TEST Toyota GR Supra: Stroj na zážitky

872
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Poznáte ten moment, keď sa okolo vás na pár okamihov zastaví svet? Všetko okrem aktuálneho diania stráca podstatu a pojem “žiť prítomnosťou” naberie nový rozmer. Toyota GR Supra vám tento moment dokáže vyčarovať.


Konečne je tu! Verili by ste, že Toyota predstavila Supru ešte v roku 1978? Štyri po sebe nadväzujúce generácie spravili z japonského modelu doslova ikonu. No potom v roku 2002 nastala klinická smrť a posledné roky downsizingu, tlakov na emisie a elektrifikácie už nikto neveril, že by sa niekedy Supra mohla vrátiť. Bum, 17 rokov ubehlo a v roku 2019 prichádza GR Supra s trochu nemeckým prízvukom, no japonským štýlom. Ale o tom až neskôr. Tento stroj si totiž zaslúži, aby ste spoznali aj jeho históriu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Ako sa Supra ikonou stala

V čase uvedenia prvej generácie išlo o zaujímavé auto so slušnou dávkou výkonu. Dnes už 110 koní nikoho nezaujme, no pokiaľ hovoríme o konci 70-tych rokov, 110 koní bolo naozaj dosť. Tu však Supra svoju ikonickosť ešte nezískala. S nástupom druhej generácie na začiatku 80-tych sa však situácia začala priostrovať a Supra vymenila pevnú nápravu vzadu za nezávislé zavesenie kolies. O tomto riešení americké autá poväčšine ani nechyrovali a aj mnohé nemecké mohli Supre závidieť. Technológia bola natoľko vyspelá, že v testoch ovládateľnosti za veľkou mlákou Supra predčila aj niektoré modely Porsche, Lotusu či Ferrari.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Tretia generácia priniesla ďalší nárast výkonu a prvýkrát v modeli aj prepĺňanie. No a štvrtá generácia, ktorou to celé na dlhé roky skončilo, priniesla ďalšie výrazné zmeny. Napríklad radikálny upgrade dizajnu exteriéru či palubnú dosku, ktorá dnes pripomína skôr tie autobusárske, no kedysi bola revolúciou. V prípade prepĺňanej verzie Supra prvýkrát pokorila hranicu 300 koní, konkrétne ich mala 320. No so zopár drobnými úpravami ste vedeli výkon nafúknuť do dimenzií superšportov. A presne tu sa naplno spustil ošiaľ tuningov a nelegálnych pouličných pretekov a série Rýchlo a zbesilo. A odvtedy už o Supre ako o ikone vedel celý svet.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Die Supra

Nie Die ako “zomri” po anglicky, ale Die ako nemecký určitý člen. Pre mnohých mohlo byť sklamaním, že piata Supra (po novom už GR Supra) nie je čistokrvným Japoncom. Jej vývoj prebiehal spolu s modelom BMW Z4, s ktorým zdieľa množstvo komponentov vrátane motora. Čo sa ale týka jej rodokmeňa, japonsko-nemecká rodina vôbec nie je zlá. Nie je to už čistý Kaizen, japonská filozofia neustáleho pokroku, ale s továrňou Magna Steyr v rakúskom Grazi v rodnom liste môže len ťažko dostať lepšiu východiskovú pozíciu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Z hľadiska dizajnu badať iba nepatrné podobnosti s BMW. Kabína je v podobnej polohe, karoséria sa vyznačuje asi kilometrovou kapotou, no línie, krivky, prieduchy a ostrosť vzhľadu nemajú nič spoločné s nemeckým konzervativizmom. Supra je auto, za ktorým sa ľudia obzerajú, nevedia si ho okamžite zaradiť, no už zaparkované na ulici vytvára dojem.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Pokojne bez hanby obdivujte ostré kukadlá či dopredu vystrčený nos. Všimnite si imitáciu prieduchov v kapote za kolesami, neprehliadnite dizajnové krojenie medzi dverami a zadnými blatníkmi a určite sa pozrite aj na zadok s veľmi netradične zašpicateným spojlerom na veku kufra (či skôr kufríčôčika), dvojicu masívnych koncoviek výfuku, zadný difúzor a cúvacie svetlo v štýle F1. Exteriér jednoducho získava 100 bodov.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Po nasadnutí dovnútra, ktoré mimochodom s výškou nad 1,9 metra nikdy nezvládnete so štýlom a gráciou, sa pred vami objaví nový svet. Počas nastupovania cez malý a nízko položený otvor som musel mierne bojovať s klaustrofobickými pocitmi, no vnútri sa rozplynuli v prvej sekunde. Miesta na hlavu som mal takmer ako v ktoromkoľvek bežnom aute a napriek tomu, že ma počnúc sedadlami a končiac stredovým tunelom všetko športovo obklopovalo, cítil som sa výborne.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Na interiéri je podobnosť s mníchovskou automobilkou cítiť najviac. Multimediálny displej, panel ovládania klimatizácie, ozdobné hliníkové lišty či ovládanie multimédií, to všetko dáva svoj nemecký Herkunft jasne najavo. Jediné, čo poukazuje na jazdu v Japoncovi, je logo Toyota na volante a nápis GR na radiacej páke manuálnej prevodovky.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Búrkové mračno a oko hurikánu

