TEST Škoda Octavia Sportline 2,0 TSI 4×4: Toto je najlepšia oktávka! (+ FOTOGALÉRIA)

5135
Zdroj: Rasťo Bujna

Škoda Octavia je pre Slovákov synonymom rodinného auta. Ak však túžite po zábave, dokáže splniť aj túto požiadavku. A to ani nemusíte siahať po “eReSke”.

Poznáte tie najväčšie životné dilemy… Zobrať si hypotéku teraz alebo počkať, či ceny náhodou neklesnú? Založiť si rodinu alebo sa vydať po kariérnej dráhe? Toto sú otázky, na ktoré neexistuje jednoznačná odpoveď, a tak sme pri nich väčšinou zdržanliví. A pritom ovplyvnia náš život najväčšmi.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Potom sú tu ale dilemy, ktoré sú absolútne banálne, avšak ľudia sú pre svoju pravdu ochotní pokojne sa aj pohádať. Napríklad taká zmrzlina. Vanilková alebo čokoládová? O týchto dvoch príchutiach sa vedú vojny a pritom jedna pravda neexistuje, prípadne je úplne inde. No každý je presvedčený o tom, že ju má. A presne taká je aj Octavia. Praktická alebo zábavná? RS 245 alebo 1,6 TDI? Ja som vyskúšal to najlepšie. Nebojte sa, mám aj argumenty.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Sportline.

Iste, prvý argument je veľmi subjektívny. “Sportline? Výzor? To naozaj na to ideš tak povrchne?” Nuž, áno. V dnešnej dobe, kedy po cestách stále viac jazdia prerastené SUV vezúce poväčšinou jedného človeka, je načase priznať si, že dizajn hrá oveľa väčšiu rolu, ako sme mu ochotní pripísať.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

A tak je len dobre, že Octavia vo verzii Sportline dostala čiernu mriežku chladiča, čierny predný difúzor, príplatkové 19-palcové disky, čierne kryty zrkadiel, čierne lemy okolo bočných okien a čierny spojler vzadu na kufri. Inak, aj difúzor aj spojler sú lakované metalízou, čiže žiaden obohraný klavírny lak nenájdete. A oranžová farba Phoenix rozhodne zaručí, že výzorom svojej obvykle celkom tuctovej Octavie zatienite aj tie štýlove SUV.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

600k.

Octavia je auto, ktoré dobre poznáte. A asi by som bol zrelý do ústavu, ak by som nepochválil aj jeho praktickú stránku. Kufrom sa už viac ako 20 rokov odlišuje od svojich koncernových partnerov. Zatiaľ, čo Golf a Leon sú vo svojom štandarde hatchbackmi, Octavia je liftbackom. Čiže navonok sedan, no s nakladacím otvorom kufra, ktorému sa ťažko hľadá konkurencia.

Jeden môj kamarát s jednotkovou Octaviou liftbackom pravidelne prenáša zvukárske debny. Stačí iba sklopiť druhý rad sedadiel a zmestia sa mu tam hneď dve a ešte mu ostane priestor na ďalšiu techniku. Aj nová Octavia má úctyhodný objem kufra. V klasickom rozpoložení dosahuje až 600 litrov (áno, preto 600k v nadpise). A to sú objemy, ktoré v tejto triede majú skôr kombíky.

Je pomalšia.

Ďalším argumentom je motor. Dvojlitrový benzínový štvorvalec produkuje 140 kilowattov, čiže 190 koní. A to je dosť na to, aby v spolupráci so sedemstupňovou prevodovkou DSG rozpohyboval túto 1,6-tonovú masu na stovku za 6,8 sekundy. A ešte stále si pritom držal rozumnú spotrebu 7-7,3 l/100 km v kombinovanom cykle WLTP.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Reakcie motora a prevodovky sú závislé od toho, aký režim zvolíte. V porovnaní so zmieňovanou Octaviou RS je vidno, že DSG je naladená veľmi civilne. Snaží sa minimalizovať spotrebu a potenciál ukazuje až v športovom režime. Ak by ste s ňou chceli jazdiť plyn-brzda napríklad horský špeciál, nebudete s rýchlosťou jej reakcií úplne spokojní. Na bežnú dynamickú jazdu však skutočne postačuje.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Ozaj, a prečo je teda pomalšia? Nuž, lebo je. Ak bažíte po výkone, stačí vám priplatiť si približne 2000 eur a môžete mať Octaviu RS s výkonom 245 koní. Tá zvládne zrýchlenie na stovku za 6,7 sekundy. No počkaj…

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Inými slovami, naša oktávka bola pomalšia, ale iba o 0,1 sekundy!? Vlastne, pri výkonovom rozdiele 55 koní to nie je výčitka, ale obdiv. Rozdiel by sa pravdepodobne prejavil práve na tom horskom špeciáli. Ale aby toho nebolo málo, verzia Sportline má niečo, čo benzínová “eReSa” nemá…

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

…4×4

Bum! A tu moja argumentácia končí, je čas pustiť mikrofón na podlahu. Je jasné, že každý má iné priority, rovnako ako pri zmrzline či podstatnejších životných rozhodnutiach. V optike bežného Slováka, čiže aj mňa, však pohon všetkých kolies zaváži oveľa viac ako o desatinu sekundy rýchlejší šprint na rovinke a lepšie výsledky v pouličnej rely.

Zdroj: Rasťo Bujna
Zdroj: Rasťo Bujna

Podvozkovo je Octavia Sportline citeľne tuhšia ako bežné verzie, no nepreháňa to. Na nerovnostiach vás nevytrestá, skôr podrží. A zladiť sa so správaním podvozku nebolo vôbec náročné. Keď sa tak zamyslím, ani mi neprekážalo, že nie je adaptívny.

Je tu aj nejaké ale?

Je. Cena. Octavia Sportline v našej výkonnej konfigurácii totiž nebude voľbou pre každého. Kto je prakticky zmýšľajúci, ušetrí tisíce a kúpi si kombi s menej výkonným motorom. Kto zas túži po prestíži, na verziu Sportline bude hľadieť zhora, pretože jedinou pravovernou výkonnou Octaviou je predsa RS. A tá už skutočne nestojí oveľa viac. Čiže, vanilková praktická alebo čokoládová športová? Ja volím orieškovú, pretože každý vie, že práve tá je najlepšia 😛

Základná cena modelu – Škoda Octavia Sportline 1,5 TSI 110 kW 6MP: 28 400 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Octavia Sportline 2,0 TSI 140 kW 4×4 DSG7: 34 720 €
EuroNCAP: 5* (2019)
Záruka: 5 rokov / 100 000 kilometrov
Registračná daň: 870 €

Technické údaje
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1984
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:140 (190) / 4 200 - 6 000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:320 / 1 500 – 4 100
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:229
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:6,8
Spotreba - kombi [WLTP] [l/100 km]:7,0-7,3
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:600
Objem nádrže [l]:55
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1 561 - 1 687
Dĺžka [mm]:4 689
Šírka [mm]:1 829
Výška [mm]:1 453
Rázvor [mm]:2 683