraz prichádza najväčšia dilema. Keďže Scala ako model už má tesne pred faceliftom, ktorý sa mimochodom vraj už niekoľko mesiacov odkladá, vyvstáva otázka. Staré alebo nové? Štatistiky z bazárov ukazujú, že Scala si veľmi dobre drží hodnotu. V našej špecifikácii môže byť aj po troch rokoch za 70% kúpnej ceny. Záruka a následný výhodný odpredaj hovoria v prospech nového kusu. Samozrejme, na konci dňa vždy rozhodne peňaženka.

Základná cena modelu – Škoda Scala Active 1,0 TSI 95k 5MP: 16 390 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Scala Ambition 1,0 TSI 110k 6MP: 18 510 €
Euro NCAP: 5* (2019)
Záruka: 5 rokov / 100 000 km
Registračný poplatok: 90 

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce:3
Zdvihový objem [cm3]:999
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:81 (110) / 5 500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:200 / 2000 - 3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,0
Spotreba paliva kombinovaná [WLTP] [l/100 km]:5,2-5,6
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor základný/maximálny [l]:467/1 410
Objem nádrže [l]:50
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 216 – 1 402
Dĺžka [mm]:4 362
Šírka [mm]:1 793
Výška [mm]:1 471
Rázvor [mm]:2 649