Pod kapotou našej Supry sa nachádzala najvyššia špecifikácia. Motor 3.0 TwinScroll Turbo je prepĺňaný radový šesťvalec s variabilným časovaním ventilov aj vačkového hriadeľa a výkonom 340 koní. Počuť toto auto štartovať je ako zažiť búrku. Síce trochu tichšie, lebo hlučnosť výfukov musí spĺňať isté normy, no zvuk je naozaj famózny. Samozrejmosťou je aj výlučný pohon zadných kolies.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

So šesťstupňovou manuálnou prevodovkou auto nepatrí medzi premiantov v spotrebe. V porovnaní s osemstupňovým automatom ju má horšiu až o 7 deci. No ak si kupujete Supru, spotreba vás vôbec netrápi. A na konci dňa vás nebude trápiť ani fakt, že s manuálnou prevodovkou dosiahnete stovku za 4,6 sekundy, zatiaľ čo automat to zvládne o 3 desatiny rýchlejšie. Pocit kontroly nad 340-timi koňmi je práve tým pocitom, ktorý dokáže zastaviť svet okolo vás. Pokoj ako v oku hurikánu.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Počas nášho testu v zimnom období sme sa nesnažili za každú cenu hľadať limity auta. No faktom zostáva, že Supra je dokonalým kusom dospelého vozidla a vyviesť ju z rovnováhy chce jazdecký kumšt. Dokonalá odozva podvozka aj riadenia vám vždy jasne napovie, čo si v danej situácii môžete dovoliť a čo je už cez čiaru. A je len na vás, či budete svojmu autu načúvať, alebo si pôjdete svoje.

Zdroj: Dávid Dejvo Schun
Zdroj: Dávid Dejvo Schun

Svoju divokosť v podobe ustreleného zadku neukáže hneď, treba si ju vypýtať zvolením režimu Sport a prepnutím stabilizácie do režimu DSC. Samozrejme, dostupná je aj možnosť absolútneho vypnutia stabilizačného systému, ak vám o elektrického veľkého brata naozaj nestojíte. Tady ale přestává veškerá legrace. Alebo začína?

Základná cena modelu – Toyota Supra 2.0 TwinScroll 258k 8AT Dynamic: 51 990 €
Základná cena testovanej verzie – Toyota Supra 3.0 TwinScroll 340k 6MT Limited: 74 290 €
Registračná daň: 2700 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:6/24
Zdvihový objem [cm3]:2998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:250 (340)/5000-6500
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:500/1600-4500
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:250 (obmedzovač)
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:4,6
Spotreba - kombi WLTP [l/100 km]:8,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:590290
Objem nádrže [l]:52
Pohotovostná hmotnosť [kg]:1793
Dĺžka [mm]:4379
Šírka [mm]:1854
Výška [mm]:1294
Rázvor [mm]:2470
Mrkni naše nové video: