TEST: Suzuki Ignis | Óda na jednoduchosť

Vďaka mojej práci sa mi dostanú do rúk všelijaké autá a za ten čas si človek zvykne, že sa za nimi ľudia obzerajú. Že ale bude rovnakú pozornosť pútať aj jedno z najlacnejších áut na trhu, to ma trochu prekvapilo

721

Nové Suzuki Ignis má so svojím predchodcom spoločné hádam iba meno. Úplne nová generácia tohto mini crossovera prichádza aj s novou filozofiou. Toto veselé autíčko vám totiž svojou jednoduchosťou a hlavne mimoriadne sympatickým dizajnom permanentne vylepšuje náladu. Spredu vyzerá jednoducho úžasne. LED svetlá nielenže dodávajú dizajnu auta iskru, ale aj výborne fungujú. Diskutabilná je len zadná časť, ktorá pôsobí trochu subtílne, ale dá sa na to zvyknúť. Pri pohľade zozadu si však človek uvedomí, že rozchod kolies je o čosi širší ako samotná karoséria, čo dodáva dizajnu športový nádych.

Veselý a praktický

Úsmev na tvári vám nezamrzne ani po otvorení dverí. Jasné, pri detailnom skúmaní zistíte, že použité materiály sú lacné a tvrdé, ale v Suzuki pochopili, že farby sú dôležité. Stačilo nespraviť len nudný čierno-čierny interiér a hneď to vyzerá lepšie. Koho zaujíma, že plasty na dverách nie sú mäkčené, pokiaľ vyzerajú zaujímavo? Čierne sú len po obvode, zatiaľ čo ich stred skrášľuje svetlý plast. Čerešničkou na torte je oranžové madlo, ktoré ladí s farbou karosérie. Samozrejme, k dispozícii je niekoľko farebných kombinácií.

Rovnako veselý dizajn ako karoséria má aj palubná doska. Navyše je možné prispôsobiť farbu stredovej konzoly laku karosérie.

Ako interiér, tak aj exteriér sa dá dosť výrazne prispôsobiť podľa vlastných predstáv. Samotná palubná doska a stredová konzola vytŕča z radu svojím nevšedným dizajnom. Mne sa to veľmi páčilo, pretože napríklad ovládací panel klimatizácie nielenže dobre vyzerá, ale je príjemný aj z ergonomického hľadiska.

Aj keď ide o lacné materiály, vďaka zaujímavému farebnému prevedeniu pôsobí výplň dverí hodnotne.

Ignis je možno malý zvonku, ale vo vnútri poskytuje až prekvapivo veľa miesta. Jednak je to vyšším posedom, ale jeho najväčšou výhodou sú aj tak posuvné zadné sedadlá. Pokiaľ sú posunuté úplne vzadu, síce nemáte takmer žiadny kufor, ale na zadných sedadlách sa sedí kráľovsky. V prípade potreby sa však cestujúci na zadných sedadlách môžu trochu uskromniť, čo umožní zväčšiť batožinový priestor.

Batožinový priestor má v základnom stave síce len niečo vyše 200 litrov, ale posunutím jedného alebo oboch zadných sedadiel sa dá kapacita kufra zväčšiť.

Nízka hmotnosť nad zlato

Na týždeň s novým Ignisom som sa veľmi netešil. Po dizajnovej stránke sa mi síce páči, ale bál som sa tej atmosférickej „jedna-dvojky“. Vo väčšine áut sa takáto motorizácia rovná dynamike krívajúcej korytnačky. V Ignise však nie. Nielenže tento malý štvorvalec má úctyhodných 90 koní, ale hlavne celé auto váži aj s plnou výbavou a pohonom všetkých štyroch kolies iba 905 kg. Vďaka nízkej hmotnosti je nový Ignis aj s „jedna-dvojkou“ pod kapotou také malé mestské žihadielko. Ešte lepšia je „motorková“ spotreba, za ktorú Ignis do značnej miery taktiež vďačí nízkej hmotnosti. Mimo mesta sme s novým Ignisom bez problémov jazdili za 4,5 litra benzínu na 100 km. V meste to bolo iba o liter viac, čo je úplne úžasné. Najvyššiu spotrebu sme zaznamenali na diaľnici, kde pri rýchlosti 130 km/h ubúda benzín z nádrže tempom 6,2 l/100 km. Motor totiž na piatom prevodovom stupni pracuje pri 3 500 ot./min. Predsa len však diaľnica nebude prirodzeným revírom tohto malého crossovera.

Prístrojový panel má jednoduchý no moderný dizajn.

Dvojsečná zbraň

Milujem malé autá. Nielen vďaka kompaktným rozmerom, ale aj vďaka nízkej hmotnosti sú malé autá obratné a výrazne agilnejšie ako väčšie rodinné vozidlá, nieto ešte SUV. Ignis je však mimoriadne ľahký a príliš nízka hmotnosť môže byť problém pri naladení podvozku. Je dosť náročné nastaviť pruženie tak, aby fungovalo správne aj keď sedí v aute iba jeden človek a zároveň pri plnom zaťažení. Ignis totiž unesie až 425 kg, čo je takmer 50 % jeho pohotovostnej hmotnosti. Pružiny a tlmiče tak preto musia byť naladené na veľmi veľkú škálu zaťaženia. Bohužiaľ, nemôžem povedať, že to konštruktéri Suzuki zvládli na výbornú. Na kvalitnom povrchu je všetko v poriadku, ale pokiaľ sedí v aute iba vodič, na rozbitých bratislavských cestách má Ignis tendenciu poskakovať ako ping-pongová loptička.

Resumé

Ako som spomínal v úvode, som zvyknutý, že za testovanými autami sa ľudia otáčajú. Pozornosť, akú pútalo toto malé autíčko, ma však prekvapila. Keď sa nad tým ale človek zamyslí, niet sa čomu čudovať. Má nezvyčajný dizajn a toto konkrétne auto na seba navyše strhávalo pohľady aj vďaka svojej výraznej farbe. Okrem toho je to malé SUV a tie sú dnes absolútnym hitom. Samozrejme, je to len akýsi kríženec malého mestského auta s SUV, teda crossover, ale zato s pohonom 4×4, ktorý mu môžu závidieť aj niektoré väčšie a výrazne drahšie SUV. Aj keď ide o jednoduchý systém pohonu s medzinápravovou spojkou, ktorá v prípade potreby pripája pohon zadných kolies, musím povedať, že funguje výborne. Vďaka nemu Ignis s prehľadom zvláda nespevnené cesty a nemusíte sa báť ani ľahšieho terénu.

Základná cena modelu – Suzuki Ignis 1.2 DualJet GL: 8 740 €
Základná cena testovanej verzie – Suzuki Ignis 1.2 DualJet 4×4 GLX: 13 140 €
Záruka: 3 roky/100 000 km (rozšírenie za príplatok)

Registračná daň: 0 €

Technické údaje 
Motor
Typ motora:radový, zážihový
Valce/ventily:4/16
Zdvihový objem [cm3]:1242
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:66 (90)/6000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:120 /4400
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:165
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:11,9
Spotreba - mesto/mimo/kombi [l/100 km]:5,9/4,5/5,0
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:204/1086
Objem nádrže [l]:30
Pohotovostná hmotnosť [kg]:870-905
Rozmer pneumatík:175/60 R16
Dĺžka [mm]:3700
Šírka [mm]:1690
Výška [mm]:1595
Rázvor [mm]:2435