TEST: Subaru BRZ – osudová príťažlivosť

1520

No dobre. Toto auto nemá 400 koní, ani 300, aj keď na to vyzerá. Stačia mu tie dve stovky a kto si myslí, že nie, nech sa naučí najprv jazdiť.

Toto vynikajúce športové kupé vzniklo v spolupráci s automobilkou Toyota. Je to úžasné auto, ale často sa stretávam s názorom: „Subaru BRZ? To je slabééé!“. Dobre, priznávam, 200 koní na športové auto nie je nejaká závratná porcia. Keď však človek zváži aj ostatné fakty, nemôže dôjsť k inému záveru, ako k takému, že je to jednoducho skvelé auto. Prečo? Vysvetlím.

Dokonalá koncepcia

Subaru BRZ má motor vpredu a pohon zadných kolies. Nie je to však hocijaký motor. Ide o plochý agregát s protibežnými piestami, čo je charakteristickou črtou vozidiel so súhvezdím Plejády v logu. V Subaru to ale nerobia len tak z rozmaru. Motory typu boxer sú totiž oveľa nižšie ako tie konvenčné, vďaka čomu majú aj nízko položené ťažisko. To zas prispieva k zníženiu celkového ťažiska auta a tým k zlepšeniu jazdných vlastností. V neposlednom rade sa plochý motor zmestí aj pod mimoriadne nízku kapotu, takže BRZ-ko môže vyzerať tak dobre, ako vyzerá.
Motor je napojený na šesťstupňovú manuálnu prevodovku, ktorá je tiež výborná. Chod radiacej páky je tuhší, no primeraný k charakteru auta. Ďalej putuje sila motora na zadné kolesá prostredníctvom špeciálneho diferenciálu s kužeľovou pružinou, ktorá zabezpečuje lepší prenos krútiaceho momentu pri štartoch na klzkom povrchu. Pre náročnejších je k dispozícii aj samosvorný diferenciál Torsen, ktorý sa dodáva s výbavou Premium.

Kamarát do dažďa

Motor dosahuje maximálny výkon 147 kW (200 k) pri 7 000 ot./min. V preklade to znamená poriadnu zábavu a adrenalín z vysokých otáčok. Auto je ale ľahučké – váži len niečo vyše 1 200 kg, takže napriek vysokootáčkovej charakteristike (krútiaci moment vrcholí dokonca až pri 6 400 ot./min.)  s ním atmosférický dvojliter nemá veľa práce ani v nízkych otáčkach. Motor je totiž prekvapivo pružný.
Vďaka sériovo pohonu zadných kolies má BRZ-ko neposedný zadok. Pochopiteľne s vypnutým stabilizačným systémom. Inak to auto vďaka spomínanému nízkemu ťažisku a širokému rozchodu kolies drží na ceste ako priklincované. Stačí však podržať tlačidlo stabilizačného systému – najprv sa vypne trakčná a po chvíli aj stabilizačná kontrola. Všetko je už potom len a len na vodičovi. Subaru BRZ má aj športový režim stabilizačného systému, ale ten prekazí zábavu v najlepšom, takže sme ho nepoužívali. Na suchom asfalte si vyžaduje jazda bokom drsnejšie zaobchádzanie, vyššie rýchlosti, prípadne šmykľavejší asfalt. Stačí však že naprší a BRZ-ko sa mení na nevyčerpateľný zdroj zábavy. Ľahkosť, s akou sa dá ovládať v šmyku, je neuveriteľná. Aj v tomto smere ťaží Subaru BRZ z vyváženosti konštrukcie, ktorou sa mu máločo vyrovná.

