TEST: Toyota Highlander | Imigrant

5507
Zdroj: Redakcia

Málokedy sa stane, že na náš európsky trh príde model, ktorý je už roky známy na severoamerickom trhu. Takouto výnimkou sa stala Toyota Highlander a ukazuje dva zaujímavé javy. Jedným je, že veľké 7-miestne SUV tejto kategórie nám tu chýbajú ako soľ a ľudí na Slovensku skutočne zaujímajú. Tým druhým je schopnosť Toyoty priniesť podobné auto na náš trh, vďaka svojmu notoricky známemu hybridnému pohonu.

Práve vymakaný hybridný pohon, ktorý v redakcii považujeme za ten najlepší na trhu, dovolil Toyote priniesť na slovenský trh auto, ktoré nemá prakticky žiadneho priameho konkurenta.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

A pokiaľ nie je toto možné označiť za extrémnu konkurenčnu výhodu, ktorou Toyota Highlander oplýva, neviem, čo by jej mohlo ešte viac dláždiť cestu k úspechu. Nič však nie je dokonalé a aj Highlander má svoje slabé stránky. Osobne mi však na nich nezáležalo. Ako ste však na tom vy?

Najväčší z rodiny

Áno, ide o najväčšiu Toyotu na našom trhu, čo je pri postavení Highlanderu k modelu RAV4 zjavné a pri modeli Land Cruiser viditeľné hlavne z hľadiska celkovej dĺžky. Z Highlanderu však dizajnérsky nedýcha toľko dobrodružstva ako z jeho vyššie spomenutých súrodencov.

Zdroj: Redakcia
Zdroj: Redakcia

Veľké rozmery naznačujú predpoklad, že Highlander ponúkne priestrannú kabínu a je celkom logické, že je tento predpoklad správny. Batožinový priestor ponúkne v 7-miesntej konfigurácii 241 litrov objemu. To je len o 45 litrov menej, než ponúkne kufor malej Toyoty Yaris. Pod jeho podlahou nájdete sadu na výmenu defektu, oko na ťahanie alebo plato. Rezerva sa nachádza v zadnej časti podvozku za zadnou nápravou.

VIDEO TU:

Siedmi a pohodlne

V 5-miestnej konfigurácii máte k dispozícii slušných 658 litrov objemu, čo je o 37 litrov menej než ponúkne veľký off-road Land Cruiser. Po sklopení prostredného radu sedadiel vám vzniká priestor od zadného sedadla až po hranu piatych dverí s dĺžkou viac než 2 metre. Podlaha batožinového priestoru sa však skláňa mierne smerom do vonku a netvorí dokonalú rovinu.

Zadné sedadlá je možné posúvať v intervale až 18 centimetrov
Zdroj: Redakcia

Do tretieho radu sedadiel sa vopchá aj 185-centimetrový chudý človek, no v tomto prípade musíte využiť posuvnú funkciu stredného radu a vytvoriť tak na šiestom a siedmom sedadle viac priestoru. Stredný rad seadiel je možné posúvať až v intervale 18 centimetrov a pri nasadaní do posledného radu ich môžete posunúť až po predné sedadlá, aby sa pasažierom pchalo dozadu čo najpohodlnejšie. Tejto halde priestoru a pohodliu vďačí auto rozmerným zadným dverám a rázvoru kolies na úrovni 2850 milimetrov.

Pri zemi, no kvalitne

Celkovo je priestor pre vodiča a spolujazdca štedrý a menší jedinci sa v ňom príjemne strácajú. Dokopy je na palube skoro 30 palcov dobrazovacej techniky, pričom na prístrojovej doske nenájdete digitálny štít, no len klasické budíky a 7-palcový displej palubného počítača.

Palubná doska síce nie je vyslovene vzrušujúca, no je vyhotovená kvalitne a má zaujímavý dizajn
Zdroj: Redakcia

Do tejto cifry som však nezarátal digitálne spätné zrkadlo. To vás poteší hlavne vtedy, keď vám na zadných sedadlách sedia vyšší pasažieri alebo máte v kufri vysoké predmety brániace vo výhľade. Digitálne spätné zrkadlo je však pre oči drobným nezvykom, keďže naň zaostrujú len do diaľky len zopár centimetrov, miesto desiatok metrov v odraze skutočného zrkadla.

