TEST: Suzuki Vitara Elegance Plus | Lebo robiť je viac ako hovoriť

3805
Zdroj: David Dejvo Schun

Suzuki Vitara je jedným z najpredávanejších áut značky. Je tak nielen pre jej výhodnú cenu, ale aj pre jej vlastnosti. Toto auto nerado pózuje, ono radšej robí.

Posledný facelift Vitary prišiel v roku 2019, no jej dizajn ani dnes nepôsobí zastaralo. Predná maska kombinuje úzku mriežku na úrovni predných svetiel s obrovským prieduchom pre chladič v nárazníku. Modrý pásik vo svetlách naznačuje, že ide o hybridné Suzuki. Vlastne, iné dnes už v Európskej únii nekúpite.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

To, čo viditeľne oddeľuje našu výbavu Elegance Plus od ostatných, je otvárateľné strešné okno. Roleta aj samotné okno sa ovládajú elektricky a nikdy som ani len netušil, že raz sadnem do Vitary, ktorá niečo také má. Vitara pre mňa vždy bola praktickým autom…

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Vitara bola vždy praktickým autom

Miestom vzadu kategória subkompaktných krosoverov bežne neoplýva. Vo Vitare sa však aj vysokí dospelí odvezú na zadnej lavici relatívne bez problémov. Priestoru na kolená nie je nazvyš, no sedenie profituje z vysokého stropu, vďaka ktorému sa stačí vzpriamiť a je po probléme. Kufor s objemom 375 litrov je v triede priemerom, ale vďaka praktickej nakladacej hrane si vás získa.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Kráľovstvo vodiča je presne také, ako sa na SUV patrí. Práve pre tento posed s nadhľadom a dokonalý výhľad z auta si Vitara získala mnohé mamičky a oteckov bývajúcich na preplnených mestských sídliskách. Interiér je na pohľad skromný. Okrem semišu na sedadlách tu nenájdete žiadne luxusne pôsobiace materiály a celá palubná doska vydáva jasný signál „ja vydržím hocičo.“

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Vo vodičovom výhľade sa nachádzajú ešte stále klasické budíky, ktoré prezrádzajú, že auto je na trhu už niekoľko rokov. Rovnaký dojem vzbudzuje aj multimediálny systém s navigáciou, ktorý je osadený do masívneho rámu z lesklých plastov. Už si viete tipnúť, kde skončí najviac umastených odtlačkov, však? Samotný displej však veľmi prekvapuje. Od ostatných áut sa líši sýtosťou farieb a čitateľnosťou displeja aj v slnečných podmienkach.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Najzábavnejšie v teréne

Vitara neponúka veľa možností individualizácie. V každej máte rovnaký 1,4 litrový hybridný BoosterJet s výkonom 95 kilowattov. Rozdiel je iba v počte poháňaných náprav a v prevodovke. Naša dostala pohon všetkých kolies AllGrip a šesťstupňovú automatickú prevodovku.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Pri volení smeru jazdy musíte byť ostražití, pretože medzi režimom D a M nie je žiaden odskok a ak radíte intuitívne, často zaradíte manuálny režim namiesto automatického. Ďalšou vecou, na ktorú si treba zvyknúť, je dynamické naladenie spojky. Po pustení brzdy auto doslova vystrelí dopredu. To mu dodáva zážitok z jazdy, ale na preplnených parkoviskách vás môže potrápiť.

Zdroj: David Dejvo Schun
Zdroj: David Dejvo Schun

Samotná jazda je zážitkom. Trochu vás môžu rušiť tenko pôsobiace plechy, no odhlučnenie je v bežných rýchlostiach absolútne bezproblémové. Navyše, auto váži len 1270 kíl, a to sa prejavuje na jazde. Dynamika jazdy je fascinujúca a podvozok nekompromisne komfortný. Vitaru si vďaka AllGripu najviac užijete v ľahšom teréne a na poľných cestách. Navyše, aj vďaka svojej hmotnosti a menšiemu odhlučneniu ponúka Vitara perfektný kontakt s terénom, po ktorom jazdíte.

Suzuki Vitara si svoju popularitu vydobila právom. I keď ju väčšina vodičov nepoužíva na miestach, kde je najzábavnejšia. V teréne. Na trhu je momentálne iba málo áut, ktoré v kritických situáciách namiesto nariekania kričia na vodiča: „To už rýchlejšie nepôjdeme?!“ Či ale pre tento zážitok potrebujete tú najvyššiu výbavu, to je otázne.

Základná cena modelu – Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Hybrid 6MT 2WD Comfort: 17 930 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Vitara 1,4 BoosterJet Hybrid 6AT ALLGRIP Elegance Plus: 24 650 €
Euro NCAP: 5 hviezd/2021
Záruka: Easy Way – 3 roky a 7 rokov poistenia na komponenty / Možnosť predĺžiť až na 5 rokov
Registračná daň: 150 €

Technické údaje 
Motor1,4 BoosterJet Hybrid
Typ motora:radový, zážihový
Valce:4
Zdvihový objem [cm3]:1373
Najvyšší výkon [kW (k)]:95 (129)
Najvyšší krút. moment [Nm/ ot.]:235/2000-3000
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:190
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:10,2
Spotreba - kombi [l/100 km]:6,2 - 6,5
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:375
Objem nádrže [l]:47
Prevádzková hmotnosť [kg]:1270
Dĺžka [mm]:4175
Šírka [mm]:1775
Výška [mm]:1610
Rázvor [mm]:2500