Vhodné na každý deň

Subaru sa nezdá, ale BRZ je relatívne úsporné auto. Na túto triedu určite. Výrobca udáva spotrebu v mestskom cykle 10,4 litra benzínu na 100 km. Normálnym štýlom sa však dá jazdiť aj za osem. Mimo mesta nie je problém 6,5 l/100 km, pričom na diaľnici sa spotreba paliva pohybuje okolo siedmich litrov. Jedinou chybičkou krásy je fakt, že Subaru BRZ potrebuje minimálne 98-oktánový benzín. Naozaj to ale nie je žrút, ktorý by vás zruinoval. Taktiež pruženie nie je neznesiteľne tvrdé, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Podvozok je vyladený aj s patričným prihliadnutím na komfort každodenného používania. Ani svetlá výška nie je obmedzujúca.
Ak treba, BRZ-ko vie byť aj praktické. Jasné, zadné sedadlá sú iba do počtu, ale dajú sa sklopiť. Po odistení vytvorí nedelené operadlo zadných sedadiel jednu rovinu s podlahou batožinového priestoru. Ak by vám teda niekedy nestačilo základných 243 litrov, kufor sa dá zväčšiť. Jediným limitom je výška batožinového priestoru a veľkosť nakladacieho otvoru. Rozmerné predmety do tohto auta nenatlačíte, ale nič vám nebráni v tom, aby ste sa vo dvojici mohli vybrať s týmto autom na dovolenku. Nehovorím ale, že vzadu sa nedá sedieť. Priemerne vysoký chlap sa tam nebude cítiť dobre, no pre deti a ženy sú sedadlá bez problémov využiteľné.

Nekončiaca zábava

Subaru BRZ mi v istých ohľadoch pripomínalo Caterham. S týmto autom to nie je o maximálnej rýchlosti ani zrýchlení, ktoré odkrvuje ruky a snaží sa vám vytlačiť oči na opačnej strane hlavy. BRZ-ko je rýchle, to áno. Veď na stovke je za slušných 7,6 sekundy, ale to, čo je na tomto aute úplne najkrajšie, je jeho ovládateľnosť a pocit z jazdy, ktorý dokáže sprostredkovať. Len ťažko by ste hľadali auto, ktoré na povely vodiča reaguje rýchlejšie a ochotnejšie. A to je možné len vďaka úžasnej spätnej väzbe riadenia a už spomínanej konštrukcii – nízke ťažisko, nízka hmotnosť, motor vpredu, pohon vzadu. Medzi autom a vodičom nestoja v ceste žiadne zbytočnosti a práve vďaka tomu poskytuje Subaru BRZ nefalšovaný pôžitok z jazdy. Dokonalé jazdné vlastnosti si užijete aj na okruhu. Na cieľovej rovinke bude možno extrémistom chýbať výkon, ale pre tú precíznosť, s akou sa to auto dá viesť zákrutami, ho budete milovať.

Resumé

Ako motoristický novinár pracujem už ôsmy rok, ale doteraz som nenašiel auto, ktoré by mi viac sedelo. Je to auto postavené pre samotnú jazdu, na šoférovanie. Radosť z jazdy bola pri jeho vývoji priorita číslo jeden a je to z neho aj cítiť. Sedíte prakticky na zemi, poloha za volantom je geniálna a všetko, čoho sa dotknete, reaguje presne tak, ako by ste chceli. Proste dokonalá súhra vodiča s autom. Že je to malé a nepraktické? To ma nezaujíma. Toto je auto na jazdenie, nie na vozenie detí do škôlky. Za 30-tisíc si dnes každý (aj tí, ktorí o sebe tvrdia, že milujú šoférovanie) z racionálnych dôvodov kúpi naftový kombík, SUV či MPV a potom sa snaží nájsť v ňom tú štipku radosti z jazdy, ktorá tam ostala. V prípade Subaru BRZ je to naopak. Najprv radosť, potom to ostatné. A presne preto ho chcem…
Základná cena modelu – Subaru BRZ: 30 990 €
Základná cena testovanej verzie – Subaru BRZ: 30 990 €
Záruka: 3 roky (predĺženie za príplatok)
Registračná daň: 957 €
Motor
 
Typ motora:
plochý, zážihový
Valce/ventily:
4/16
Zdvihový objem [cm3]:
1998
Najvyšší výkon [kW (k)/ot./min.]:
147 (200)/7000
Najvyšší krút. moment [Nm/ot./min.]:
205 /6400-6600
Prevádzkové vlastnosti
Maximálna rýchlosť [km/h]:
226
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s]:
7,6
Spotreba – mesto/mimo/kombi [l/100 km]:
10,4/6,4/7,8
Rozmery a hmotnosti
Batožinový priestor [l]:
243
Objem nádrže [l]:
50
Prevádzková hmotnosť [kg]:
1239
Rozmer pneumatík:
215/45 R17
Dĺžka [mm]:
4240
Šírka [mm]:
1775
Výška [mm]:
1285
Rázvor [mm]:
2570