Jediná správna cesta

Highlander je v krajinách EÚ predávaný výhradne s hybridným pohonom a vďaka tomu ho tu môže Toyota “bezbolestne” predávať bez toho, aby platila emisné pokuty za šesťvalcové motory, ktoré poháňajú Highlander v USA či v Austrálii. Pohon pozostávajúci z 2,5-litrového atmosférického štvorvalca bežiaceho na benzín a elektromotora na prednej náprave s ďalším elektromotorom poháňajúcim zadnú nápravu, je nám už známy z Toyoty RAV4. V Highlanderi však miesto 163 kW/222 koní produkuje výkon 183 kW/248 koní.

V Toyote Highlander sa trošku cítite ako v tanku
Zdroj: Redakcia

Čo je aj na auto s hmotnosťou kusisko cez 2 tony viac než postačujúce. Je pravdou, že vďaka maximálnemu krútiacemu momentu na úrovni len 239 Nm nie je akcelerácia nijak vzrušujúca. Skôr pôsobí lineárne a progresívne. Auto po dupnutí plynu na podlahu letí vpred, no pohon skôr pripomína veľký atmosférický motor, než turbomotor. Komfort na palube je skvelý, keďže auto využíva samonosnú karosériu a viacprvkové zavesenie zadnej nápravy. Náklony karosérie sú na auto tejto kategórie potlačené viac než dobre.

Prevodovka e-CVT a hybridný pohon pôsobia harmonicky. “Vysávačový” efekt je preč a človek si tak omnoho lepšie zvykne na zvuky a správanie systému po presadnutí z auta s klasickou prevodovkou
Zdroj: Redakcia

Celkovo však Highlander nie je žiadny atlét a s jeho masou je nutné narábať s rešpektom. Skôr ide o pokojného obra, čo som od neho vlastne aj čakal. Na auto týchto rozmerov je však spotreba na vynikajúcej úrovni. V meste som nameral len 6,5 litra na stovku, mimo mesta 5,8 a na diaľnici, kde už robila galibu aerodynamika vo vysokej rýchlosti, si auto vyžiadalo stále rozumných 9,2 litra benzínu na stovku.

Objem batožinového priestoru pri využítí všetkých siedmich sedadiel je na úrovni 241 litrov, no pro sklopení zadného radu narastá na 658 litrov.
Zdroj: Redakcia

Highlander si inak ako 248-koňovú štvorkolku nekúpite. Vďaka pomerne veľkým previsom karosérie, rázvoru kolies atakujúcim dĺžku 3 metre a celkovej dĺžke len niečo málo pod 5 metrov nečakajte od tejto pevnosti v teréne zázraky. V režime trail vás však vie dostať na nespevnené briežky a elektronika pohonu hľadá skrz delenie krútiaceho momentu priľnavosť na kolesách skutočne efektívne. Úprimne, z tohto auta som zostal veľmi milo prekvapený a mám pocit, že Toyota s ním bude celkom slušne skórovať.

Základná cena modelu – Toyota Highlander 2.5 Hybrid Dynamic Force 248 k AWD-i e-CVT COMFORT: 44 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Highlander 2.5 Hybrid Dynamic Force 248 k AWD-i e-CVT EXECUTIVE: 56 190 €
Euro NCAP: netestované
Záruka: 3 roky/100 000 km
Registračná daň: 950 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový + elektromotor
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:2487
Najvyšší výkon benzínového motora:[kW (k)/ot./min.]:140/(190)/6000
Najvyšší krút. moment benzínového motora:[Nm/ot./min.] :239/4300–4500
Najvyšší výkon hybridnej sústavy:[kW (k)]:182 (248)
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:180
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:8,3
Spotreba - kombinovaná [l/100 km]:6,6 - 7,2
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:658
Objem nádrže [l]:65
Prevádzková hmotnosť [kg]:2015 – 2130
Rozmer pneumatík:235/55 R20
Dĺžka [mm]:4966
Šírka [mm]:1930
Výška [mm]:1755
Rázvor [mm]:2850